מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0618.1043  מבוא שלב א לפילוסופיה מזרחית סינית
מר אורי סלעשיעור
מבוא
בשיעור זה נסקור את התפתחותה של הפילוסופיה בסין, החל ממקורותיה הקדומים באמצע האלף השני לפנה"ס ועד להתגבשותם של זרמים פילוסופיים שונים, בתקופת שלטון שושלת ההאן (Han, 202/6 לפנה"ס – 220 לספירה).
בשיעור יינתן מבוא שיטתי לתפישות המרכזיות בסין: קונפוציוניזם, מוהיזם, דאואיזם ולגליזם. נכיר מושגי יסוד בכל אחת מהתפישות הללו, מתוך ניסיון לעמוד על האופן שבו הן תופסות את טבעו של האדם; את הבסיס פילוסופי למוסר; את נקודת המוצא האנושית; ואת שאיפותיו ויכולותיו של האדם. כל שאלה תטופל מהפרספקטיבות השונות של כל אחת מן התפישות, וכן נבחן את ההשפעות ההדדיות שביניהן, מתוך ניסיון שלא לכפות קטגוריזציה אנאכרוניסטית במקום שלא הייתה קיימת בו בתחילה.
היות ולקונטקסט ההיסטורי חשיבות מכרעת בהתפתחות הפילוסופיה (ובסין על אחת כמה וכמה), נקדיש זמן קצר בכדי לתת רקע משותף גם בנושא זה.
בנוסף, נעשיר את הדיון בשלוש הרצאות תימתיות: פילוסופיה משווה (פרופ' יואב אריאל); הפילוסופיה של הרפואה הסינית (דר' אסף גולדשמידט); והשוואה בין הקונפוציוניזם ליהדות (דר' ג'אנג פינג).
מבנה ודרישות
הקורס יתבסס על הרצאות בכיתה וקריאה בבית (שלושה קטעי קריאה שימסרו בהמשך). הציון יקבע על סמך בחינה שתיערך בסוף הסמסטר, ותבדוק בקיאות בתוכן השיעור ובחומר הקריאה.
תוכנית השיעורים (שינויים יתכנו):
29/2 – בין היסטוריה לפילוסופיה: הרקע לדיון.
מתי מתחילה הפילוסופיה בסין? מהו הרקע שעליו יתבססו הפילוסופים לביסוס טיעוניהם? על תחילת ה'היסטוריה' הסינית והקשר לפילוסופיה (שושלת שאנג, עצמות הניחוש, ריטואלים, תפיסת האדם והעולם)
14/3 – לקראת פילוסופיה סיסטמתית: מהדוכס מג'ו ועד יאן-דזה.
שושלת הג'ו המערבית (1045 – 771 לפנה"ס) ותקופת 'האביב והסתיו' (722 – 453 לפנה"ס). מושג השמים, תפיסת הגורל, ספר השירים (Shi Jing), ספר המסמכים (Shu Jing), ספר התמורות (Yi Jing), השינוי בריטואלים.

21/3 – המתנגד התועלתן (לקונפוציוס): מו-דזה (479 – 438 ? לפנה"ס).
בין תקופת 'האביב והסתיו' לתקופת 'המדינות הלוחמות': תחילתה של פילוסופיה סיסטמתית, השאלות הגדולות של הפילוסופיה הסינית והמתנגד הראשון. על תועלתנות, אהבה אוניברסלית, כיבוד הראויים ושלילת הטקסים, רצון השמים ואיך ניתן לדעת אותו, ומעמד השליט.
28/3 – קונפוציוס: פילוסופיה פוליטית-חברתית או תורת גאולה?
מי היה קונפוציוס? מושגי יסוד בתורתו: רן – מידת הטוב, אנושיות; יי – צדק, יושר, תחושת חובה; ג'ונג – נאמנות; דה – הסגולה הטובה והמוסרית; שיאו – כיבוד אבות; לי – המנהגים, טקסים, ריטואלים; אידיאל הג'ון-דזה – איש המעלה המוסרי.
4,11/4 – חופשת פסח.
18/4 – "הכחד את המלומדים ולא תהיה עוד דאגה": הדאואיזם של לאו-דזה וג'ואנג-דזה
על דמותם המיתית והדיון ההיסטורי; ספר הדרך והסגולה; הפרקים הפנימיים והחיצוניים בג'ואנג-דזה; השפה ומגבלותיה; אי-עשייה, כך-מעצמו, ספונטניות וזרימה.
25/4 – ערב יום הזיכרון.
2/5 – הפילוסופיה של הרפואה הסינית: דר' אסף גולדשמידט
9/5 – ממשיכי דרכו של קונפוציוס: מנג-דזה ושון-דזה
דיונים על טבע האדם ועל המוסר: האדם טוב או רע מיסודו? מהו מקור המוסר? כיצד על האדם לפעול בעולם? מהו מקומו של השליט? מיהו האדם האידיאלי? על לימוד, טקסים ומוזיקה, והעולם של אמצע-סוף תקופת 'המדינות הלוחמות'
16/5 – בין קונפוציוניזם ויהדות: דר' ג'אנג פינג
23/5 – אסכולת החוק: גואן-ג'ונג, גונג-סון יאנג, שן בו-האי, שן דאו, האן פיי-דזה.
תפיסת טבע האדם, עונשים ופרסים, תועלתנות ומעמד השליט. עליית מדינת צ'ין והדרך לאיחוד האימפריה.
30/5 – פילוסופיה סינית ופילוסופיה מערבית: פרופ' יואב אריאל
6/6 – הסינתזה של ההאן ושער לניאו-קונפוציאניזם: מדונג ג'ונג- שו ועד לג'ו-שי – מעין סיכום
מה בין אדם לעולם; 'חמשת הקלאסיקות' ו'ארבעת הספרים'; העיקרון שבבסיס העולם; האנטיתזה לבודהיזם
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 23/06/2004 בשעה 16:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 03/08/2004 בשעה 9:00