מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0618.2915  קאנט : הכרה ומדע
ד"ר עדו גייגרשיעור
במרכז המחצית השניה של ביקורת כוח-השיפוט עומדת הטענה כי שיפוט טליאולוגי (תכליתי) הוא כלי הכרחי למדע. שיפוט טליאולוגי מסביר חלק באמצעות פירוט תפקידו בתוך שלם. ונדמה כי הוא מתייחס אל אובייקטים מסוימים בטבע כאילו הם תוצרים של יד מכוונת. נדמה כי הטענה של קאנט כי שיפוט טליאולוגי הוא הכרחי מתבססת על ההנחה כי רק שיפוט טליאולוגי יכול להסביר תופעות אורגניות; הוא הכרחי עבור הבילוגיה לענפיה. אלא שהמדע המודרני אינו מקבל הסברים טליאולוגיים. המדע המודרני מניח כי כל תופעה ניתנת להסבר על-ידי הסברים מיכניסטיים, הסברים המפרטים מהם אבני הבניין של הטבע, תכונותיהן, והכוחות המניעים אותן. הסברים כאלה רואים שלמים כתוצרים אקראיים (לא מכוונים) של החלקים והכוחות הללו. ואכן, תורת-האבולוציה, שהתפתחה כמובן אחרי קאנט, טוענת כי אפשר לתת לתופעת-החיים הסבר מיכניסטי כתוצר של מוטציות מקריות וברירה טבעית. האם תורת-האבולוציה מפריכה את הטענה של קאנט כי שיפוט טליאולוגי הוא הכרחי? בשיעור נענה על שאלה זו וננסה לחשוף אצל קאנט טיעון תקף המוביל למסקנה כי שיפוט טליאולוגי הוא אכן הכרחי למדע. שיפוט טליאולוגי הוא הכרחי למדע מכיוון שהוא הכרחי עבור ההכרה הניסיונית שלנו בכלל.

הטקסטם המרכזיים בשיעור יהיו ביקורת כוח-השיפוט הטליאולוגי (המחצית השניה של ביקורת כוח-השיפוט) והנספח לדיאלקטיקה הטרנסנדנטלית בביקורת התבונה הטהורה. אך נקרא גם מכתביו האחרים של קאנט וספרות משנית עדכנית.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 24/06/2004 בשעה 16:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 03/08/2004 בשעה 12:30