מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0662.3059  מפגש ועימות: תרבות ואסטרטגיות מאבק לזהות ולצדק חברתי
ד"ר איתן גינזברגסמינר
Encounters and Conflicts: Culture and Strategies of Struggle for Identity and Social Justice
הקורס יעסוק ביחסים המורכבים שבין הגמוניה והתנגדות בקונטקסט של עימותים אתניים, מעמדיים, מגדריים ואידיאולוגיים על הזכות לתרבות, להגדרת הזהות, להשפעה ולכוח במרחב הלאומי, האזורי או הגלובלי. המאבק של עמים ושל קבוצות מוצא, מעמד או השקפה על ההגמוניה החברתית-תרבותית או על מרחבי ביטוי ופעולה אקולוגיים, כלכליים, פוליטיים, משפטיים ותרבותיים בסביבה הגמונית עדיפה, היה אחד הביטויים הבולטים ביותר של ההיסטוריה האנושית. בעיצומו של מאבק קיומי זה נעלמו תרבויות רבות ונשכחו; רבות אחרות נשתמרו, נחשפו, שוחזרו או נבנו מחדש. אסטרטגיות המאבק היו מגוונות ביותר: הן נעו, במקרה הטוב, בין יצירת קווי שיח משותפים, שאיפשרו קיום רב-תרבותי נסבל, שהוגדר בידי ההיסטוריון פיליפ קוריגן (Corrigen) כ- common material and meaningful framework for living through, talking about, and acting upon social orders characterized by domination, או, במקרה הרע, בין פרצי אלימות כאוטיים, התקוממות עממית, מלחמת גרילה, או מה שהיה והננו נפוץ יותר - שימוש מגוון ומושכל ב"נשק החלשים" (דבקות במסורות פרטיקולריות, נאמנות עזה למקום או ל"מולדת הקטנה", שימור אגדות עם, פולחן שיבטי קמאי, התנכרות וזלזול בתרבות ההגמונית, אדישות, התחמקות, שמועות, רכילות, הומור, מחאה גלויה ועוד). אלה ואחרים נועדו לשחוק מבפנים את הסדר הקיים ולהמירו בסדר תרבותי חדש, שישאיר בידי הקבוצות הנחותות מרחב קיום מספיק, ולטעמן אף צודק, בתוך סדר חדש לחלוטין או בתוך סדר משתנה בעל כוח שינוי רב.
לאחר מבוא תיאורטי שידון במושגי התרבות, הזהות, התודעה והקונפליקט, וכן במספר פרדיגמות מתודולוגיות של חקר התרבות ומפגשי תרבות, יעסוק הקורס המוצע במספר מקרים של מאבק החלשים לתרבות ולצדק חברתי שמקורם בדרום מזרח אסיה (מלזיה ובורמה), במזרח התיכון (במיוחד בהקשר הישראלי הפנימי והישראלי-פלסטיני), באירופה (צפון אירלנד), ארה"ב (בעקר ביחס לעבדות השחורה, ולשאלות האפליה וההפרדה הגיזעית המובנית שלאחר ביטולה), באמריקה הלטינית (מכסיקו ופרו), וכן במרחב הגלובלי (המאבק המגדרי, המאבק בגלובליזציה, במיתוג הצריכה ובשימור הסביבה). המקרים הללו מייצגים קשת רחבה של קונפליקטים, שנבעו ממפגשי תרבות מצד אחד, ומעימות עם מציאות פנימית או חיצונית (עד גלובלית) משתנה, מצד שני. המבוא התיאורטי עצמו יתבסס על ספריו של ג'יימס סקוט, מפתח תיאוריית הקשר שבין הגמוניה, תרבות ומאבק החלשים בנסיבות של שינוי היסטורי עמוק; על כתביהם של אנטוניו גרמשי, הוגה מושג ההגמוניה, אאוגין ג'נובזה (Genovese), מחלוצי הפרשנות התרבותית של העבדות בארה"ב, ובריגנטון מור (Moore) הצעיר, שעסק בשורשים החברתיים של ציות ושל התנגדות; על כתביהם של אריק הובסבאום, עמנואל לה-רוי לדורי (Ladurie) וא.פ. תומפסון, שעסקו אף הם בהקשרים השונים של כוח, שררה והתנגדות עממית; וכן על ספריהם של קליפורד גירץ, חיים חזן ואחרים, שעסקו בסוגיית התרבות ופרשנותה.
בשל מבנהו ומשקלו התיאורטי "הכבד" מוצע הקורס במתכונת סמינריונית. רוחב היריעה הדיסקורסיבי שלו מאפשר, חושבני, לשבץ אותו בהקבצים העוסקים במפגשי תרבות, לימודים אמריקנים, צדק חברתי, לימודי ספרד, פורטוגל ואמל"ט, הקבץ לימודי ישראל והקבץ לימודי נשים ומגדר.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00