סילבוסים של לימודים פקולטטיים בשנת הלימודים תשס"ד

מעודכן ליום שלישי 31 באוגוסט 2004


0610.7777  סדנת יסוד במדעי הרוח
תרגיל
תשס"ד
סדנת יסוד במדעי הרוח

הסדנה נועדה לספק כלי עבודה ומיומנויות בקריאה ביקורתית של טקסטים ותשתית מושגית שנחוצה להבנת עקרונות השיח האקדמי ולכתיבה מדעית, ללא קשר לחוג לימוד או דיסציפלינה מסוימת. הנחת העבודה של הסדנה היא שניתן ללמד היבטים מתודולוגיים כלליים ומשותפים, ללא תלות בתכני ידע ספציפיים. שיטת ההוראה בסדנה מבוססת על הצלבה בין תחומי ידע ושיטות מחקר לצורך הדגמה ותרגול של עקרונות חשיבה ביקורתית, קריאה ביקורתית של טקסטים וכללי כתיבה אקדמית משותפים (פחות או יותר) למדעי הרוח.
חלק נכבד בסדנה מוקדש לאימון בכתיבה אקדמית, תוך הקפדה על שימוש בלשון תקנית, ניסוחים בהירים, היגיון תחבירי וסמנטי, טענות מבוססות בדמות טיעונים מסודרים. המאמץ העיקרי מכוון לפיתוח ושכלול החוש הביקורתי של הסטודנט/ית כלפי חומרי הקריאה, מצד אחד, וכלפי תוצרי הכתיבה של הסטודנט/ית, מצד שני.
התימות העיקריות שנלמדות בסדנה הן כדלהלן:
* האפרט המדעי: הבחנה בין טקסט אקדמי ללא-אקדמי דרך המאפיינים הצורניים והתוכניים של כל סוג טקסט; מאפייני הטקסט האקדמי: מערכת כללים מחייבת ופורמלית לארגון, הצגה ועיבוד של אינפורמציה, ניסוח עמדות ורעיונות בצורת טענות וטיעונים, ציות לשיטות מחקר דיסציפלינריות, ז'רגון מקצועי, הצבעה על מקורות, כללי רישום של מראי מקום, הערות שוליים וביבליוגרפיה.
* מיפוי ראשוני של הטקסט ומרכיביו: הקשר הכתיבה (ביוגרפי, היסטורי, תרבותי, אידיאולוגי, דיסציפלינרי), זהות הכותב/ת (אישית, מקצועית/אינטלקטואלית), מסגרת הפרסום, קריאה ראשונית וקריאת עומק.
* אסטרטגיה של קריאה ביקורתית לשם אבחון התזה: מהלך הדיון, שלבים בדיון, מטרת הכתיבה והאמצעים למימושה, הבחנה בין עיקר לטפל, זיהוי מיקומן של טענות חשובות.
* טענות וטיעונים: היחס ביניהם, דרכים לאבחון טענות, חילוץ ושחזור של טיעונים, בחינה ביקורתית של טיעונים, כשלים בטיעון, עוצמה של טיעון, סוגי טיעונים, טיעונים בשפה הפורמלית (לוגית) ובשפה הטבעית.
* מושגים והגדרות: תפקידם וחשיבותם בדיון המדעי, מאפייני הגדרה, סוגי הגדרה, ניתוח ביקורתי של הגדרות.
* רטוריקה: זיהוי אמצעים רטוריים בטקסט, אופנים ותכליות לשימוש באמצעים רטוריים, הבחנה בין רובד רטורי לרובד טיעוני.
* טקסט לא-מילולי: גילום טענות ועמדות אידיאולוגיות במדיום ויזואלי או אודיו-ויזואלי, פענוח משמעויות, זיהוי טענות ושימוש באמצעים רטוריים ב"טקסט" לא כתוב.
* השוואה בין טקסטים: אמצעי בסיסי לטיפול ברעיונות, טענות ותיאוריות וכלי מתודולוגי חשוב בניתוח ביקורתי.
* מבוא וראשי פרקים: שלבים בתכנון חיבור אקדמי, חשיבותו המיוחדת של המבוא והיחס בינו לבין שאר מרכיבי החיבור.
הערות: בשיעור האחרון תינתן מטלה מסכמת אותה יש להחזיר לאחר 7 ימים