מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0621.2008  שוחד בחירות ברפובליקה הרומית העתיקה
ד"ר רחל פייג וישניאסמינר
מדי שנה בחודש יולי נבחרו ברפובליקה הרומית המאוחרת ארבעים וארבע נושאי המשרות הבכירות של השנה הבאה שכיהנו בתפקידיהם במשך שנים עשר חודשים. נושאי המשרות השונים (מאגיסטראטים) לא נכנסו לתפקידם מיד עם בחירתם; חלקם החל לכהן במהלך חודש דצמבר, והאחרים בראשון בינואר. יוצא אפוא שמיד עם היוודע תוצאות הבחירות לשנה השוטפת, עוד בטרם נדמו הדיה של מערכת בחירות אחת, החלה העיר לרחוש פעילות לקראת מערכת הבחירות הבאה.
הבחירות התקיימו ברומא לבדה. אזרח רומי שנמצא מחוץ לתחומה המוגדר של העיר לא יכול היה לממש את זכות הבחירה שלו. כיוון שחלק הארי של אזרחי רומא לא התגורר ברומא, אלא ברחבי איטליה וגם מחוצה לה - סביר שגוף הבוחרים, גם אם התרחב במשהו לקראת הבחירות, היה קטן במידה יחסית ובלתי-מתחלף, והורכב בעיקר ממי ששהו ברומא דרך קבע או מי שיכלו להרשות לעצמם להגיע אליה. גם הנבחרים היו דמויות ידועות, שהשתייכו לשכבות העלית; התוצאה המתבקשת היתה שקלחת הבחירות הוותה תופעה מתמדת לא רק בממד הזמן, אלא גם בממד האנושי, שכן הגורמים שהיו מעורבים בה, בוחרים ונבחרים גם יחד, הוו קבוצה קבועה של אנשים שהמשחק הפוליטי היה לגבי דידם עיסוק מרכזי ובמקרים רבים גם בלעדי.
הגבול בין המותר והאסור בחיזור אחר קולו של הבוחר ברפובליקה הרומית היה מעורפל למדי. הסמינר ידון בגוף הבוחרים הרומי, מספרו, הרכבו וכוחו הפוליטי, בשאלה מה נחשב כשר ומה נחשב פלילי, ובדרך בה התמודדה הרפובליקה עם הבעיות הללו.
דרישות קדם: חברה, משטר ותרבות ברומא העתיקה
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00