מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0628.4523  עזר כנגדו: הקול הנשי של אלוהים בתנ"ך
פרופ מנחם פרישיעור
שמשון לא ידע שהוא שופט ולעומת זאת היה טרוד בפחדיו מפני קשרים עם נשים, ובתשוקת מוות. שירת דבורה היא טקסט אירוני ביחס לדיעות האנטי-פמינסטיות, המאצ'ואיסטיות של דבורה. אהבת הגר לישמעאל היא התרסה כנגד ציותו של אברהם לאלוהים בעקדת יצחק. את רבקה לא מעניין ששני גויים מתרוצצים בבטנה, והאם ידעה בכלל שלא אליעזר, עבד אברהם, הוא חתנה המיועד? דווקא משום שהתנ"ך מציית לקולו הרם של אלוהים, מקודמים בו הקולות "הנמוכים" של האשה, האם, המיעוטים כנגד קולות גבריים לאומיים. המונולוג האלוהי הסמכותי מביא להיווצרות פוליפוניה אמיתית. היפותזה זו ממצה חלקים נרחבים של הטקסט התנכי בלי צורך לדבר על פרגמנטים והדחקות.