מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005

0615.1514  מבוא לסיפורת
ד"ר איריס מילנרשיעור
מטרת הקורס ומהלכו: היכרות עם משגי יסוד בתחום הפואטיקה והתיאוריה של הסיפורת; הדגמת תפקודם של מושגים אלה ודרכי השימוש בהם במסגרת האינטרפרטציה של יצירת הפרוזה הבדיונית; הבנת הכפילות המייחדת את הסיפורת האומנותיות בין מעמדה כייצוג של עולם לבין תכונותיה כמערכת אסתטית אוטונומית.
מהלך הקורס: הקורס ייפתח במבוא שיעלה הבחנות עקרוניות בדבר הקשר בין ספרות ומציאות, יסקור את הסוגים השונים של הסיפורת ויבחין בין עקרונות הספרות הריאליסטית לבין הסוגים הלא-ריאליסטיים השונים בסיפורת. המשכו של הקורס יתרכז סביב שלושה מוקדים: א. מושגי יסוד בתחום העלילה והמבנה (אירועים ודרכי קישורם, תבניות הסיפור, מוטיבים, תהליך הקריאה ברצף מול הקריאה ה'מרחבית'; ב. הדמות הספרותית ודרכי עיצובה (מושג הדמות, סוגי דמויות ותפקודן במרקם הכולל של היצירה, דרכי אפיון ישירות, עקיפות ומקבילות, דרכי העיצוב של חיי הנפש);
ג. המספר ונקודת התצפית (סוגי מספרים, בין המספר לסופר, מושג המחבר המובלע, דרכי מיקוד, מהימנות ואי-מהימנות, דרכי הסיפור). במהלך הקורס יוארו במידת האפשר נושאים נוספים בתורת הפרוזה, כגון: עיצוב הזמן והמרחב, מרכיבי הסגנון הסיפורי ועוד. השיעורים יתבססו על שילוב בין דיונים תיאורטיים לבין פירושים מדגימים של מבחר סיפורים שיהוו מעין חתך מייצג של הסיפורת העברית במאה העשרים. עיקר התרגול וההדגמה יתבצעו במסגרת התרגיל 'יסודות הסיפור החדש' שמהלכו יתואם עם מהלך השיעור.
דרישות הקורס: נוכחות סדירה בשיעורים; עמידה בבחינת מעבר בסוף הסמסטר; קריאה מראש של מספר סיפורים שבדרך כלל יחולקו מראש; היכרות עם פרקים נבחרים ב'מילון מונחי הסיפורת' מאת יוסף אבן ועם 'הפואטיקה של הסיפורת בימינו' מאת שלומית רימון-קינן; קריאת עוד כחמישה מאמרים תיאורטיים על-פי הנחיות המורה.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 27/01/2005 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 02/03/2005 בשעה 18:00