מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0677.2007  מאבקים ציבוריים ופוליטיים בעשור הראשון למדינה
ד"ר אורית רוזיןשיעור



מטרת הקורס היא להכיר כמה מן הויכוחים הציבוריים והפוליטיים המרכזיים שהתנהלו בישראל בשנות החמישים הראשונות, ויכוחים שעצבו במדה רבה את פניה של הזירה הפוליטית-חברתית בעשור הראשון. אחת ממטרות הקורס היא להכיר מקרוב את תרבות השיח בת-הזמן וכן את התרבות של הארגונים הפוליטיים והביורוקרטיים בתקופה זו. מטרה אחרת היא לדון בשאלה האם וכיצד משפיעים אירועים היסטוריים מוגבלים בזמן על התפתחויות חברתיות-חוקתיות-שלטוניות ו/או נורמטיוויות לטווח הרחוק.

מבוא – רקע היסטורי – היישוב היהודי בארץ-ישראל ערב הקמת המדינה. השינויים שחלו בחברה הישראלית בשנות המדינה הראשונות. דמותו של העשור הראשון: משטר, חברה תרבות.

המאבק על חינוך ילדי מחנות העולים – קורותיה של הממשלה הראשונה שזורות במאבק על חינוך ילדי מחנות העולים. נדון במאבק הפוליטי והתקשורתי, בועדת החקירה ובתוצאותיה. נפילת הממשלה השנייה; ביטול הזרמים בחינוך וחוק חינוך ממלכתי.

המאבק על המדיניות הכלכלית – המדיניות הכלכלית של הממשלה, משטר הצנע ומאבקו של הציבור בכלל ושל הציבור האזרחי בפרט למניעת אפליה; צו הקיצוב על מוצרי הלבשה והנעלה ; האמנם מרד הסוחרים?; הוועדה לבדיקת אפליות ותוצאותיה; סוף ימיה של הממשלה הראשונה. הבחירות לרשויות המקומיות ותוצאותיהן.

המאבק על העלייה ההמונית בהקשר פוליטי – דמותה של העלייה ההמונית. חילוקי הדעות הציבוריים בעניין העלייה ההמונית. התוצאות הפוליטיות של העלייה ההמונית. הבחירות לכנסת השנייה ותוצאותיהן; המשבר הכלכלי של 1951; המדיניות הכלכלית החדשה.

קיבוץ או מושב? - המאבק הפוליטי והציבורי סביב יישוב העולים: מעברות ורשויות מקומיות; ההתיישבות החקלאית בישראל: עמדותיה של התנועה הקיבוצית, עמדותיה של תנועת המושבים; מאבקים בין רשויות על עיצוב מפת ההתיישבות העירונית.

בין פוליטיקה ואידיאולוגיה – מדיניות החוץ של ישראל והפילוג בקיבוץ המאוחד.

פוליטיקה וביטחון – ממשלת שרת ועסק הביש; פעולות התגמול ביקורת פוליטית וציבורית; הבחירות לכנסת השלישית.

המאבק על דמותו של הנוער – ערכים ומציאות. משבר החלוציות; פרישת בן גוריון לשדה בוקר; תוכנית השח"ל; תנועת בני המושבים; החינוך הגבוה בישראל; ישראל כחברה במעבר.


מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 20/02/2004 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 16/04/2004 בשעה 9:00