מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0662.1269  הסייברספייס כמרחב חברתי:היבטים סוציולוגיים ואתנוגרפיים
מר משה אלחנתישיעור

Cyberspace as Social-space: The Net-Society: Social and Cultural Aspects
ההנחה המניעה שיעור זה גורסת, זאת בניגוד להשקפה הפופולרית, כי תרבות הסייבר איננה מהפכה גמורה, אלא מכילה יסודות רבים של המשכיות בעיקר בכל הנוגע באופן שבו מתעצבת הפורמציה החברתית. לפיכך, מבקש השיעור להציג את הפרקטיקות החברתיות והקודים התרבותיים הרווחים בחברת הרשת, באמצעות מסגרות תיאורטיות ידועות ומקובלות וחשוב מכל, שאינן אקסלוסיביות למחקר הסייבר. הישענות זו על מודלים תיאורטיים מסורתיים מאפשרת לקיים את הדיון בתופעת הרשת כבתופעה נורמטיבית של תרבות, ולחלץ כך את הדיון בתרבות ובחברת הסייבר מן המתחם האזוטרי שבו היה שרוי עד לשנים האחרונות.
הסייברספייס יוצג אפוא, בעזרת כמה מקרי בוחן מפורסמים, כמרחב חברתי פעיל ולא כפי שטוענים כמה מבקרים, כתחליף עקר שכולו הדמיה. במסגרת זו אנו נתייחס לסייבר כאל מערכת תקשורת חובקת כל הווה אומר, מקום בו אנשים מתקשרים ומנהלים מערכת חיים משמעותית ולו רק, מעצם היותה קומפלמנטרית לעולמם הפיזי. רוצה לומר, הפעולה בסייבר 'כמשחק עמוק' המכיל ערך פרשני רב דווקא ביחס לפעולה בסביבת החיים הלא וירטואלית.
בנוסף, וכיאות לאופיו המבואי של השיעור, יושם דגש על הכרות ראשונה עם ספרות המחקר הקלאסית של הסייבר החל מימיה הראשונים אי שם לקראת סוף שנות ה- 80, ועד לספרות המחקר העכשווית והביקורתית יותר. בהקשר הזה, יכירו הסטודנטים את מכלול משאבי האינטרנט העומדים כיום לרשותו של החוקר כמו, כתבי עת אלקטרוניים ופורומים שונים של דיון שעניינים בתרבות הדיגיטלית בכללותה.
להלן, כמה מן הנושאים בהם מתכוון השיעור לעסוק:
מהפכת המידע, הוליזם ואוטופיה חברתית.
סוציולוגיה ואתנוגרפיה של הרשת: דגמים תרבותיים.
הפעולה החברתית ברשת: לימינאליות, לימינואידיות ומשחק.
וירטואליות ושאלות של זהות: הסייבורג והגוף.
הקולקטיב הוירטואלי: קהילות וסוגיות של קוהרנטיות חברתית.
היפרטקסט, ארגון ידע ובקרה חברתית.
אמנות בעידן הרשת: שלב חדש ביחסי יצרנים צרכנים.
ביקורת הסייבר: פסימיזם טכנולוגי או לודיזם חברתי.

חובות התלמידים: השתתפות פעילה בשיעורים, מבחן מסכם.
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': מועד א': מ- 3.2.04 ב- 9:00 עד 5.2.04 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': מועד ב': מ- 5.3.04 ב- 9:00 עד 8.3.04 ב- 13:00