מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0662.1453  המלים ככישוף והכישוף שבמלים - גלגמש, אחיו וכל השאר
גב' שפרה שמואלביץשיעור

Words as Magic and the Magic of Words
הספרות שנכתבה במזרח העתיק האמינה בכוחן המכשף של המלים. למרבה הפלא מה שחרט האדם לפני אלפי שנים על לוחות טין מדבר אלינו היום כאן ועכשיו, וקסם הכישוף לא נעלם.
נחלק את התוכנית לחמישה פרקים:
מבוא: סקירה כללית על הגיאוגרפיה, ההסטוריה בקיצור נמרץ, הכתב, הלשונות, הדת, הספרות ועוד.
א. האדם לבדו: נעסוק בעיקר בשני אפוסים - "עלילות גלגמש ו"עלילות לוגלבנדה" שבמרכזם: שאיפת האדם לאלמוות, המאבק בין טבע וציוויליזציה, בדידותו של המנהיג, שאיפת האדם לגבור על המרחק\הזמן ועוד.
ב. עזר כנגדו: מחזור השירים "עזה כמוות אהבה" שבמרכזם האירוס על כל תהפוכותיו.
ג. האדם בורא את אלוהיו בצלמו: הדת ותפישת האלוהות, מיתוסי בריאה, ההערכה ועוד. נתוודע לתפישת האלוהות ולאלים, לפולחנים למוסדות השלטון, לאורחות החיים, לתפיסת היחס שבין האדם לאלוהיו ובין האדם לזולתו, למשפט ולקובצי החוקים.
ד. בין האדם לאלוהיו: הפולחן ועבודת האל, נעסוק ביצירות פולחניות וליריות מסוגות שונות כמו, מזמורים למיניהם, השבעות ולחשים, ספרות החוכמה ועוד.
ה. וכל השאר: נתעכב על כמה יצירות שאינן בעלות אופי דתי.
העיסוק בכל אחד מן הנושאים ילוּוה בהתבונננות בייצוגים של אפיזודות, ובדמויות של אלים וגבורים באמנות החזותית המסופוטמית.
נתבונן בספרות המסופוטמית משש נקודות ראות:
1. סוד הקסם: נעסוק בסגולותיה הפואטיות ובתכניה של הספרות המסופוטמית, ונעמוד על סוד קסמה.
2. הספרות המסופוטמית והאדם בן ימינו: המשורר נתן אלתרמן מצא בספרות זו קרבה אל "התהייה של אין-שחר ואין תכלית הבאה לידי ביטוי בספרות האבסורד המודרנית." נתייחס לרלבנטיות של הספרות המסופוטמית לאדם בן ימינו.
3. הספרות המסופוטמית והתרבות העברית: אין כמעט אף ספר אחד במקרא שאין לו זיקה כל שהיא לתרבות המסופוטמית. נתייחס לזיקה שבין הספרות העברית והתרבות המסופוטמית, ונעמוד על הדמיון וההבדל ביניהן בתחומים שונים כמו, תיאולוגיה, קוסמולוגיה, פולחן, סוגות ספרותיות וטכניקות שיריות, אוצר המלים, הלשון הפיגורטיבית ועוד. נראה גם כי התרבות המסופוטמית היא ערש לידתן של סוגות ספרותיות שנתפשו כיחודיות למזרח לאורך אלפי שנים ואולי עד ימינו. נתייחס לכמה פרשות היסטוריות מקראיות לאור התיעוד הבבלי והאשורי.
4. הספרות המסופוטמית וההווייה הישראלית: ננסה להתבונן בספרות זו כמקור יניקה אפשרי לספרות הישראלית בפרט ולהווייה הישראלית בכלל. ננסה לקרוא את המיתוסים העתיקים כמבעים של הווייה מקומית המתייחדת בקיצוניות הן במחזור העונות האקלימי והן בדיכוטומיה – מדבר וארץ נושבת. נזכיר יצירות ספרות ישראליות (לדאבוני מספרן מועט) שיש להן נגיעה לספרות המסופוטמית או לתפישה המיתית של ההוויה המקומית.
5. הספרות המסופוטמית והמיתולוגיה היוונית: תרבות המערב שחיפשה את שורשיה ביהדות, בנצרות ובהלניזם מגלה בשנים האחרונות, כי כל אלה שאבו מן המסופוטמית. נתעכב בקצרה על מקבילות בין הספרות המסופוטמית לבין הספרות היוונית הקלאסית.
6. אספקטים מיגדריים בספרות המסופוטמית: נתייחס למעמד האשה, ונתעכב בעיקר על דמותה של אשתר כ"אחר האולטימטיבי". נתייחס לתפישה המעוּותת של דמות אשתר בפרט, והאשה "המזרחית" בכלל, בספרות ובאומנות החזותית באירופה הקולונויאליסטית של של המאה התשע עשרה.
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': מ- 09/02/04 ב- 09:00 עד 11/02/04 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': מ- 26/03/04 ב- 09:00 עד 28/03/04 ב- 13:00