מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0653.4286  בעיות נבחרות בהיסטוריה של המודיעין במאה העשרים
ד"ר מתתיהו מייזלסמינר
סיום המלחמה הקרה, ובאותו הזמן התפרקות ברית-המועצות, גרמו לשינוי ניכר במחקר ובידע על ההיסטוריה של במודיעין. המקורות שהחלו להחשף, התיעוד העשיר שנפתח לעיון החוקרים הביאו לשינויים בגישה המחקרית על המודיעין, ועל ההיסטוריה של המלחמה הקרה, ובמיוחד המהלכים האסטרטגיים והפוליטיים של המעצמות. חשובים במיוחד הם האוספים השונים מתוך הארכיונים הסובייטים-לשעבר, וספרות הזכרונות העשירה שנוצרה עם ראשית שנות ה ‮90 של המאה העשרים.
הסמינר יבחן כמה נושאים הנוגעים לפעילות המודיעין הסובייטי - מן התקופה "המהפכנית" של שנות ה ‮20, התקופה שלפני מלחמת-העולם השניה, בעיות המיוחדות של המודיעין בזמן מלחמת-העולם עצמה, ואל תקופת הפעילות האינטנסיבית של שנות המלחמה הקרה.
ידונו נושאים שונים בהיסטוריה של המודיעין ברה"מ: נושאים הנוגעים למבנה המערכת של המודיעין; ההיסטוריה הארגונית של קהילת המודיעין הסובייטית; יחסי גופי המודיעין והסמכות הפוליטית (בין אם היה זה סטאלין או המפלגה הקומוניסטית); הקשר המיוחד במינו של מערכת מודיעין אל מערכת הממשל ובטחון=פנים במדינה הסובייטית; מודיעין צבאי ומודיעין פוליטי; פרשיות מודיעין חשובות (ומפורסמות), מ"מרגלי האטום" ועד המרגלים בשביל ברה"מ בצמרת הפוליטית של גרמניה (המערבית) וצרפת.
ההשתתפות בסמינר תסוכם בתוצר כתוב, בנושא ובהיקף על פי תאום עם המנחה.