מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005

0608.1138  כמו באגדות - דברים שוולט דיסני סיפר לכם
גב' רוני הלפרןשעור
אלישיה אוסטריקר,בספרה 'גניבת השפה', מספרת כי נשים כותבות ניסו תמיד לגנוב את השפה של התרבות הפטריאכלית. אחת הטקטיקות החשובות לביצוע פרוייקט זה היא החזרה לסיפורים המיתולוגיים, כמוסדות מרכזיים בתרבות, כאתרים שבהם מיוצרת ובהם מבוצרת מערכת הערכים הבסיסית ביותר שלנו כבני התרבות וקריאה בהם מחדש.
במסגרת הקורס נקרא בשורה של אגדות ילדים מוכרות (סינדרלה, כיפה אדומה,זהבה ושלושת הדובים, עמי ותמי, בת הים הקטנה, הנעליים האדומות, הקורסם מארץ עוץ ועוד) ונתבונן באופן בקורתי במעשה הבנית הזהות המגדרית (נשית או גברית) שהם מציעים: מסלולי חניכה, תפישות של זוגיות, משפחה, מיניות, רומנטיקה, תכתיבים של גוף, תכתיבים של נפש וכו'.
במקביל נתחקה אחר 'קריאות מחדש' של הטקסטים הללו בספרות באמנות ובקולנוע ונבחן את מבעם של הטקסטים ש'מתכתבים' ('מצטטים, 'חותרים תחת', 'משבשים', 'משכתבים', 'מפרשים') עם סיפור האגדה: מה משמיט/שותק/מצנזר הטקסט החדש ומה הוא מוסיף/מדגיש/מפתח? מה השינויים שהוא מבצע ומה משמעותם? באיזה הקשרים חדשים הוא מציב את המעשיה הישנה? האם הוא 'מתקן' ניסוחים מגבילים ודכאנים? האם הוא פותח אפשרויות? ואולי הוא משכפל את הדיכוי? או מייצר חדש במקום שלא נמצא במקור?
קריאה במהלך הסמסטר, הגשת עבודה.
הערות: סמ' ב', 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': מועד הגשת העבודה ייקבע על-ידי המרצה
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף