מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0677.1063  משפחה וחברה ביישוב היהודי בארץ ישראל וסביבתה לאחר גירוש ספרד
ד"ר רות למדןשיעור
לאחר גירוש ספרד וכיבוש ארץ-ישראל על ידי העות'מאנים השתנו פני היישוב היהודי בארץ לחלוטין. לקהל המקומי הוותיק – המוסתערבים - התווספו יוצאי ספרד, איטליה, אשכנז וצפון-אפריקה.
בניגוד לעליות קודמות, העלייה היהודית במאה השש-עשרה היתה מורכבת לא רק ממבוגרים ששאפו לעשות בארץ את שארית ימיהם, אלא בעיקר ממשפחות ומצעירים שהגיעו לארץ כדי לחיות בה ולהתפרנס בה מיגיע כפיהם, להקים משפחות ולגדל את ילדיהם. לצידם של של חבורות מקובלים, מחשבי קיצין ואנוסים שחזרו בתשובה, חייתה אוכלוסיה עמלה וטרודה בבעיות יום-יום, שעסקה במיגוון פרנסות ומלאכות.
הבדלי מסורות ומנהגים, כמו גם תלות כלכלית, יצרו מתחים חברתיים בין הקהלים השונים. לקראת סוף המאה השש-עשרה התבררה עליונותם המוחלטת של הספרדים, שהפכו להיות רוב מנין ורוב בנין בארץ. חכמיהם ומנהיגיהם השפיעו מבחינה תרבותית וכלכלית, שפתם ומנהגיהם השתלטו, וקהלים אחרים נטמעו בהם. עם זאת - בכמה עניינים הנוגעים לחיי המשפחה ולדיני הירושה נטו הספרדים לקבל את השפעת הסביבה ( בין היתר: תקנות בדבר ירושת הבעל את אשתו וריבוי מקרי פוליגמיה בקרב הספרדים והאשכנזים).
השיעור יסקור את המצב הפוליטי, הכלכלי והתרבותי בתקופת המעבר ואת יחסי הגומלין בין העדות השונות, תוך התמקדות בבעיות חברתיות ומשפחתיות, במעמד האשה, ובחוקים ומסורות הנוגעים לחיי המשפחה.
לאחר גירוש ספרד וכיבוש ארץ-ישראל על ידי העות'מאנים השתנו פני היישוב היהודי בארץ לחלוטין. לקהל המקומי הוותיק – המוסתערבים - התווספו יוצאי ספרד, איטליה, אשכנז וצפון-אפריקה.
בניגוד לעליות קודמות, העלייה היהודית במאה השש-עשרה היתה מורכבת לא רק ממבוגרים ששאפו לעשות בארץ את שארית ימיהם, אלא בעיקר ממשפחות ומצעירים שהגיעו לארץ כדי לחיות בה ולהתפרנס בה מיגיע כפיהם, להקים משפחות ולגדל את ילדיהם. לצידם של של חבורות מקובלים, מחשבי קיצין ואנוסים שחזרו בתשובה, חייתה אוכלוסיה עמלה וטרודה בבעיות יום-יום, שעסקה במיגוון פרנסות ומלאכות.
הבדלי מסורות ומנהגים, כמו גם תלות כלכלית, יצרו מתחים חברתיים בין הקהלים השונים. לקראת סוף המאה השש-עשרה התבררה עליונותם המוחלטת של הספרדים, שהפכו להיות רוב מנין ורוב בנין בארץ. חכמיהם ומנהיגיהם השפיעו מבחינה תרבותית וכלכלית, שפתם ומנהגיהם השתלטו, וקהלים אחרים נטמעו בהם. עם זאת - בכמה עניינים הנוגעים לחיי המשפחה ולדיני הירושה נטו הספרדים לקבל את השפעת הסביבה ( בין היתר: תקנות בדבר ירושת הבעל את אשתו וריבוי מקרי פוליגמיה בקרב הספרדים והאשכנזים).
השיעור יסקור את המצב הפוליטי, הכלכלי והתרבותי בתקופת המעבר ואת יחסי הגומלין בין העדות השונות, תוך התמקדות בבעיות חברתיות ומשפחתיות, במעמד האשה, ובחוקים ומסורות הנוגעים לחיי המשפחה.
לאחר גירוש ספרד וכיבוש ארץ-ישראל על ידי העות'מאנים השתנו פני היישוב היהודי בארץ לחלוטין. לקהל המקומי הוותיק – המוסתערבים - התווספו יוצאי ספרד, איטליה, אשכנז וצפון-אפריקה.
בניגוד לעליות קודמות, העלייה היהודית במאה השש-עשרה היתה מורכבת לא רק ממבוגרים ששאפו לעשות בארץ את שארית ימיהם, אלא בעיקר ממשפחות ומצעירים שהגיעו לארץ כדי לחיות בה ולהתפרנס בה מיגיע כפיהם, להקים משפחות ולגדל את ילדיהם. לצידם של של חבורות מקובלים, מחשבי קיצין ואנוסים שחזרו בתשובה, חייתה אוכלוסיה עמלה וטרודה בבעיות יום-יום, שעסקה במיגוון פרנסות ומלאכות.
הבדלי מסורות ומנהגים, כמו גם תלות כלכלית, יצרו מתחים חברתיים בין הקהלים השונים. לקראת סוף המאה השש-עשרה התבררה עליונותם המוחלטת של הספרדים, שהפכו להיות רוב מנין ורוב בנין בארץ. חכמיהם ומנהיגיהם השפיעו מבחינה תרבותית וכלכלית, שפתם ומנהגיהם השתלטו, וקהלים אחרים נטמעו בהם. עם זאת - בכמה עניינים הנוגעים לחיי המשפחה ולדיני הירושה נטו הספרדים לקבל את השפעת הסביבה ( בין היתר: תקנות בדבר ירושת הבעל את אשתו וריבוי מקרי פוליגמיה בקרב הספרדים והאשכנזים).
השיעור יסקור את המצב הפוליטי, הכלכלי והתרבותי בתקופת המעבר ואת יחסי הגומלין בין העדות השונות, תוך התמקדות בבעיות חברתיות ומשפחתיות, במעמד האשה, ובחוקים ומסורות הנוגעים לחיי המשפחה.














מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 06/02/2004 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 19/03/2004 בשעה 9:00