סילבוסים של החוג לבלשנות בשנת הלימודים תשס"ה

מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005


0627.1010  מבוא לבלשנות
ד"ר טל סילונימבוא שנה א'
הקורס מציג את אפיקי המחקר בתחום הבלשנות המודרנית. בתחילת הקורס נגדיר את הנחות היסוד של הבלשנות המודרנית ואת מטרותיה. במהלך הקורס נכיר את תחומי המחקר השונים שהיא כוללת: תחביר העוסק במבנה המשפט, סמנטיקה - במשמעות היחידות שמרכיבות את המשפט ומשמעות המשפט כולו, פרגמטיקה - במשמעות ביחס להקשר, מורפולוגיה - במבנה המלה; פונולוגיה - במבנה מערכת צלילי השפה, בלשנות היסטורית - בהתפתחות השפה, ורכישת שפה – באופן שבו ילדים רוכשים את שפת-אמם.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 03/02/2005 בשעה 16:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 09/03/2005 בשעה 18:00
0627.1022  פונולוגיה מתחילים
ד"ר אותי בת-אלמבוא שנה א'
הקורס מקנה כלים תאורטיים ופורמליים לניתוח פונולוגי במסגרת התאוריה הגנרטיבית הסטנדרטית. במהלך הקורס נעסוק בניתוח תופעות פונולוגיות בשפות שונות, ובאמצעותן נבחן את הידע הלשוני של דוברים לגבי תכוניות, הגהים, הברות, הטעמה וכו'.

חקר השפות השונות יאפשר לנו לראות את המשותף בין השפות ולהעלות השערות לגבי תכונות אוניברסליות. כמו-כן נסתכל על ההיבטים הקוגניטיביים של התאוריה הגנרטיבית, בעיקר בנושא רכישת שפה ולמידה.

חובות הקורס: קריאה, שיעורי-בית ומבחן.
דרישות קדם: מבוא לבלשנות, פונטיקה
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 09/06/2005 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 11/07/2005 בשעה 9:00
0627.1050  יסודות הבלשנות התיאורטית
פרופ' טניה רינהרטמבוא שנה א'
רקע כללי: מהי בלשנות כללית? במה היא נבדלת מבלשנות מסורתית? ההבדלים בין הזרם האמפיריציסטי לזרם הרציונליסטי והשלכותיהם על ההתפתחות של הבלשנות המודרנית. הבלשנות הגנרטיבית מיסודו של נועם חומסקי מול הביהביוריזם בשנות ה - 50 .

היכרות עם תחומי המחקר המרכזיים של הבלשנות הגנרטיבית:
תחביר: כללי גזירה, יחסים תמטיים, טרנספורמציות
סמנטיקה: תנאי אמת, קדם-הנחות
פרגמטיקה: האימפליקטורות של גרייס, אירועי דיבור
מורפולוגיה: כללים לבניית מילים
דרישות קדם: מבוא לבלשנות
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 23/06/2005 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 28/07/2005 בשעה 9:00
0627.1120  פונטיקה
ד"ר אביבית בן דודמבוא שנה א'
פונטיקה היא המדע החוקר את הפקת הדיבור ותפיסתו.

הקורס יעסוק בפונטיקה חיתוכית (הפקת דיבור) וילמדו בו הנושאים הבאים: כיצד נוצרים ההגיים השונים (עיצורים ותנועות) ומהם תכונותיהם ואפיוניהם, מהן פונמות, כיצד משפיעים הגיים סמוכים זה על זה, וכ"כ תילמד שיטת הרישום הפונטי ע"פ IPA המאפשרת רישום כל ההגיים הקיימים בשפות העולם.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 09/02/2005 בשעה 16:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 01/05/2005 בשעה 9:00
0627.1142  מבוא לסמנטיקה
ד"ר נירית קדמוןמבוא שנה א'
זהו מבוא ראשון לסמנטיקה של שפה טבעית – לאותו ענף בבלשנות העוסק במשמעות. חלקו הראשון של הקורס יציג את תחום המחקר הנקרא סמנטיקה מודל-תיאורטית. נסקור את השאלות העיקריות שעוסק בהן התחום הזה ואת סוגי הנתונים הנחקרים, ונעסוק בכמה מושגים מרכזיים, כגון אמת, רפרנט, גרירה, השתמעות, קדם-הנחה, רב משמעות, וקומפוזיציונאליות. בחלק השני של הקורס נדון בהבחנה בין "סנס" ו"רפרנט" ותפקידה בתיאוריה של המשמעות (ע"פ עבודתו של גוטליב פרגה).

לאחר מכן נפנה ללוגיקה, ונראה כיצד ניתן להשתמש בחוקים וטכניקות פורמאליים בחקר הסמנטיקה של שפה טבעית.
דרישות קדם: מבוא לבלשנות
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 16/06/2005 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 19/07/2005 בשעה 9:00
0627.2001  לשון וכוח: נשים במוקד
פרופ' מירה אריאלבחירה
ננתח יסודות דקדוקיים המשקפים פערים חברתיים. יסודות אלה משתרעים על פני קשת של תופעות, למין הנטייה הדקדוקית, המשקפת את מעמדו המרכזי של הגבר לעומת שוליות האישה, עבור דרך שינויים לשוניים היסטוריים, המעידים על התיחסות שלילית ומינית לנשים, וכלה בעקרונות השיחה המכתיבים לנשים שתיקה ו/או אימוץ נקודת המבט הגברית.
דרישות קדם: מבוא לבלשנות או מבוא להיסטוריה של נשים ומיגדר בעת החדשה (מהחוג להיסטוריה).
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.2002  מבוא לחקר השיח
פרופ' רחל גיוראקדם סמינר
הקורס יעסוק בבעיות המרכזיות הנדונות בחקר השיח. מושג השיח מתייחס לכל מיני טקסטים, בין אם הם כתובים (כמו מאמר) או מדוברים (כמו שיחה). שאלות כמו תקינות השיח (קוהורנטיות), מבנה השיח (האינפורמטיבי, הסיפורי, הבדיחה, וכו') יתבררו מפרספקטיבה קוגניטיבית. ייעשה נסיון להסביר את מבנה הטקסט כמשקף תהליכי הבנה, וכנובע ממבנה הזיכרון. יילמדו מחקרים פסיכולוגיים על מבנה הזיכרון ותהליכי ההבנה, ומחקרים המנסים לתאר את הכללים שעל פיהם אנו פועלים כאשר אנו יוצרים טקסט.
דרישות קדם: יסודות הבלשנות התאורטית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 16/02/2005 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 23/03/2005 בשעה 18:00
0627.2105  קריאה מודרכת
גב' גלית ששוןמיומנות
המטרה העיקרית של שיעור "קריאה מודרכת" היא מתן כלים לסטודנט לפתח את יכולתו להתמודד עם מאמרים בבלשנות. הסטודנטים קוראים את המאמר לפני השיעור ובכיתה מתקיים עליו דיון שיטתי וביקורתי שמתמקד באסטרטגיה של הצגת הדברים, סוגי הטיעונים במאמר, המבנה שלהם, אישושם האמפירי, חשיפת הנחות היסוד המובלעות ומאפיינים אחרים המייחדים כתיבה בלשנית-תיאורטית, כגון מעמדן המרכזי של דוגמאות ודוגמאות נגד באישוש והפרכת תיאוריות בלשניות. המטרה המרכזית אינה לימוד התיאוריות המוצגות במאמרים, אולם תוך כדי הקריאה והדיון בהם, נחשפים הסטודנטים למגוון רחב של ענפים בבלשנות.

בבחירת המאמרים הושם דגש על תחומים שאינם נלמדים במסגרת קורסי החובה, או שאינם נלמדים כלל בחוג, כגון: פרגמטיקה, סמנטיקה לקסיקלית, רכישת שפה, סוציובלשנות, שפה ומוח ועוד.
דרישות קדם: מבוא לבלשנות
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 02/02/2005 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 02/03/2005 בשעה 18:00
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 14/06/2005 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 14/07/2005 בשעה 9:00
0627.2114  מבוא לרכישת שפה
גב' אירנה בוטוויניק-רותםקדם סמינר
הקורס יעסוק בהקניית מושגי יסוד בתחום רכישת שפה והתפתחותה תוך התמקדות בעברית כשפת-אם. במהלך הקורס נעמוד על הסברים שונים לתופעות ולתהליכים הנדונים מנקודת המבט של הבלשנות הגנרטיבית והפסיכולינגויסטיקה ההתפתחותית, ונכיר את דרכי המחקר והניתוח הנהוגות בתחום.
דרישות קדם: תחביר מתחיליםהערות: מיועד לסטודנטים שנה ב' ואילך
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 27/06/2005 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 01/08/2005 בשעה 12:30
0627.2117  תחביר מתקדמים:עיבוד תחבירי
ד"ר טל סילוניקדם סמינר
הקורס מאמץ את ההנחה שייצור (production) ועיבוד (processing) ביטויים לשוניים מתבצעים באמצעות אותם כלים חישוביים (Computational tools). אם כך, הרי שניתן ללמוד מקשיי עיבוד (processing difficulties) על אופן פעולתה של המערכת החישובית. בחלקו הראשון של הקורס, נתרכז במבנים המעוררים קושי עיבוד הידוע בכינוי Garden Path (לדוגמה, 'לאחר ששרה שתתה מים נתגלו בבאר'). נבחן מהם העקרונות המנחים את עיבוד המשפט ונגדיר בכלים תחביריים מהו הקושי הנגרם במבנים הנדונים, ומדוע המעבד האנושי אינו יכול להתגבר על הקושי באופן אוטומטי (כפי שמעידה העובדה שהקושי מוחש). בחלקו השני של הקורס נדון בתנועה תחבירית ובמגבלות החלות עליה. מדוע, למשל, תנועת 'את מי' אפשרית במשפט "את מי חשבת שדן אוהב?" אך לא במשפט ' *את מי פגשת את האשה שאוהבת?'. נגדיר את המגבלות החלות על תנועה תחבירית, ונשתמש בהן כמבדק לזיהוי תנועה במבנים שבהם קיומה אינו ברור. לסיום, נגדיר את עקרונות פעולתה של המערכת החישובית ביחס לתופעות העיבוד והיצור שנדונו.
דרישות קדם: תחביר מתחילים
מועדי הבחינות:
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 06/05/2005 בשעה 9:00
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 05/07/2005 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 07/08/2005 בשעה 9:00
0627.2130  תחביר מתחילים
ד"ר טל סילונימבוא שנה ב'
הקורס מיועד להקנות לתלמידים ידע בסיסי בתאוריה התחבירית. הקורס מתמקד בייצוגם המבני של משפטים (תיאורית-x'), בתאורית היחסה ובתאורית הכבילה, כפי שהם מעוגנים בגישת העקרונות והפרמטרים לידע הלשוני.

דרישות קדם: יסודות הבלשנות התאורטית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 27/01/2005 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 23/02/2005 בשעה 18:00
0627.2166  פונולוגיה מתקדמים
ד"ר אותי בת-אלקדם סמינר
בקורס זה נלמד ונבקר תאוריות גנרטיביות העוסקות בנושאים הבאים: מבנה ההברה, מערכת ההטעמה, מערכת התכוניות של הצלילים הלשוניים, השפעת הפונולוגיה על מבנה המילה (מורפולוגיה פרוזודית), ומבנה הלקסיקון כפי שהוא מתבטא בקשר בין פונולוגיה למורפולוגיה (פונולוגיה לקסיקלית).

חובות הקורס: קריאה ועבודה (ניתוח תופעה בשפה לפי בחירת התלמיד/ה במסגרת התאוריות
שנלמדו בקורס).
דרישות קדם: פונולוגיה מתחילים
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.2177  יסודות הסמנטיקה הפורמלית
ד"ר נירית קדמוןקדם סמינר
קורס זה הוא הראשון בקבוצה של קורסים שמטרתם להעניק הכרות מעמיקה עם תחום הסמנטיקה הפורמלית של שפה טבעית ולפתח את יכולתו/ה של התלמיד/ה לעסוק במחקר עצמאי בתחום זה. הקורס משלב (א) הקניית כלים פורמאליים בסיסיים הדרושים לעיסוק בסמנטיקה, ו – (ב) דיון במספר נושאים מרכזיים בסמנטיקה של שפה טבעית. בגלל הצורך בהקניית כלים פורמאליים יהיה לקורס אופי טכני למדי, והוא יכלול עיסוק רק בלוגיקות שונות ובתורת המודלים. יחד עם זאת לא נזנח את המוטיבציה הלשונית ואת הצד האמפירי , ונדון כאמור במספר נושאים מרכזיים בסמנטיקה של שפה טבעית. אלה יכללו את הסמנטיקה של כימות, של צירופים שמנים מיודעים ולא-מיודעים, זמן (tense ) ומודאליות.
דרישות קדם: מבוא לסמנטיקה
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.2250  Introduction to Historical Linguistics
פרופ' פאול וקסלרשיעור בחירה
The first half of the course defines the methodology of reconstructing unattested stages of a language and describing historical change. Examples will be taken from a variety of languages. The second half of the course applies the techniques of historical linguistics to the history of the English language
דרישות קדם: מבוא לבלשנותהערות: השיעור יינתן בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.3002  תאורית האופטימליות
פרופ' צ'רלס קיסברתסמינר
הדקדוק, לפי תאורית האופטימליות, מבוסס על דרוג של אילוצים אוניברסלים ברי-הפרה, כאשר ההבדלים בין השפות הם בעקר הבדלים בדרוג. במהלך הקורס נבחן את העקרונות הבסיסיים של התאוריה, כפי שהם מיושמים על מבנה ההברה, מערכת ההטעמה, והכפלה. ההסתכלות תהייה בנימה בקורתית, תוך ציון היתרונות והחסרונות של תאורית האופטימליות לעומת תאוריות אחרות ובכלל.

חובות הקורס: נוכחות בשעורים, קריאת מאמרים, עבודה מקורית.
דרישות קדם: פונולוגיה מתקדמיםהערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.3110  Computational Linguistics
פרופ' אלפרד לנדמןשיעור בחירה
The class is an introduction to the study of the complexity of grammatical operations. The first half of the class is an introduction to the formal language theory and automata theory of regular and context free grammars in relation to linguistic issues. In the second part of the class we look at linguistics phenomena that go beyond context free. discuss mildly context sensitive grammar formalisms, and focus on tne role of semilinear growth as a natural constraint on grammars for natural languages.
דרישות קדם: יסודות הבלשנות התיאורטית + מבוא לסמנטיקההערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.3112  The Prosodic Morphology of Semitic Languages
ד"ר אותי בת אלשיעור בחירה
Prosodic Morphology is a theory of the interaction of principles of prosody and word structure. The main topics of research within this field are Semitic morphology (the system of the binyanim and mishkalim) and reduplication (in various languages). It appears that in prosodically restricted systems, the size of various morphological units (affixes, stems, words) is defined in terms of the vocabulary of prosody (moras, syllables, feet).
We will read and discuss several papers concerned with the prosodic morphology of Semitic languages, with emphasis on the universal aspects of prosodic principles.
Requirements: class participation (!!!), a paper (a phenomenon in the prosodic morphology of a Semitic language), and a 20 minutes presentation of a paper or your own research (optional).
דרישות קדם: פונולוגיה למתקדמיםהערות: השיעור יינתן בשפה העברית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.3150  עיונים במחקרי קורפוס
ד"ר רחל גיוראסמינר
In the course we will investigate aspects of nonliteral language and negation as they stem out of research looking into how people use language in conversations.
דרישות קדם: אחד הסמינרים של פרופ' גיורא או בהתאם לאישור המרצה
0627.3199  סוגיות בסמנטיקה
ד"ר נירית קדמוןסמינר ב.א.
סמינר זה יעסוק במספר נושאים בסמנטיקה של שפה טבעית, ויכלול קריאת מאמרים מקוריים בתחומים אלה. נעסוק בתיאור של קמפ והיים (Discourse Representation Theory) , באינטנציונאליות ומודאליות (נקרא מעבודתה של אנגליקה קרצה), ובעוד נושא או שניים.
דרישות קדם: יסודות הסמנטיקה הפורמלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.3233  סמינר ברכישת שפה
ד"ר גלית אדםסמינר ב.א.
הסמינר עוסק בחקר היבטים שונים הקשורים לשלבים הראשונים ברכישת שפה. הקורס מתמקד בעדויות לייצוגים פונולוגיים, לקסיקאליים ומורפולוגיים בהפקות הילדים, החל מן המילים הראשונות. נבחן את הנחותיה של התיאוריה הבלשנית הגנרטיבית אודות השלב התחילי של רכישת שפה את הייצוגים הפורמאליים המוצעים על ידה להתפתחות ההדרגתית מהפקת המילים הראשונות, עד השליטה בדקדוק של שפת המטרה. התיאוריה המרכזית בה נדון בהקשר זה היא תיאוריית האופטימאליות, אשר עקרונותיה יילמדו במסגרת הקורס.
דרישות קדם: מבוא לרכישת שפה, קורס מתקדם בפונולוגיה או בתחביר
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.3422  היבטים קוגניטיביים של השלילה
פרופ' רחל גיוראסמינר
Seminar on Negation How explicit negation affects the representation in memory of negated concepts has been considered in recent empirical research into the discourse and cognitive functions of negation markers ('not' and 'no'). The consensus among contemporary psycholinguists is that a negation marker is an instruction from a speaker to a hearer to suppress the negated information. Accordingly, a negation marker reduces the levels of activation of the negated concepts to the extent that eventually they are no more accessible than unrelated controls and significantly less accessible than equivalent positive concepts. Folk wisdom, however, would have it otherwise. The belief here is that what is negated prevails, as the following exchange, taken from the Santa Barbara Spoken American Corpus, exemplifies: 1) P : … it was very clear. You know. ... She kept saying, ... prefacing everything with, .. you know, this is not a personal attack. .. This is not a personal vendetta, B: Yeah, yeah yeah yeah. Right Right. P: Which tells you, that it is. B: Yeah. P: That's immediately what it said. And that's what everybody perceived it. B: Yeah. (Du Bois, 2000, italics added). In the course we will look into research investigating the various functions of negation and its effects on comprehension.




דרישות קדם: מבוא לחקר השיח + שיטות מחקר (קורס זה ניתן במסגרת הב.א. הכללי ואינו נכלל במנין השעות לתואר)הערות: קורס משותף לב.א. ומ.א.
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': ב- 07/02/05 ב- 9:00 יישלח לתלמידים בדוא"ל
סמסטר א', מועד ב': אין מועד נוסף
סמסטר ב', מועד א': ב- 21/06/05 ב- 9:00 יישלח לתלמידים בדוא"ל
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף
0627.3520  ממשק התחביר והלקסיקון
ד"ר טלי סילוניסמינר
בסמינר נדון בחלוקת העבודה בין הלקסיקון לרכיב התחבירי. הנחה מקובלת וטבעית היא שערכים
הקשורים זה לזה קשר תמאטי (מושגי), כגון קִפּל, קֻפּל, התקפל או קִפּול, קשורים זה לזה
באמצעות תהליכי גזירה. ישנם חילוקי דעות בנוגע לרכיב הדקדוקי שבו מתארעת הגזירה. בלשנים
המצדדים בגישה הלקסיקאליסטית טוענים שתהליכי גזירה אלה מתרחשים בלקסיקון, לפחות בחלקם. גישתם
גורסת שהלקסיקון הוא רכיב אופרטיבי, שאופרציות יכולות לחול בו. בלשנים אחרים, לעומתם, טוענים
שהלקסיקון אינו אלא מילון מושגים מנטלי (רשימת ערכים), שלא מתבצעות בו אופרציות. תהליכי
הגזירה כולם, אם כך, הם תחביריים. במהלך הסמינר נבדוק את הטיעונים השונים לכאן ולכאן. בדיקה
זאת תוביל אותנו לבחינת תהליכי גזירת פעלים חוזרים (רפלקסיביים כגון 'התרחץ'), פעלים הדדיים
(רסיפרוקליים מסוגו של 'התכתב' אך גם מסוגו של 'התמזג'), פעלים אנאקוזטיביים (למשל, 'נפל' או
'התקמט'), פעלים בסביל, או פעלי 'אמצע הדרך' (middles, כגון 'מתנקה' במשפט: 'תנורים חדישים
מתנקים בקלות'). נבדוק את אופיין של קבוצות פעלים אלה, את מבנה הרשת התמאטית של כל קבוצת
פעלים, האם הארגומנט המשמש להם נושא הוא ארגומנט חיצוני או פנימי, איזה תהליך גזירה מייצר את
הפעלים, והאם הוא לקסיקאלי או תחבירי, או בשפות מסויימות לקסיקאלי ובאחרות תחבירי.
דרישות קדם: תחביר מתקדמים: עיבוד תחביריהערות: אפשר להמשיך לסמינר "עיבוד תחבירי" בסמסטר ב' ולכתוב עבודה סמינריונית אחת משותפת
0627.3530  על הפסיכולינגויסטיקה של ההומור
פרופ' רחל גיוראסמינר
הקורס יעסוק בתהליכי הבנה של הומור מילולי וויזואלי. נתבונן בהבנת אירוניה ובדיחות ומה שביניהם. יבדקו התאוריות השונות מתחומי הפרגמטיקה, הבלשנות, והפסיכולינגויסטיקה ותבחן היכולת שלהם להסביר את הממצאים השונים בתחום.

דרישות קדם: מבוא לחקר השיח ושיטות מחקר
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': ב- 29/06/05 ב- 9:00 יישלח לתלמידים בדוא"ל
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף
0627.4001  Advanced Semantics סמנטיקה למתקדמים
Prof. Fred Landman פרופ' פרד לנדמןבחירה
The use of logical languages in semantics: the role of the principle of compositionality of meaning
In grammar: the theory of typed domains:the operation of lambda-abstraction and the uses of lambda-conversion: intensional type theory: semantic interpretation through type-shifting priciples: the semantics of transitive verbs, predication and identity, scope relations, intensional contexts, relativeclauses, tpoicalization.
Prerequisite: Foundations of Formal Semantics
The course is meant to give students the technical means to read advanced papers and start doing research in semantics.
דרישות קדם: יסודות הסמנטיקה הפורמליתהערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית. קורס משותף לתואר ראשון ושני
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.4018  תחביר בן זמננו
פרופ' ג'וליה הורבטשיעור בחירה
הקורס יעסוק בהתפתחויות שחלו בתיאוריה התחבירית בעשור האחרון. לאחר דיון קצר במבנה העץ, ובעיקר בקטגוריות הפונקציונאליות השונות שהוצעו במהלך השנים האחרונות, ובויכוח הנטוש סביב שאלת קיומן, נתרכז במפנה המינימליסטי, שחל בשנות התשעים. נדון ברקע לצמיחת הפרוגרמה המינימליסטית, ובעקרונות המנחים אותה. במהלך הסמסטר נבחן נושאים אחדים לאור הנחות-עבודה מינימליסטיות: תיאורית הכבילה, מבנה העץ, או עקרונות האקונומיה ואופיים.
דרישות קדם: תחביר מתקדמים: עיבוד תחביריהערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית. זהו קורס משותף ל- BA ול- MA
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.4143  קולוקויום בין-תחומי בחקר השפה (בית –הספר למדעי התרבות)
מרצים שונים
בקולוקויום הבין-תחומי נדונים נושאים עכשוויים בתחומים השונים של התאוריה הבלשנית וחקר השפה. בקולוקויום ישתתפו אנשי החוג לבלשנות, מרצים מחוגים אחרים בפקולטה למדעי-הרוח, חוקרים מאוניברסיטאות בארץ ובחו"ל, ותלמידי מחקר מתקדמים.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.4146  עיבוד תחבירי
ד"ר טל סילוניסמינר מ.א.
הקורס מאמץ את ההנחה שייצור (production) ועיבוד (processing) ביטויים לשוניים מתבצעים באמצעות אותם כלים חישוביים (Computational tools), ושניתן אם כך ללמוד מקשיי עיבוד (processing difficulties) על אופן פעולתה של המערכת החישובית. במהלך הקורס נבחן סוגיות שונות בעיבוד.
דרישות קדם: תחביר למתקדמים
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.4155  נושאים בסמנטיקה
סמינר מ.א.
נתמקד בנושא מסוים בסמנטיקה ונדון בהיבטים שונים בנושא זה.
דרישות קדם: יסודות הסמנטיקה הפורמלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.4171  שיטות במחקר שדה Field Methods
פרופ' צ'ארלס קיסברת'שו"ת
In this class we will, as a group, explore the linguistic structure of a (relatively under- described) language by eliciting data from a native-speaker consultant. Emphasis will be placed on working out the phonological and morphological structure of the language, but the students are free to pursue individual projects on any aspect of linguistic structure.

The class will elicit language data as a group for four hours a week. If circumstances permit, students may also have the opportunity to meet individually or in small groups with the consultant to pursue individual projects.

Evaluation for this course will be based on (a) participation in the collection of data and (b) a paper which describes and analyzes some aspect of the linguistic structure of the language studied.


דרישות קדם: Advanced Phonology and Advanced Syntaxהערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.4179  topics in syntax and the syntax-semamtics
פרופ' אלכסנדר גרוסוסמינר
The course will consist of presentations and class discussion of pre-selected materials. The presentations will be made alternatively by the students and by the instructor. The following topics will be covered (and additional ones will be chosen, if time remains):
The analysis of extraposition by means of QR and LF as input to PF.
The hypothesis that 'degree phrases' are Generalized Quantifiers with scopal properties and the ability to undergo QR.
The hypothesis that 'degree constructions' semantically rely on intervals. rather than on pont-like degrees.
Aspects of Double Object Constructions.
Aspects of Antecedent Contained Deletion.
דרישות קדם: תחביר בן זמנוו וסמנטיקה למתקדמיםהערות: הקורס ינתן בשפה האנגלית. הקורס פתוח לתלמידי ב.א. שעומדים בדרישות הקדם.
0627.4202  תיאוריות פרגמטיות
פרופ' מירה אריאלסמינר מ.א.
הסמינר ידון בשלוש גישות המאפיינות את שלל התיאוריות בתחום הפרגמטיקה. נפתח בתיאוריות המסבירות אינטרפרטציות על בסיס היסקים פרגמטיים (גרייס, ניאו-גריסיאנים ורלבנטיות). תיאוריות אלה מפרידות הפרדה מוחלטת בין הדקדוק לפרגמטיקה. נעבור לתיאוריות המשלבות היבטים פרגמטיים מסויימים לתוך הדקדוק: יחסי צורה-פונקציה קונבנציונליים לחלוטין, למרות שאינם רלבנטיים לתנאי האמת של הטענה המובעת. נסיים בתיאוריות המתמקדות בהשפעות הגומלין של הדקדוק והפרגמטיקה: כיצד עקרונות פרגמטיים מניעים כללים דקדוקיים, וכיצד אלה האחרונים מייתרים לפעמים את העקרונות הפרגמטיים עליהם הם מושתתים.
דרישות קדם: לתלמידי ב.א.: מבוא לפרגמטיקה או יסודות הסמנטיקה הפורמלית או מבוא לחקר השיח
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.4228  Issues In Semantic Theory
פרופ' אלפרד לנדמןסמינר מ.א.

In the semantic seminar we focus on topics in current semantic theory. This year we will study the semantics of measure phrases and comperatives.
דרישות קדם: סמנטיקה למתקדמים או אישור מהמרצההערות: הקורס יינתן בשפה האנגלית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0627.4431  The Phonology of Paradigms
ד"ר אותי בת אלMA Seminar
From a phonological perspective, there are two types of paradigms (mainly inflectional):
a. A simplex paradigm, where the phonological alternations indicate that all the forms in the paradigm are related to the same base
b. A complex paradigm, where the phonological alternations indicate that some forms in the paradigm are related to other forms
Of course, at the case of a paradigm are morphological relations, and therefore the study of the phonology of paradigms involoves the study of phonology-morphology interface. We will read and discuss various papers concerned with the phonology of paradigms (most of which are within the framework of Optimality Theory), in search for a grammatical model of structural relations.
Requirements: class participation (!!!), a paper (a paradigm in a language of your choice), apresentation of a paper, and a presentation of your own research.
דרישות קדם: Optimality Theoryהערות: taught in Hebrew
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.