סילבוסים של החוג למקרא בשנת הלימודים תשס"ה

מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005


0612.1117  חוק והלכה במגילות מדבר יהודה בזיקה לחוק, המקרא ולפרשנותה
פרופ' בלהה ניצןשיעור
קורס זה יוקדש ללימוד פרשיות חוק בכתבי כת מדבר יהודה, היא כת היחד, שכתביה נתגלו במערות קומראן שבמדבר יהודה. במהלך הקורס נעיין בחוקים שנועדו לקבוע הלכה לקיום חוקי התורה, ובחוקים להסדרת החיים בארגון הכיתתי. ההלכות שהונהגו בכת מדבר יהודה משקפות את המחלוקת בין כת זו לזרמים אחרים ביהדות הבית השני בכל הנוגע לפולחן הדתי, לטוהר המשפחה, ולסדרי השלטון המשפט. חוקי הארגון הכיתתי משקפים את מטרות ההיבדלות מן החברה הכללית, היבדלות הקשורה במחלוקות ההלכתיות, ואת דרכי ההיבדלות. בקורס יושם דגש על דרכי הפרשנות לחוקה המקראית ביצירת ההלכה. לימוד זה ייעשה תוך השוואה לשיטות פרשנות נוספות שנהגו ביהדות הבית השני (בעיקר ס' היובלים, כתבי יוסף בן מתתיהו וספרות חז"ל).
הערות: שיעור לתואר ראשון , סמ' ב', יום ג' 12-14 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 28/06/2005 בשעה 16:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 02/08/2005 בשעה 9:00
0612.1200  מבוא לספרות המקרא ומחקרה
פרופ' יאירה אמית שעור מבוא
הקורס נחלק לשני חלקים. החלק הראשון (סמסטר א') יוקדש לדיון קצר בקנון המקראי והתגבשותו ולדיון שיטתי בסוגות הספרותיות המרכזיות בספרות המקרא: הסיפור והאסכולות שהשפיעו על גיבוש ההיסטוריוגרפיה המקראית; החוק המקראי - מורכבותו וייחודו; ספרות הנבואה הקלסית, ספרות המזמורים וספרות החכמה. החלק השני (סמסטר ב') יוקדש לסוגיות של עדי נוסח, סקירת האסכולות המרכזיות בחקר המקרא והשפעתן על הבנת טקסטים ספציפיים.
הערות: שעור מבוא לתואר ראשון, סמסטר שנתי, יום ב' 12-14 , 4 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 06/06/2005 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 11/07/2005 בשעה 9:00
0612.1267  המקרא - סגנונו ולשונו
גב' טליה סוצקוברשו"ת
הקורס עוסק בתחביר לשון המקרא, בתורת השיח ובסגנונות המיוחדים לסיפורת ולשירה המקראית. הגישה מעשית: מרבית הזמן מוקדשת ללימוד לשוני ותחבירי של פרשיות מוגדרות, תוך הדגשת הזיקה שבין ההקשר הרחב למבנה התחבירי של הפסוק המוגדר. מטרת הקורס היא להנחות את תלמיד המקרא להתמודד עם סוגיות לשוניות רלוונטיות לפרשנות המקרא, ביניהן: תיפקוד פסוקיות הזמן, האופן, המטרה וכו', מערכת הזמנים במקרא, ועוד – תוך אבחנה בין טקסטים מז'אנרים ספרותיים שונים.
הערות: שיעור ותרגיל לתואר ראשון, סמסטר ב', יום א' 10-12 2 ש"ס
0612.1286  מעשה בראשית ומיתוס הבריאה
פרופ' אד גרינשטייןשיעור
כיצד תפשו קודמינו את מעשה בראשית-ואיזו מציאות עומדת מאחורי תיאוריהם? בקורס הזה נעיין בסיפורי הבריאה המצויים במקרא, הן בספר בראשית והן מחוצה לו. כן נשווה בין הסיפורים הללו ובין סיפורי ראשית מהתרבויות השכנות במזרח הקדום-מצרים, מסופוטמיה, חת וכנען. בעזרת הגדרות עדכניות של המושג "מיתוס", נעמוד על המשמעות של כל סיפור וסיפור ונציין את היחסים ביניהם. כן נבחין בין בריאת העולם ובין יצירת האדם ונשאל: לשם מה נוצר האדם? מה מקומו בעולם?.
הערות: שיעור לתואר ראשון, סמסטר א', יום ד' 12-14 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 30/01/2005 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 02/03/2005 בשעה 18:00
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 19/06/2005 בשעה 12:30
0612.1287  ייצוגים של נשים במקרא: נשים זרות, נשים חכמות ומלכות - לא סופי
ד"ר אהובה אשמן שיעור
ספרות המקרא מעמידה את דמות הגבר במרכז, בעוד שדמויות הנשים ממוקמות בשולי הטקסט כדמויות צדדיות. בקורס זה נבחן את ייצוגי הנשים במקרא מבחינה ספרותית ומתוך פרספקטיבה פמיניסטית מיגדרית, במטרה לעמוד על האינטרסים הפוליטיים והאידיאולוגיים העומדים מאחורי דמויות הנשים השונות. הייצוגים שיידונו בקורס הם נשים זרות, נשים מפתות וזונות, נשים המזוהות כ"חכמות", ונשים שהצליחו להגיע למעמד הגבוה ביותר עבור נשים: גבירות ומלכות.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 01/02/2005 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 04/03/2005 בשעה 9:00
0612.1288  נביאים קוראים בתנ"ך – סיפורי הבריאה, יציאת-מצרים והאבות
ד"ר מאירה פוליאקשיעור
ספר הושע הוא מהספרים המורכבים ביותר במקרא: הן ברמה המבנית (היחס בין פרקים א-ג לפרקים ד-י"ד), הן ברמה הלשונית (ריבוי מלים וצורות יחידאיות, תחביר מוקשה) והן ברמה הרעיונית, בהיותו מבין הראשונים, אם לא הקדום ביותר, שבין ספרי הנבואה הקלאסית. ספר עמוס אף הוא משקף את ראשית הנבואה הקלאסית, אם כי מאפייניו בתחום המבני, הרעיוני והספרותי שונים למדי ממאפייני ספר הושע. רבים מהרעיונות הדתיים והחברתיים והפרדיגמות הנבואיות שאנו מזהים עם מיטב הנבואה הקלאסית, כגון השוואת יחסי האל ועם ישראל ליחסי גבר ואשה, מעמד הנביא כמבקר חברתי או דגם הנבואות לגויים, זכו לגיבוש ראשוני ועילאי בספרי עמוס והושע. הסמינריון יתמקד בעיון לשוני וטקסטואלי בספרים אלה, ביחסם למסורת הנבואית בכלל, ובשאלות אינטר-טקסטואליות.
הערות: שיעור לתואר ראשון, סמסטר ב', יום ב' 10-12 4 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 14/06/2005 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 24/07/2005 בשעה 12:30
0612.1289  מיתוסים קוסמולוגיים, היסטוריים, דתיים ומדעיים במקרא ובחקר המקרא
פרופ' יאיר הופמןשיעור
המיתוס הוא מרכיב חשוב ביותר בתרבות האנושית לדורותיה, ובמיוחד בעולם העתיק, שהמקרא הוא חלק ממנו. לאחר שיוגדר המונח 'מיתוס' יידון הקורס במעמדו העקרוני של המיתוס במקרא ובחברה המיוצגת בו, ייעשה מיון לסוגים שונים של מיתוסים במקרא, ויידונו כמה מן המרכזיים בהם לפי החלוקה הבאה: מיתוסים קוסמולוגים (כגון בריאת העולם), מיתוסים היסטוריים (כגון יציאת מצרים), מיתוסים דתיים (כגון דמות האל) ומיתוסים מדעיים - עמדות מדעיות ביקורתיות בחקר המקרא, שקיבלו בפועל מעמד של מיתוס בקרב קהילת החוקרים (כגון: שחזור ה'נוסח המקורי' של הטקסט). תוך כדי דיון במיתוסים המקראיים תעשה השוואה לשימוש בהם בתחומים השונים של התרבות המערבית, היהודית והישראלית.
חובות התלמידים: בחינה בסוף הקורס.
הערות: שיעור לתואר ראשון, סמסטר ב', ימים: ב' ד' 12-14 4 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 22/06/2005 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 28/07/2005 בשעה 12:30
0612.1292  רעיון הברית במקרא, במגילות קומראן ובברית החדשה
פרופ' בלהה ניצןשיעור
קורס זה יוקדש ללימוד גלגוליו והתפתחותו ההיסטורית של רעיון הברית במקרא, במגילות קומראן ובברית החדשה. נושא הקורס יילמד תוך כדי עיון בכתבים הרלבנטיים בתחומי הספרות הנ"ל.
רעיון הברית הדתית בין ה' ועם ישראל, כתיאורו במקרא, הוא מהפך בתולדות הדתות. ההתחייבות ההדדית בין בעלי הברית, המבוססת על חוק ועל שכר ועונש, מחלצת את בני האדם מאי הוודאות על גורלם, מצב ששרר באמונה באלים רבים. לפי ספרות המגילות מקומראן, שנכתבה בימי הבית השני, אנשי כת היחד בקשו לחדש את הברית בין ה' ועמו, שנקטעה עקב חטאי ישראל בימי הבית השני. הם התבססו על רעיון הברית החדשה בירמיהו ל"א. אך בנסיבות של התפתחות ההלכה בימי בית שני והמחלוקות הכרוכות בה, גרסו כי חידוש הברית יעשה תחילה עם החבורה המקיימת את חוקי התורה לפי הפרשנות שנתקבלה בחוגי הכת, ורק באחרית הימים עם כלל ישראל. בספרות הפאולינית שבברית החדשה הנוצרית, רעיון הברית נותק מההתחייבות של קיום חוקי התורה, ומתפיסתו הדתית-לאומית, והפך לברית המבוססת על אמונה אישית בקרבנו של ישו, כתנאי לגאולה אישית של המאמין.
הערות: שיעור לתואר ראשון, סמס' א', יום ג' 12-14 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 10/02/2005 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 16/03/2005 בשעה 18:00
0612.1293  רעיונות המונחים ביסוד החוק המקראי
פרופ' אד גרינשטייןשיעור
בקורס הזה נעיין בסוגים השונים של החוק בתורה במטרה להבחין ברעיונות המוסריים, התיאולוגיים והאידיאולוגיים העומדים מאחוריהם. לשון אחר, ננסה להציע אמונות, דעות ועקרונות שבעזרתם נוכל להסביר את המשותף לחוק ה"דתי" ולחוק ה"חילוני" בתורה, או במילים אחרות, הערכים המוצאים ביטוי בחוקים השונים, הן בתחום הפולחן והן בתחום האזרחי והפלילי. כן נבחן קשרים רעיוניים בין סיפורי התורה החשובים (כגון: הבריאה, יציאת מצרים) ובין החוקים לסוגיהם.
הערות: שיעור לתואר ראשון, סמסטר ב', יום א' 14-16 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 19/06/2005 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 20/07/2005 בשעה 9:00
0612.1805  לשון המקרא
ד"ר יחזקאל מוצפישו"ת
מטרת‮ ‬הקורס‮: ‬עיון‮ ‬בתופעות‮ ‬נבחרות‮ ‬של‮ ‬העברית‮ ‬המקראית‮ ‬הנוגעות‮ ‬לדקדוק‮ ‬ולאוצר‮ ‬המילים‮, ‬לרבות‮ ‬טעמי‮ ‬המקרא‮ ‬ותפקידיהם‮, ‬צורות‮ ‬הקשר‮ ‬והפסק‮, ‬הכינויים‮, ‬תצורת‮ ‬הפועל ‬ומערכת‮ ‬הזמנים‮; ‬וכן‮ ‬בירור‮ ‬סוגיות‮ ‬מילוניות‮ ‬בלוויית‮ ‬עיון‮ ‬בתרגומי‮ ‬המקרא‮ ‬ובמגילות‮ ‬ים ‮ ‬המלח‮ ‬ותוך‮ ‬השוואה‮ ‬לערכים‮ ‬מילוניים‮ ‬מקבילים‮ ‬בשפות‮ ‬שמיות‮ ‬אחיות‮.‬
הערות: שיעור ותרגיל לתואר ראשון, סמסטר א' יום א' 16-18 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 30/06/2005 בשעה 16:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 26/07/2005 בשעה 16:00
0612.2133  נבואה, מוסר ופרספקטיבה הסטורית
פרופ' פרנק פולקשיעור
קורס זה עוסק בשני צירים מרכזיים במחשבתה של הנבואה הקלאסית. הנביאים הקלאסיים, 'נביאי הספר', בוחנים את יחסו של עם ישראל לאל לאור ערכי המוסר, ובעיקר המוסר החברתי. בקורס זה נבחן גילויים שונים לעמדה עקרונית זו. כן נעמוד על שורשיה של גישה זו במזרח הקדום, ובמיוחד בתעודות הקשורות בנבואה ממארי. עיקרון נוסף המיוחד לנבואה הקלאסית קשור בתפיסה ההסטורית. במחשבה הנבואית נתפסים האירועים החברתיים, המדיניים והצבאיים כגילוי להנהגה האלוהית, וזאת על יסוד ערכי המוסר. על כן מייצגת ספרות הנבואה הערכה מיוחדת במינה של אירועי ההווה, ואף של העבר של עם ישראל. בקורס ניגע בהיבטים שונים של ההשקפה הנבואית על עברו של עבר והווה. גם בהקשר זה יש מקום לעמוד על ספרות המזרח הקדום.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 06/02/2005 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 09/03/2005 בשעה 18:00
0612.2201  ספורי יוסף
גב' טליה סוצקוברתרגיל
יוסף, בנו האהוב של יעקב, עומד לרוב במרכזו של מחזור הסיפורים האחרון בספר בראשית, בפרקים לז-נ. יוסף הנער מתהלך בין אחיו בכתונת פסים שנתן לו אביו, וחולם חלומות של התנשאות על פני בני משפחתו. אחיו משליכים אותו לבור, ולמרות זאת הוא מגיע למעמד משנה למלך מצרים, ואף מביא להצלת משפחתו מרעב. נשאלת השאלה, מה בא הסיפור להדגיש?
הקורס יעסוק במבנה הספרותי של הפרשה, כלומר ביחס בין יחידות המשנה המרכיבות אותה, תוך כדי דיון במסרים העולים ממנה. כמו כן, יידונו בהרחבה סוגיות הקשורות בנוסח ובעריכה. התלמידים יתרגלו את השימוש במילונים המקראיים ובפרשנות המסורתית והמודרנית.
הערות: תרגיל טקסטואלי לתואר ראשון, סמ' א', ימים: א' ד' 12-10 4 ש"ס
0612.2210  עיונים בחוקה המקראית
גב' אסנת ברתורתרגיל
מטרת התרגיל להכיר את קבצי החוקים שבתורה.
במסגרת הקורס ינותחו חוקים נבחרים, על-פי גישות פרשניות שונות;
יערכו עיונים השוואתיים בין קבצי החוקים שבתורה, וכן בינם לבין חוקות המזרח הקדום;
תיבחנה התפישות המשפטיות, המשתקפות בחוקים, וכן תידונה סוגיות מתחום הדין המהותי והדין הפרוצדורלי.
הערות: תרגיל טקסטואלי לתואר ראשון, סמסטר ב', יום ד' 10-12 2 ש"ס
0612.2223  תפיסת העבר במזמורי תהלים
פרופ' פרנק פולקשיעור
במזמורים שונים מזכיר המשורר אירועים ותהליכים מההסטוריה של עם ישראל. הקורס יעסוק בדרכים שבהן מעצב המשורר את ההסטוריה. מצד אחד ניעסוק, אפוא, בתפיסה ההסטורית המיוחדת של מזמורים אלה, ומצד שני בעיצובם הפיוטי.
הערות: שיעור לתואר ראשון, סמסטר א', יום א' 14-16 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 24/01/2005 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 23/02/2005 בשעה 18:00
0612.2231  ספר מלכים
ד"ר אהובה אשמןתרגיל טקסטואלי
ספר מלכים הוא הספר המרכזי העוסק בהיסטוריה של עם ישראל מימי בית ראשון והוא כולל מגוון של חומרים ספרותיים: סיפורי נביאים, נתונים ארכיונים וחומרי עריכה. הקורס יעמוד על חומרי המקור הקדומים שהונחו בפני ההיסטוריון באמצעות עיון ביקורתי בפרקים נבחרים מספר מלכים, תוך הסתייעות בתעודות חיצוניות. הקורס יבקש להתמודד עם שאלת זמן חיבורם של מקורות אלה, תפקידם בחיבור הכולל ומידת מהימנותם ההיסטורית, בהשוואה למגמות האידיאולוגיות המשוקעות בספר.
0612.2405  מבוא לפרשנות ימי הביניים (חלק א')
ד"ר מאירה פוליאקשו"ת
הקורס עוקב אחר התפתחותה של הפרשנות היהודית בתקופה הבתר-מקראית ובימי הביניים המוקדמים (מהמאה השניה לפנה"ס ועד המאה השביעית לספירה). מרבית השעורים מוקדשים לתפיסת הדרש ולדרכי הדרש שפיתחו חז"ל בפרשנות המקרא, תוך הדגמה מטקסטים שונים, והקניית כלים בסיסיים בניתוח המקורות המדרשיים. כל זאת על רקע סקירה יסודית של המקורות הפרשניים למקרא המשוקעים בספרות התנאים והאמוראים (התרגומים הארמיים, מדרשי ההלכה והאגדה הקלאסיים, המשנה, התלמוד והמדרשים המאוחרים), בספרות קומראן (הפשרים), ובספרות החיצונית וההלניסטית [כגון: צוואות השבטים, יוספוס]. מטרת הקורס היא להנחות את תלמיד המקרא כיצד יש להיעזר בספרויות אלה כמקורות ראשוניים ומשווים להבנת המחשבה היהודית הקדומה על המקרא ושיטות הפרשנות שהתפתחו במסגרתה.
הערות: שיעור ותרגיל לתואר ראשון, סמסטר א', יום ה' 12-14 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 27/01/2005 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 11/03/2005 בשעה 9:00
0612.2406  מבוא לפרשנות ימי הביניים (חלק ב')
ד"ר מאירה פוליאקשו"ת
הקורס מהווה קורס המשך (מבחינה כרונולוגית ועניינית), לחלק א' (ראה לעיל). הקורס עוקב אחר התפתחותן של שיטות חדשות בפרשנות המקרא היהודית, שצמחו בין המאות העשירית לשלוש עשרה, תוך עמידה על יחסן לפרשנות חז"ל מחד, ויחסן למושגי פרשנות בני התרבויות המוסלמית והנוצרית אשר בקרבן חיו פרשני התקופה. במסגרת זאת נדון בשלוש אסכולות מרכזיות: א. האסכולה המזרחית, הכוללת את פירושי הגאונים והקראים בני בבל וארץ ישראל (כגון ר' סעדיה גאון ויפת בן עלי) אשר פיתחו גישה לשונית-הקשרית למקרא. ב. האסכולה הספרדית - אשר החלה בספרד המוסלמית והניבה חשיבה פואטית מובהקת על המקרא [רמב"ע], ואשר המשיכה לפתח את תובנותיה הספרותיות גם כשנדדה לספרד הנוצרית, ופרובנס [ראב"ע, רד"ק ורמב"ן] ג. האסכולה האשכנזית (צפון צרפת וגרמניה), אשר פיתחה גישה עצמאית לפשט [רש"י, רי"ק ורשב"ם]. במהלך הקורס נדון גם בהיגדים מרכזיים ובמבואות פרי עטם של הפרשנים הללו, המאירים את תפיסתם הפרשנית ואת התפתחותה של התודעה הפרשנית באסכולות שבהם פעלו. בנוסף, נקדיש מספר שעורים לפרשני הרנסנס היהודיים, בני המאות החמש עשרה והשש עשרה (כגון דון יצחק אברבנאל), אשר בתובנותיהם ההיסטוריות והבקורתיות מהווים גשר לפרשנות המקרא המודרנית.
הערות: שיעור ותרגיל לתואר ראשון, סמסטר ב', יום ה' 12-14 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 03/07/2005 בשעה 16:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 04/08/2005 בשעה 16:00
0612.2408  קריאה בפרשנות ימה"ב – מגילת אסתר ושיר השירים
ד"ר מאירה פוליאקשו"ת
אסתר ושיר השרים זכו למסורת פרשנית ענפה מתקופת חז"ל ולאורך ימי הביניים, לא מעט בשל ייחודם כטכסטים סאטיריים (אסתר) ואירוטיים (שה"ש) המעמידים במרכזם דמות של אישה. מטרתו הראשונית של הקורס היא לתרגל קריאה בפרשני ימי הביניים והרנסנס, על סמך עיון השוואתי בהקדמות ובפירושים לשיר השירים ולאסתר משל רס"ג, יפת בן עלי, רש"י, ראב"ע, רד"ק ואברבנאל. זאת כנדבך משלים לשיעורי המבוא בתחום פרשנות ימי הביניים. במהלך העיון בטקסטים, נשתדל להתעמק בהגותם הפרשנית ותודעתם האינטלקטואלית של הפרשנים הללו ובאופן שבו תודעה זאת מקבלת ביטוי בהתמודדותם עם בעיות טכסטואליות וגם עם דמות האשיה בטכסט, וזאת בהתחשב בתודעתם הימי ביניימית, חשיפתם להגות המוסלמית והנוצרית בתחום פרשנות כתבי הקודש, ויחסם למסורת הפרשנית של חז"ל.
הערות: שיעור ותרגיל לתואר ראשון, סמסטר ב', יום ה' 10-12 2 ש"ס
0612.2703  ספר דברים
פרופ' יאיר הופמןסמינר
ספר דברים נושא אופי מיוחד במינו בתורה: כולו מוצג כנאום אחד של משה לפני מותו לפני קהל נוכחים – בני ישראל, ערב הכניסה לארץ. נתון זה מייחד לו מעמד ספרותי שונה משאר הספרים. בחקר המקרא המודרני תופס ספר דברים מעמד מיוחד, בהיותו הספר שעליו מבוסס מאז המאה התשע עשרה תיארוך המקורות השונים בתורה, בעקבות התיאוריה של דה-וטה על זמן חיבורו של הספר במאה השביעית לפסה"נ. הספר מכיל נאומים היסטוריים, הטפות מוסר, חוקים ושירות. הוא מושפע בכמה מחלקיו מספרות החוזים הבינלאומית במזרח הקדום, בעיקר החוזים הוסאליים האשוריים. כל האפיונים הללו יידונו בסמינריון בשתי דרכים עיקריות: סקירה כללית על כל נושא ונושא ועיון לעומק בבעיה מייצגת בכל אחד מן התחומים הללו.
חובות התלמידים: השתתפות פעילה בשיעורים; קריאה שוטפת של ספרות המחקר; כתיבת עבודות סמינריוניות. לקראת סוף הקורס יציגו התלמידים בפני הכתה פרק אחד מן העבודה הסמינריונית שאותה יכתבו במהלך הקורס.
הערות: סמינר לתואר ראשון, סמסטר א' ימים: ב' ד' 12-14 2 ש"ס
0612.2718  הנבואה בימי שיבת ציון: חגי זכריה ומלאכי
ד"ר מאירה פוליאקסמינר
בסמינריון זה נתמקד במאפייניה ההיסטוריים, האידיאולוגיים והספרותיים של הנבואה בימי שיבת ציון, ונבחן את מקומה בספרות הנבואה בכלל ואת יחסה לתכנים ודרכי הביטוי של ז'אנר זה. במוקד הדיון יעמדו נבואות נבחרות מספרי חגי זכריה ומלאכי, וכן ייבדקו טקסטים השוואתיים נוספים המתוארכים לעידן זה: ביניהם, קטעים מישעיהו השני (מ-ס"ו), ויחזקאל. בהקשר הפרשני, נתוודע בין השאר לגישות מודרניות לנבואה בהשוואה לגישות שנהגו בפרשנות המסורתית.
הערות: סמינריון לתואר ראשון, סמסטר א', ימים: ב' ה' 10-12 4 ש"ס
0612.2751  הצגת הדמות בסיפורי המקרא
פרופ' פרנק פולק ופרופ' יאירה אמיתסמינר לתואר ראשון
המקרא עשיר בדמויות שהותירו רושם עמוק בתרבות העולם. סמינריון זה, שתי מטרות לו.
קודם כל ברצוננו להאיר את הדרכים שבהן מעצב המספר את הדמויות, על ידי הבלטת קווי אופי או העלמתן, תיאורן,
הצגת חלקן בהשתלשלות המאורעות ויחסן לדמויות אחרות, דרך דיבורן, ועוד ועוד.
מטרה שנייה היא לבחון איך מתוך פרטים אלה נבנות אותן דמויות עזות ורבות רושם, ולהציג כמה מדמויות אלה.

הערות: סמינר לתואר ראשון, שנתי, סמסטר ב' יום ב' 16-18 2 ש"ס
0612.3003  נבואה, מוסר ופרספקטיבה הסטורית
פרופ' פרנק פולקשיעור
קורס זה עוסק בשני צירים מרכזיים במחשבתה של הנבואה הקלאסית. הנביאים הקלאסיים, 'נביאי הספר', בוחנים את יחסו של עם ישראל לאל לאור ערכי המוסר, ובעיקר המוסר החברתי. בקורס זה נבחן גילויים שונים לעמדה עקרונית זו. כן נעמוד על שורשיה של גישה זו במזרח הקדום, ובמיוחד בתעודות הקשורות בנבואה ממארי. עיקרון נוסף המיוחד לנבואה הקלאסית קשור בתפיסה ההסטורית. במחשבה הנבואית נתפסים האירועים החברתיים, המדיניים והצבאיים כגילוי להנהגה האלוהית, וזאת על יסוד ערכי המוסר. על כן מייצגת ספרות הנבואה הערכה מיוחדת במינה של אירועי ההווה, ואף של העבר של עם ישראל. בקורס ניגע בהיבטים שונים של ההשקפה הנבואית על עברו של עבר והווה. גם בהקשר זה יש מקום לעמוד על ספרות המזרח הקדום.
הערות: שיעור לתואר ראשון, סמסטר א', יום ב' 16-14 2 ש"ס
0612.3007  מהו טוב? ספרות החכמה במקרא ובעולמו
פרופ' אד גרינשטייןסמינר
מהו טוב לאדם לנהוג בו ולהתעסק בו במשך ימיו הקצרים עלי ארץ? השאלה הזאת היא אחת השאלות העיקריות שהעסיקו את החכמים במזרח הקדום, הן בישראל והן בתרבויות אחרות כגון אלה של שומר, בבל, מצרים העתיקה וכנען. בקורס הזה נביט מבט כללי על ספרות החכמה הענפה מהמזרח הקדום וכן נתמקד בקטעים מגוונים מתוך ספרות החכמה במקרא (בעיקר: משלי, איוב וקוהלת) תוך כדי השוואה ליצירות מרתקות מחוצה למקרא. בין הטקסטים שנעיין בהם הם: עלילות גילגמש, הדושיח הבבלי בין האדון ועבדו, האיכר צח הלשון, שיר המנגן עלי נבל, הוראות האב לבנו, תלונת הצדיק הסובל ועוד! נגלה שעיון בטקסטים כאלה מעורר גם עצב וגם צחוק.
הערות: סמינר לתואר ראשון, סמסטר ב', ימים: א' ד' 12-14 4 ש"ס
0612.4045  רובדי עריכה בספרות הנבואית
פרופ' יאיר הופמןסמינר
במרכז הקורס תעמוד השאלה, האם ספרי הנביאים הם אנתולוגיות מיצירות הנביאים ששמם נקרא על ספריהם, או שחלקם – ואולי אף כולם –הם אנתולוגיות רב שכבתיות, רב זמניות, שעוצבו על ידי עורכים. כדי להשיב על שאלה זו תיבחן משמעות המונח 'עריכה' כשמדובר בספרי הנבואה, ותידונה הבעיות המתודולוגיות הקשורות באבחנה בין רובדי עריכה ורבדים אחרים. כאן תישאל השאלה, האם רובד 'עריכה' הוא בהכרח הרובד המאוחר ביותר בספר, או שמא גם לאחר שלב העריכה נוספו לספרים חטיבות נבואות, שהכותרת 'רובד עריכה' אינה הולמת אותן. ההכרעה בשאלות הללו חייבת להתבסס על ניתוח היבטים רעיוניים, לשוניים, ספרותיים והיסטוריים של הכתובים, ואלה יידונו במהלך הקורס.
תוך כדי בחינת הנושאים השונים יעמיד הקורס למבחן את הגישות הפוסט-מודרניסטיות בחקר הנבואה, ואת זיקתן לזרם הרביזיוניסטי (ניהיליסטי) בחקר ההיסטוריוגרפיה המקראית.
הקורס יתייחס לכלל ספרי הנבואה, הסמסטר השני יוקדש כולו לספר מיכה, כדי לקבל מבט שלם על ספר נבואה אחד ולנסות לבחון דרכו את השאלות השונות הכרוכות בנושא עריכת ספרי הנבואה.
חובות התלמידים: השתתפות פעילה בשיעורים; קריאת מאמרים ודיווח עליהם במהלך הקורס, הגשה בכתב ובעל פה, של רפראט על מאמר מתחום הסמינריון.
תלמידים שיהיו מעוניינים לכתוב עבודה סמינריונית יוכלו למקד את הרפרט בנושא הסמינריון.
הערות: סמינר לתואר שני, סמסטר שנתי, יום ב' 14-16 2 ש"ס
0612.4071  ונהפוך הוא: עיונים בספר קוהלת
פרופ' אד גרינשטייןסמינר
ההוגה המקראי המכונה קוהלת מעסיק את עצמו בשאלות פילוסופיות וקיומיות. תוך כדי כך, הוא חותר מתחת לאמונות ודעות מסורתיות. ספר קוהלת מתואר על ידי קוראים אחדים כהיפוכו של שאר ספרי התנ"ך. בעוד רוב ספרי המקרא מגלים אמונה באל שהוא מעורב בחיי אנוש באופן רגיל, קוהלת מניח אלוהים שאינו מגלה עניין במעשי בני אדם ושאינו גומל לא טוב ולא רע לאדם בהתאם למעשיו. עולמו של קוהלת נראה דטרמניסטי וחסר רגש. האם התפישה הזאת נכונה? נעיין בספר קוהלת מבחינות שונות: ניסיונותיו של החכם למצוא את הטוב—והתוצאות המאכזבות של ניסיונות אלה; יחסיו של קוהלת לספרות המקראית הקודמת; רקעו של קוהלת בספרות החכמה של המזרח
הערות: סמינר לתואר שני, סמסטר א', יום א' 12-14 2 ש"ס
0612.4073  השירה המקראית: גישות פרשניות
ד"ר מאירה פוליאקסמינר
מהי "שירה" על פי המקרא, וכיצד ניתן להגדיר את ז'אנר השירה במקרא ואת מאפייניו? האם כל דור מבין אחרת את החומר השירי במקרא, בהתאם לתפיסות הפואטיות המקובלות בזמנו? הקורס יוקדש לבחינת שאלות אלה ושאלות אחרות הקשורות לניתוח הספרותי והפרוזודי של השירה המקראית. בקורס נעיין על דרך הקריאה הקרובה והניתוח השירי במבחר טכסטים המוגדרים כשיריים, (ובכללם שירת הים, שירת דבורה, ספר תהילים, שיר השירים) וכן נדון, בין השאר, בעבדות מפתח בפרשנות השירה המקראית, הן מימי הביניים (כגון: "ספר הגן" ו"ספר העיונים והדיונים" למשה אבן עזרא, פירוש רס"ג לתהלים ועוד) והן מהעת החדשה (כגון: לוו, אלטר, שוקל ואחרים).
הערות: סמינר לתואר שני, סמסטר שנתי (א+ב), יום ב' 12-14 2 ש"ס
0612.4074  אמונת הייחוד והשלכותיה על עיצוב הסיפורת במקרא
פרופ' יאירה אמיתסמינר לתואר שני
המעבר מתרבות אלילית לאידיאולוגיה מונותאיסטית נתן את אותותיו בעיצוב ההיסטוריוגרפיה המקראית על סיפוריה. במסגרת קורס זה נעסוק בדעות השונות על זמנו של המעבר, משמעותו והשלכותיו על יצירת אופני ביטוי חדשים, שאחד מהם הוא ההיסטוריוגרפיה המקראית. מטרת הקורס היא להכיר את דרכי העיצוב שפותחו על מנת לשרת את האידיאלוגיה החדשה.
הערות: סמסטר ב', יום א' 16-18, 2 ש"ס
0612.4157  סיפורי האבות: סיפורת בכתב וסיפור בעל פה
פרופ' פרנק פולקסמינר
בסיפורי האבות מוצאים חוקרים שונים תשתית של סיפורים בעל פה, או שרידים של סיפורת בעל פה, בצד הספרות שבכתב ורובדי עריכה שונים. בסמינר זה נעסוק בהיבטים שונים של סיפורת בכתב וסיפור בעל פה. בין היתר נעסוק במבנה העלילה, בסגנון, ובעיצוב הדו-שיח. שאלה חשובה נוספת נוגעת ליחס שבין החלקים השומרים זכר לרקע בעל פה ובין החלקים שבהם חלקם של הכותבים עיקר. כן ניתן את הדעת על השלכותותיהן של סוגיות אלה על תהליכי העריכה.
הערות: סמינר לתואר שני, סמסטר א', יום א' 16-18 2 ש"ס
0612.4159  ספרות מסופוטמית וחקר המקרא א'
פרופ' משה ענברשו"ת
מטרת השיעור היא הכרה ממקור ראשון של היצירות החשובות ביותר בספרות המסופוטמית, ידיעה שהיא חיונית ביותר לתלמידי מקרא. לצורך זה ילמדו התלמידים את יסודות השפה האכדית.
הערות: שיעור ותרגיל לתואר שני, סמסטר שנתי, יום ב' 16-18 4 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 16/06/2005 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 18/07/2005 בשעה 9:00
0612.4163  ספרות מסופוטמית וחקר המקרא ב'
פרופ' משה ענברשו"ת
מטרת השיעור היא הכרה ממקור ראשון של היצירות החשובות ביותר בספרות המסופוטמית, ידיעה שהיא חיונית ביותר לתלמידי מקרא. לצורך זה ילמדו התלמידים את יסודות השפה האכדית.
הערות: שיעור ותרגיל לתואר שני, סמסטר שנתי, יום ב' 12-14 4 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 30/06/2005 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 31/07/2005 בשעה 9:00
0612.4320  מארי והמקרא: נבואות, שבטים ובריתות
פרופ' משה ענברסמינר מ"א

במסגרת הסמינריון נקרא תעודות בתרגום (ובמקור ליודעי אכדית) שיש להם זיקה לחקר המקרא בשלושת התחומים האלה: נבואות, שבטים ובריתות.
Ancient Hebrew Inscriptions and the Bible
Ancient Near Eastern texts and the Bible
Mesopotamian Literature an the Bible
Mari and the Bible