מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005

0612.4045  רובדי עריכה בספרות הנבואית
פרופ' יאיר הופמןסמינר
במרכז הקורס תעמוד השאלה, האם ספרי הנביאים הם אנתולוגיות מיצירות הנביאים ששמם נקרא על ספריהם, או שחלקם – ואולי אף כולם –הם אנתולוגיות רב שכבתיות, רב זמניות, שעוצבו על ידי עורכים. כדי להשיב על שאלה זו תיבחן משמעות המונח 'עריכה' כשמדובר בספרי הנבואה, ותידונה הבעיות המתודולוגיות הקשורות באבחנה בין רובדי עריכה ורבדים אחרים. כאן תישאל השאלה, האם רובד 'עריכה' הוא בהכרח הרובד המאוחר ביותר בספר, או שמא גם לאחר שלב העריכה נוספו לספרים חטיבות נבואות, שהכותרת 'רובד עריכה' אינה הולמת אותן. ההכרעה בשאלות הללו חייבת להתבסס על ניתוח היבטים רעיוניים, לשוניים, ספרותיים והיסטוריים של הכתובים, ואלה יידונו במהלך הקורס.
תוך כדי בחינת הנושאים השונים יעמיד הקורס למבחן את הגישות הפוסט-מודרניסטיות בחקר הנבואה, ואת זיקתן לזרם הרביזיוניסטי (ניהיליסטי) בחקר ההיסטוריוגרפיה המקראית.
הקורס יתייחס לכלל ספרי הנבואה, הסמסטר השני יוקדש כולו לספר מיכה, כדי לקבל מבט שלם על ספר נבואה אחד ולנסות לבחון דרכו את השאלות השונות הכרוכות בנושא עריכת ספרי הנבואה.
חובות התלמידים: השתתפות פעילה בשיעורים; קריאת מאמרים ודיווח עליהם במהלך הקורס, הגשה בכתב ובעל פה, של רפראט על מאמר מתחום הסמינריון.
תלמידים שיהיו מעוניינים לכתוב עבודה סמינריונית יוכלו למקד את הרפרט בנושא הסמינריון.
הערות: סמינר לתואר שני, סמסטר שנתי, יום ב' 14-16 2 ש"ס