מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0618.2902  המבט והציור
גב' אפרת ביברמןשיעור
מושג המבט מהווה מונח מרכזי בדיוניהם של הוגים שונים מאמצע המאה העשרים, ביניהם סארטר, מרלו-פונטי ולאקאן. בעוד שהמבט הסארטרייני מתייחס ליחסים בין-סובייקטיביים, הראייה והמבט אותם מניחים מרלו-פונטי ולאקאן בדרכיהם השונות מתייחסים ישירות לאופן בו ניתן לבחון את האובייקט התמונתי ואת עמדת המתבונן ביחס לאובייקט זה.
במהלך הקורס נבחן דיונים אלו תוך התמקדות בשאלות אודות ההבדל בין העין והמבט, הקשר בין המבט והציור, ועמדת הסובייקט ביחס לאובייקט התמונתי. בנוסף, נראה את האופן בו ז'יז'ק קורא את לאקאן תוך התייחסות לציור ולקולנוע.
נתבונן באופן בו מתייחס לאקאן לציור ולראייה החל ממאמרו על שלב המראה, דרך המודלים האופטיים שהוא מציע בסמינר הראשון, הדיון שלו בפיצול בין העין והמבט בסמינר
ה-11 והאופן בו הוא מנתח את ציורו של ולאסקז, לס מנינס, בסמינר ה-13. נבדוק את נקודות ההשקה בין הדיון הלאקאנייני לבין תפיסות הראייה והמבט של מרלו-פונטי וסארטר עמן הוא מתכתב. בנוסף, נבחן את הקשר בין הדיון של לאקאן בציור לבין דיונים מתחום תיאוריה והיסטוריה של האמנות ונראה כיצד ניתן לחשוב מחדש על ציור לאור העמדה הלאקאניינית.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00