מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0632.1025  בעקבות צ'ה גווארה:מהפכנים באמריקה הלטינית בשנות ה-60 וה-70
ד"ר חררדו לייבנרסמינר
שנות ה- 60 וה- 70 היו שנים של תסיסה פוליטית, חברתית ותרבותית בכל רחבי אמריקה הלטינית. המהפכה הקובנית בהנהגתם של פידל קסטרו וצ'ה גווארה העמידה על סדר היום הפוליטי של תנועות פוליטיות וחוגים חברתיים בארצות אמריקה הלטינית את שאלת האפשרות של הינתקות מהפכנית מידי שלטונן של האוליגרכיות הלאומיות ומכבלי השליטה והתלות של האימפריאליזם הצפון אמריקאי. מנקודות מוצא אידיאולוגיות שונות (מרקסיזם, סוציאלדמוקרטיה, אנרכיזם, נצרות קתולית, לאומנות תרבותית וליברליזם) צעירים רבים החלו להתיחס ל"מהפכה" כאל משימה ברת השגה בטווח המיידי. צ'ה גווארה, אשר בעצמו פעל להקמתם של פלגים מהפכנים בארצות שונות והקריב את חייו בניסיון לפתוח במלחמת גרילה ביערות בוליביה, הפך לסמל ההזדהות ולמקור ההשראה של דור שלם של מהפכנים.
הסמינר יתמקד בשאלות, מי היו המהפכנים הלטינו-אמריקניים של שנות ה- 60 וה- 70, מה הם רצו ומה דחף אותם למאבק שפעמים רבות היה כרוך במידה רבה של הקרבה. במסגרת הדיון בשאלות אלה נבחן הקשרים היסטוריים שונים וסוגיות רלבנטיות, לעתים תוך התמקדות בתהליכים במדינה מסוימת ולעתים תוך מבט רוחבי על התופעות ביבשת:
ההתפתחויות בכלכלות ובחברות הלטינו-אמריקניות לאחר מלחמת העולם השניה ; החדירה הצפון-אמריקאית לאמריקה הלטינית ומקורות הרוח האנטי-אימפריאליסטית ; הניסיונות לחולל רפורמות מבניות מסוף שנות ה-40 ועד סוף ה- 60 ; המורשת של "השמאל הישן" ; הקריאות של המהפכה הקובנית מחוץ לקובה ; התפתחותה של תודעת "עולם שלישי" ; השינויים בתרבות הנעורים החל משנות ה- 50 ; המבטים הלטינו-אמריקאים על מרידות הסטודנטים ותרבות הנגד ב"מערב" ; אפיונים סוציולוגיים של המהפכנים החדשים ; מחלוקות פוליטיות ואידיאולוגיות עיקריות ; בשורות השחרור (תיאולוגיה, פדגוגיה, ספרות, קולנוע וסוציולוגיה) ; הפערים בין האידיאולוגיות המנוסחות לבין תפיסות החברה של השמאלנים הלטינו-אמריקאים ; תפיסות המחויבות והמאבק, בין מיליטנטיות למיליטריזם.