סילבוסים של התכנית ללימודי נשים ומגדר בסיוע NCJW בשנת הלימודים תשס"ה

מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005


0608.0000  משפחה ומשפט בישראל
ד"ר דפנה הקר, גב' איילת בלכר-פריגתסמינר


הסמינר עוסק בתפקיד שממלא המשפט הישראלי בעיצוב "המשפחה", בפרט לאור התמורות שחלו בעשורים האחרונים במוסד המשפחה בחברה הישראלית. תהליכים חברתיים המחלישים את הגבולות המסורתיים של "המשפחה", דוגמת שינויים בחלוקת התפקידים שבין נשים לגברים, עלייה בשיעור הגירושין, קיומן של משפחות חד-מיניות, והתפתחותן של טכנולוגיות הולדה, מעוררים שאלות באשר לתפקידו של המשפט כמשמר, כמשקף וכמשנה נורמות ופרקטיקות חברתיות הקשורות למשפחה. במסגרת הסמינר נדון בתיאוריות ובממצאים לגבי משפחות בעידן הנוכחי ונבחן את גישתו של המשפט הישראלי לסוגיות שונות הקשורות למשפחה. בין היתר נעסוק בשאלות מהי משפחה ומהן הזכויות והחובות שצריכות לנבוע מיחסים משפחתיים? מהו התפקיד שממלא כיום המשפט בעיצוב המשפחה ואיזה תפקיד יש לייעד לו? נתמודד עם שאלות אלו תוך דיון בנושאים הבאים: נישואין, הולדה, הורות, ילדות, זיקנה, ואלימות.

ציון: 10% השתתפות, 20% הצגה בע"פ, 70% עבודה בכתב.
הערות: סמ' א'+ב' 4 ש"ס. מספר הסמינר הוא 141161701
0608.1003  תרבות הגוף: ייצוגי הגוף הנשי באמנות
ד"ר טל דקלשעור
בקורס נערוך סקירה ביקורתית של הקאנון המקובל בזרמי האמנות המודרנית, דרך סוגיות פמיניסטיות העולות מן היצירות והנדונות בטקסטים של בקורת מגדרית.

במהלך הסמסטר נבחן שאלות מרכזיות כמו למשל מדוע כה רבות מיצירות האמנות של התקופה מתארות את הגוף הנשי, לרוב העירום; מה באמת בין פורנוגרפיה לאמנות "גבוהה"; מה בחווייה "המודרנית" של פריס גרם לשגשוג האמנים הגברים ולדיכוי ולהשכחה של נשים יוצרות; אילו נושאים וסגנונות בכל זאת יצרו הנשים האמניות בתקופה הנדונה; אילו מגמות חדשות עלו במחצית השניה של המאה העשרים שאיפשרו שינוי עמוק ומהותי במעמדן ובמיקומן של אמניות נשים; מה היתה השפעתו של העידן הפוסט מודרני על יצירתן של נשים ועוד.
חובות הקורס: קריאה שוטפת במהלך הקורס ועבודה.
הערות: סמ' ב', 2 ש"ס. הקורס פתוח לתלמידים שלא השתתפו בקורס: סקס, שקרים והאמנות המודרנית
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': מועד הגשת העבודות ייקבע על-ידי המרצה
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף
0608.1110  מבוא לפילוסופיה פמיניסטית : מחשבות נשים
ד"ר מירי רוזמרין שעור
הקריאה הפמיניסטית לשינוי במעמדן וערכן של נשים בחברה הביאה עמה את הצורך לחשוב מחדש על עקרונות יסוד שבאמצעותם אנו מבינים את העולם סביבינו. הקורס יציג את הביקורת של הפילוסופיה הפמיניסטית על מסורת המחשבה המערבית ואת האלטרנטיבות שהיא מציעה בסוגיות אלו.
בין הסוגיות שיבחנו: האם מגלמת תפיסת האדם המערבי דימוי אידיאלי של גבריות? האם אשה נכללת בהגדרות אלו? האם יתכן אידאל שונה של אנושיות וסובייקטיביות?
כיצד המודל המדעי והתפישות האפיסטמולוגיות שבבסיסו קשורות למציאות חברתית? אילו מודלים של ידע מאפשרים יחסים חברתיים צודקים יותר?
מהו שיפוט מוסרי הרואה בהתנסות, ההיסטוריה והעמדה החברתית של נשים כר לגיטימי ופורה לשיפוטים מוסריים?
למה למעשה צריכות לשאוף נשים האם לשוויון ואולי להכרה בהבדל? האם אלו בהכרח סותרים?

דרישות הקורס: מבחן
הערות: סמ' ב' 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 19/06/2005 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 02/08/2005 בשעה 9:00
0608.1115  בין המינים: מבוא לתיאוריות פמיניסטיות עכשוויות
ד"ר אורלי לוביןשעור
הקורס ישלב מושגי יסוד של המחשבה הפמיניסטית ביחד עם הנושאים העכשויים בהם עוסקות התיאוריות הפמיניסטיות. לצד דיון במושגים שבבסיס המחשבה הפמיניסטית כמו מגדר, "הסוד הנשי", המרחב הפרטי והמרחב הפומבי ועוד, יידונו גם הסוגיות העומדות בלב הדיונים היום: מקומו של הגוף בתרבות, השתנות תפישת המציאות ממילולית לויזואלית, המצאת ההיסטוריה הנשית ועוד. כל אלה ירוכזו על פני שלושה צירי מחשבה: ייצוגי נשיות וגבריות בתרבות, ותהליכי ההשתנות של ייצוגים אלה; קליטת העולם (כיצד מפענחים גברים ונשים את העולם? כיצד הן והם קוראים ומפרשים טקסטים תרבותיים? כיצד הקליטה של טקסטים הופכת אותם למה שהן?); ואופני היצירה השונים של גברים ונשים. הטקסטים התרבותיים שיידונו בקורס יילקחו מתחומים שונים – ספרות, פרסומת, קולנוע, צילום, ציור; הטקסטים התיאורטיים יילקחו מהפרסומים האחרונים של חוקרות וחוקרים בתחומים אלה מפרספקטיבה של תיאוריות פמיניסטיות.
חובות הקורס: קריאה שוטפת במהלך הקורס ובחינת בית.
הערות: סמ' ב' 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 15/06/2005 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 03/08/2005 בשעה 9:00
0608.1122  פמיניזמים , חברה ומשפט בישראל
ד"ר דפנה הקרשעור
מטרת הקורס היא בחינת המשפט הישראלי לאור תיאוריות ופרקטיקות פמיניסטיות שונות ולאור תובנות סוציולוגיות אודות השדה המשפטי ואודות החברה בישראל. לצורך בחינה זו נסקור בתמצית תיאוריות פמיניסטיות שונות וניסיונות סינתזה ביניהן, ותיאוריות סוציולוגיות העוסקות במשפט. על בסיס הרקע התיאורטי, נבחן סוגיות מגדריות ספציפיות בהן עוסק או שותק המשפט הישראלי תוך בחינת היבטים שונים של החברה בישראל. בין היתר, נדון בהיבטים מגדריים של יחס המשפט הישראלי לשוק העבודה בשכר, למשפחה/ות, ולזכויות חברתיות.
חובות הקורס: קריאה שוטפת במהלך הקורס,מבחן.
הערות: סמ' א' 3 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 16/02/2005 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 04/05/2005 בשעה 18:00
0608.1125  יחסים בין אישיים בקבוצה
ד"ר רנה פיגיןתרגיל
מטרת הקורס : פתיחות רגישות , שיפור תקשורת בין-אישית ובין-קבוצתית , הגברת המודעות העצמית והבנת הזולת. למידה על הקבוצה הקטנה והבנת תהליכים קבוצתיים.
הלמידה מבוססת על התנסות אישית בתהליך קבוצתי והמשגתה בעבודה מסכמת.
הערות: סמ' א', 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': מועד הגשת העבודה ייקבע על-ידי המרצה
סמסטר א', מועד ב': אין מועד נוסף
0608.1132  נשים רושמות היסטוריה: קולנוע תיעודי נשי בישראל
גב' יעל מונקשעור
תיאור הקורס: פריחת הקולנוע הדוקומנטרי בארץ בעשור האחרון הביאה להופעתן של במאיות העוסקות בחומרים פרטיים וציבוריים כאחד. בסרטיהן המפגש בין הזיכרון הנשי המודחק למציאות החברתית-פוליטית המורכבת חושף דיון מרתק בנושא הזהות הישראלית על גווניה השונים - כמו גם על מרכיביה הסמויים - כינון הזהות הנשית בחברה מיליטריסטית, זכר הגלות והקונפליקט הישראלי-פלסטיני. הקורס יעלה את שאלת מקורות ההשפעה של סרטי הבמאיות הישראליות, מידת הזיקה שלהם לדיון בסוגיות מגדר וכן תהליכים של קאנוניזציה שיוצר אותו הקולנוע.
דרישות הקורס: נוכחות והשתתפות פעילה בשיעורים
עבודה בהיקף של כ-5 עמודים בסוף הקורס.
הערות: סמ' א', 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': מועד הגשת העבודה ייקבע על-ידי המרצה
סמסטר א', מועד ב': אין מועד נוסף
0608.1133  שיטות מחקר פמיניסטיות במדעי החברה
ד"ר דפנה הקרשו"ת

בשנים האחרונות תופסות שיטות המחקר האיכותניות מקום נכבד בחקר העולם החברתי. התיאוריות הפמיניסטיות תרמו תרומה מכרעת להתפתחותן של שיטות מחקר אלה ולדיון התיאורטי והמוסרי המלווה אותן. קורס זה עוסק בקשר שבין תיאוריות פמיניסטיות לבין שיטות מחקר, בין היתר, תוך בחינת סוגיות בחירת שאלת המחקר, אוכלוסית המחקר, כלי המחקר, יחסי חוקרת-נחקרת, הטייה ופרשנות. בנוסף, תיערך היכרות ראשונית עם כלי המחקר העיקריים שבהם נעשה שימוש במחקר איכותני, דוגמת ניתוח טקסט, ראיון עומק, ותצפית. הדוגמאות שילוו את הקורס הן מחקרים פמיניסטיים מישראל וממדינות אחרות העושים שימוש בכלי מחקר איכותניים. התלמידות תדרשנה להגיש עבודה בת 10 עמודים שבה יסקר ניסיונן הצנוע לעשות שימוש בכלי מחקר איכותני בהקשר פמיניסטי.

הערות: סמ' ב' 3 ש"ס, לתלמידי שנה ב' ומעלה
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': מועד הגשת העבודה ייקבע על-ידי המרצה
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף
0608.1135  אתיקה פמיניסטית
ד"ר מירי רוזמריןשעור, 2 ש"ס
הביקורת הפמיניסטית על המציאות החברתית הולידה גם את הצורך לבחון מחדש את העקרונות שלפיהם אנו שופטים את הערך המוסרי של מעשים ומעצבים קני מידה להתנהגות ראויה. הקורס יבחן תפיסות מוסר (אתיקה) פמיניסטי שונות, ואת הביקורת שתפיסות אלו מותחות על תפישות מוסר מסורתיות. נבחן כיצד התפיסות השונות מתמודדות עם סוגיות מוסריות מרכזיות ונשאל איזה שינוי תרבותי וחברתי כל תפיסה דורשת לשם ישומה. הגישות המרכזיות שיבחנו: אתיקה ליבראלית, אתיקה של דאגה, אתיקה של ההבדל הבין-מיני, אתיקה דקונסטרוקטיבית.
דרישות הקורס: קריאה במהלך הסמסטר, מבחן בית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 09/06/2005 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 28/07/2005 בשעה 9:00
0608.1136  מבוא לנרטולוגיה: מחשבות על סיפורים
פרופ' חנה נוהשעור

תיאור הקורס:
נרטולוגיה (narratology) היא תורת הסיפור – כל סיפור באשר הוא רצף של אירועים המייצגים את פעולותיהן של דמויות במשך של זמן.
לפיכך לימוד עיקרי הנרטולוגיה הוא משמעותי עבור מי שעוסק ביצירת "סיפורים" בספרות, בקולנוע, בכתיבה עיתונאית, בדיווח על אירועים, בכתיבה דוקומנטארית, בהיסטוריוגרפיה, בכתיבת ביוגרפיות ואוטוביוגרפיות, בכוריאוגרפיה וכיוצ"ב. ממילא, זהו תחום שעשוי לעניין כל קורא וצופה, שמבקש לבצע קריאה או צפיה "חזקות", עשירות ורבות משמעות.
בקורס זה נדון במבחר מעיקריה של הנרטולוגיה, תוך התבוננות ביקורתית בהיבטים מסורתיים וקאנוניים מול היבטים פוסט-מודרניים וחתרניים. כל הנושאים שיילמדו בקורס יוצגו תוך חקירת אופיים בכפל מבט: מבט מן המרכז ומבט מן השוליים.
נושאי הקורס: מהי דראמה? מהם הז'אנרים הסיפוריים? מהי עלילה סיפורית וכיצד היא נבנית? מהם התחלות וסיומים של סיפורים? מהם נקודות המפנה, השיאים וההתרות של עלילה סיפורית? כיצד נבנית הדמות הסיפורית ומה תפקידיה? מהן דמויות סטריאוטיפיות וכיצד נבנית אינדיבידואליות של דמויות? מהם גיבור/ה ואנטי-גיבור/ה? כיצד מיוצגים בסיפור חומרים של רקע, אווירה, מקום וזמן? מה תפקידו של מספר הסיפור? מהי פרספקטיבה סיפורית ומבט סיפורי ומהם סוגיה? כיצד מתורגמים נושאים ורעיונות לעלילות סיפוריות? כיצד נבנים בסיפור סמלים ומוטיבים? כיצד מיוצגים משכי זמן משתנים בסיפור? ועוד.
להדגמה ולאיור הנושאים הנלמדים ישמשו מבחר של טקסטים מן הספרות העברית והכללית ומן הקולנוע.

את הקורס ילוו שני ספרים בסיסיים, שקריאתם בשלמותם היא חובת התלמידים:
1. שלומית רמון-קינן, 1984, הפואטיקה של הסיפורת בימינו, ספריית פועלים.
2. Mieke Bal, 1986, Narratology: Introduction to the Theory of
Narrative, University of Toronto Press.

חובות הקורס:
השתתפות בכל השעורים והתמצאות בחומר הנלמד, כולל רשימת סיפורים.
בקיאות בשני הספרים הנ"ל.
בחינת סיום שמשקלה 100% בציון הקורס.


הערות: סמ' א', 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 08/02/2005 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 30/03/2005 בשעה 18:00
0608.1137  דרידה קורא שייקספיר
ד"ר מיכל בן-נפתלישעור
דרידה לא הִרבה לעסוק בשייקספיר, אך בכל פעם שעשה כן, בתקופות שונות של יצירתו - ביחס להמלט, הסוחר מוונציה ורומיאו וז'ולייט - היה זה בדרך המבליטה מוטיב חיוני להבנת המימד הפרפומטיבי הפועל בדקונסטרוקציה: מדובר ברעיונות הנוגעים לזמן, לאבל ולמלנכוליה, לצירופי מקרים ולתרגום. הללו הם אפוא חלק מן הסוגיות שתטופלנה בקורס, דרך קריאה קרובה בקטעים מתוך הספר רוחות הרפאים של מרקס, ומן המאמרים "מהו תרגום רלוונטי [שָם לעל]?" ו"אפוריזם/ צירופי מקרים: על רומיאו וזו'לייט".
בסוף הקורס יגישו הסטודנטים עבודת-בית.
הערות: סמ' ב', 2 ש"ס, לתלמידי שנים ב' ו-ג'
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': מועד הגשת העבודה ייקבע על-ידי המרצה
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף
0608.1138  כמו באגדות - דברים שוולט דיסני סיפר לכם
גב' רוני הלפרןשעור
אלישיה אוסטריקר,בספרה 'גניבת השפה', מספרת כי נשים כותבות ניסו תמיד לגנוב את השפה של התרבות הפטריאכלית. אחת הטקטיקות החשובות לביצוע פרוייקט זה היא החזרה לסיפורים המיתולוגיים, כמוסדות מרכזיים בתרבות, כאתרים שבהם מיוצרת ובהם מבוצרת מערכת הערכים הבסיסית ביותר שלנו כבני התרבות וקריאה בהם מחדש.
במסגרת הקורס נקרא בשורה של אגדות ילדים מוכרות (סינדרלה, כיפה אדומה,זהבה ושלושת הדובים, עמי ותמי, בת הים הקטנה, הנעליים האדומות, הקורסם מארץ עוץ ועוד) ונתבונן באופן בקורתי במעשה הבנית הזהות המגדרית (נשית או גברית) שהם מציעים: מסלולי חניכה, תפישות של זוגיות, משפחה, מיניות, רומנטיקה, תכתיבים של גוף, תכתיבים של נפש וכו'.
במקביל נתחקה אחר 'קריאות מחדש' של הטקסטים הללו בספרות באמנות ובקולנוע ונבחן את מבעם של הטקסטים ש'מתכתבים' ('מצטטים, 'חותרים תחת', 'משבשים', 'משכתבים', 'מפרשים') עם סיפור האגדה: מה משמיט/שותק/מצנזר הטקסט החדש ומה הוא מוסיף/מדגיש/מפתח? מה השינויים שהוא מבצע ומה משמעותם? באיזה הקשרים חדשים הוא מציב את המעשיה הישנה? האם הוא 'מתקן' ניסוחים מגבילים ודכאנים? האם הוא פותח אפשרויות? ואולי הוא משכפל את הדיכוי? או מייצר חדש במקום שלא נמצא במקור?
קריאה במהלך הסמסטר, הגשת עבודה.
הערות: סמ' ב', 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': מועד הגשת העבודה ייקבע על-ידי המרצה
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף
0608.1139  ביולוגיה ומגדר
פרופ' ג'ני קיןשעור

1. אבולוציה וסוציוביולוגיה -אבולוציה של האדם
אבולוציה, סוציוביולוגיה וביקורת פמיניסטית – תחרות מול שתוף פעולה, תפקידים מיגדריים
Bleier pp 15-46

2. אטולוגיה – התנהגות בעלי חיים- קבוצות חברתיות
ניתוח כללי התנהגות בעלי חיים בעיקר קופי אדם: בדרך כלל רק ההתנהגות של הזכרים נבדקה. זרם חדש פמיניסטי בפרימטולוגיה מביא תמונה חדשה

3. מיניות של פרימטים - בונובוים ושימפנזים
מיניות קופי אדם יכולים מלמדת על ביולוגית המיניות הנשית – מה ביולוגי במיניות שלנו?
Hrdy, 1983, 131-160

4. מיניות ונשים (1) - מחקר על גוף האישה
ביקורת על המחקר האנטומי שבודק את איברי המין הנשיים
Bleier 162-193

5. מיניות ונשים (2) - תגובה מינית של האישה
היסטוריה של המחקר וניתוח של דעות מוטעות (misconception) בביולוגיה ורפואה והשפעתם על ההתנהגות המינית של נשים

6. אינסטינקטים ואמהות- פרימטים/בני אדם
ניתוח סוציוביולוגי של אמהות: לחצים השרדותיים על אמהות קופות ונשים. השפעת הסביבה ורשתות חברתיות על אם וילד
Hrdy, 1999, pp. 3-54

7. נשים, פסיכותרפיה ורפואה (ודיון)
יחס של פסיכואנליזה לתפקידי הנשים בחברה - הפסיכואנליזה יכולה לפעול או למען שינוי חברתי או לדכא את הנשים. נשים, רבייה והרפואה

8. מחקר המוח - שני חצאי כדור המוח, אסימטריה ,שפה
אסימטריה במוח – הבדלים בין המינים וביקורת פמיניסטית על מחקר בשפה ואנטומיה של המוח
Fausto-Sterling 115-145

9. הבדלים בין המינים במוח הבוגר
. Hormones and behavior, role of hormones in brain function. Critique
גודל, לטרליזציה, גורמים של הבדלים – גנטיים, הורמונאליים וסביבתיים – השפעת ההורמונים על המוח ותפקודם בהתנהגות
Halpern 79-182

10. ניורואתולוגיה- מחקר לקשר בין ארגון מערכת העצבים והתנהגות
הנוירון הבודד מול קבוצות של נוירונים, רדוקציוניזם מול גישה מערכתית הוליסטית והדיון הפמיניסטי אל הוליזם – איך מדעניות ומדענים בודקים את המוח

11. התפתחות המוח בעובר- הורמונים
הורמונים מיניים, עדיפות מינית, היסטוריה וניתוח של התיאוריות השונות על הבדלים במוח בין נשים ובין גברים
Fausto-Sterling 170-195

12. גנטיקה ואבולוציה- מבוא לתפקוד הגנים
גנטיקה ותורשה: התא ותפקידי הגנים, תורשה וסביבה – ביקורת פמיניסטית על מחקר בגנטיקה ודוגמה - עדיפות מינית בבני אדם
Hubbard & Wald pp. 39-57;
B. Rothman: לרקע נוסף

13. דיון- הבדלים בין המינים
הדיון על מגדר: פרספקטיבות ביולוגיות ורלוונטיות של ביולוגיה

misconseption
חומר קריאה

1. Bleier, Ruth. 1984 Science and Gender: A critique of Biology and its Theories on Women. Pergamon Press, Oxford.
2. Fausto-Sterling, A. 2000 Sexing the Body. Basic Books, New York
4. Halpern, Diane F. 2000 3rd ed. Sex Differences in Cognitive Abilities. Lawrence Erlbaum, NJ.
5. Hubbard, Ruth and Elijah Wald, 1993 Exploding the Gene Myth. Beacon Press, Boston.
6. Hrdy, Sarah Blaffer. 1983 The Woman that Never Evolved. Harvard Univ. Press, Cambridge, Mass.
7. Hrdy, Sarah Blaffer. 1999 Mother Nature: Maternal Instincts and How They Shape the Human Species. Ballantine Books
8. Morgan, E. 1972. The Descent of Woman. Souvenir Press, London.
9. Rothman, BK 1998 Genetic Maps and Human Imaginations: The Limits of Science in Understanding Who We Are. Norton Press, NY.

Optional extras
1. Birke Lynda 2000 Feminism and the Biological Body. New Brunswick, NJ
2. Gowaty, P.A. 1996 Feminism and Evolutionary Biology; Boundaries, Intersections, Frontiers. Chapman and Hall, NY.
3. Lewontin, R. 1992 Biology as Ideology: The Doctrine of DNA HarperPerennial, New York
4. Lorber J. and Moore , L.J. 2002 Gender and the Social Construction of Illness (2nd edition), Altamira Press.
5. Spanier, B. 1995 Im/partial Science: Gender Ideology and Molecular Biology, Indiana Univ. Press. Indiana.
6. http://zygote.swarthmore.edu/fert11a1.html The Importance of Feminist Critique for Contemporary Cell Biology. Hypatia 3 (Spring, 1988): 61 - 75. updated 1997

דרישות בקורס
1. עבודה של 10 עמודים על נושא אשר ייבחר על ידי הסטודנט/ית. על נושא העבודה להיות קשור לקורס, ז.א. העבודה תכלול או סקירה וביקורת פמיניסטית של נושא ביולוגי או תבדוק מבחינת מיגדרית את הקשר בין ביולוגיה ובין חברה בנושא מסוים. על העבודה להכיל לפחות 5 מאמרים/ ספרים/אתרים בביבליוגרפיה.
2. קריאה של חומר רקע


הערות: סמ' א', 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': מועד הגשת העבודה ייקבע על-ידי המרצה
סמסטר א', מועד ב': אין מועד נוסף
0608.3111  זהות ושינוי
ד"ר מירי רוזמריןסמינר
בסמינר נדון באופן ביקורתי בכמה מהזרמים המרכזיים במחשבה הפמיניסטית העכשווית הדנים במהותה של זהות מגדרית, דרכי היווצרותה, תפקידה בכינון ושימור יחסי כוח חברתיים, ובאסטרטגיות לשינויה. נשאל מה היחס בין זהות כהיבט היוצר אפשרויות עבור הפרט, לבין זהות כמבנה חברתי מגביל? האם ניתן לחיות ללא זהויות קבועות והאם ניתן לחשוב על דגמים של זהות נטולי היבט כופה וכוחני?
הערות: סמ' א', 4 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0608.3112  דלז וגואטרי: אנטי אדיפוס
ד"ר ליאת פרידמןסמינר
התשוקה, אומרים הפילוסוף דאלז והפסיכואנליטיקן גואטרי בספרם משנת 1972, מודחקת. היא מודחקת בחיי היום יום כמו גם באופן שבו הוגים והוגות מתחומי התיאוריה הספרותית, הפילוסופיה, הפמיניזם והפסיכואנליזה דנים ודנות בה. התשוקה משמשת את התיאוריות השונות כגורם מערכתי ומאבדת מעוצמתה וטבעה. הדחקתה משקפת את האופן שבו הגוף האנושי נהפך למכונה והאופן שבו היצירתיות נהפכת לתהליך של ייצור.

בסמינר זה נעקוב אחר האופן שבו דאלז וגואטרי בוחנים את מושג התשוקה והדחקותיה ונעסוק בסיפורו של אדיפוס, המיתוס, ביטויו הספרותיים, התובנה הפסיכואנליטית, ההשלכות הפילוסופיות, המשמעויות המרקסיסטיות והתגובות הפמיניסטיות. נשאל את עצמנו מהו הצורך שלנו לספר לעצמנו סיפור שכזה והאם יש באפשרותנו לספר לעצמנו סיפור אחר, לתאר תיאוריה אחרת, לחשוב במושגים אחרים ואולי גם להבין את עצמנו באמצעים אחרים. ננסה להבין האם ניתן שלא להדחיק את התשוקה ומה המשמעות של היות חברה המגלה את התשוקה.
דרישות קדם: שימו לב לדרישות קדםהערות: סמ' ב', 4 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0608.3113  הרקמה העדינה והחומר הגס: סיפורי חניכה בספרות העברית
פרופ' חנה נוהסמינר
הקורס יציע היכרות עם ההגדרות, המודלים והתיאורים הקלאסיים של סיפור ההתבגרות והחניכה במסורת הספרות והתרבות האירופית ובמסורת הספרות העברית החדשה, על רקע ההבנות התיאורטיות של המושגים "ילדות", "התבגרות", "חניכה", "טקסי מעבר", "הצגת האני" – ועוד. הכרות זו תוליך לקריאה ביקורתית של המודלים האלה מפרספקטיבה פמיניסטית כדי לעמוד על מידת הבנייתם הממוגדרת. על רקע אלה יעסוק הקורס בסיפורת העברית החדשה שבה מגולמים מושגים אלה בעלילת התבגרות של גיבורות וגיבורים ספרותיים כדי לעמוד על מידת תחולתם האוניברסלית או הממוגדרת של המודלים המקובלים.
דרישות קדם: סדנת יסוד במדעי הרוח; קורס בסיסי (שיעור ותרגיל) ב"מבוא לסיפורת".
דרישות הקורס: קריאה שוטפת של חומר עיוני ותיאורטי; קריאה שוטפת של סיפורים ורומנים; הכנת עבודת ביניים; כתיבת חיבור סמינריוני מודרך; בחינת בקיאות על החומר העיוני.

הערות: סמ' א', 4 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0608.3114  סוציולוגיה פמיניסטת
ד"ר אורנה ששון-לויסמינר

הקורס יתחלק לשלושה חלקים עיקריים (אם כי לא תמיד מופרדים). בחלקו הראשון, הקורס יציע היכרות עם התיאוריות הפמיניסטיות המרכזיות המשמשות את הסוציולוגיה העכשווית: פמיניזם ליברלי, פמיניזם מרקסיסטי, פמיניזם רדיקאלי , פמיניזם רב גזעי ופמיניזם פוסט מודרני. בחלק השני של הקורס נבחן באמצעות תיאוריות אלו אספקטים שונים של יחסי מגדר וחברה, תוך התמקדות במקרה הישראלי: המשמעות החברתית של "נשיות" ו"גבריות", שליטה חברתית בגוף ובמיניות, מגדר ושוק העבודה, ההצלבה של מגדר ואתניות (פמיניזם מזרחי), מגדר מדינה ולאומיות, ניתוח מגדרי של תנועות חברתיות ועוד. החלק השלישי של הקורס הוא מתודולוגי, ובו נשאל איך עושים סוציולוגיה פמיניסטית, מה מייחד סוציולוגיה פמיניסטית ואילו אתגרים היא מעמידה בפני הסוציולוגיה הכללית.
דרישות קדם: מבוא לסוציולוגיה, מבוא לאנתרופולוגיה, וקורס נוסף בלימודי נשים ומגדר במסלול מדעי החברההערות: סמ' ב' , 3 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0608.4000  עריכת שולחן: סמינר התכנית
פרופ' חנה נוהסמינר
* הסמינר מיועד לתלמידות/תלמידי התכנית (בלבד) בשנת הלימודים האחרונה (שנה ג'). ניתן לשלב את
הסמינר בכל אחד מן המסלולים כ"קורס בחירה" ומשקלו 2 ש"ס. אין כתיבת עבודה סמינריונית
בסמינר זה.
קבוצת הסמינר תדון בכל הנושאים הנלמדים בתכנית בצורה אינטגרטיבית ותארח בפגישותיה את סגל
ההוראה של התכנית.
הערות: סמ' ב', 2 ש"ס