0615.2362  מדוע זולגות הדמעות: תמורות בשירת הילדים | |
---|---|
גב עינת ברעם אשל | שו"ת |
שירת הילדים העברית שנכתבה במחצית השניה של המאה העשרים איננה נושא מטופח מבחינה מחקרית. זאת למרות היותה צומת לליבון סוגיות רבות ומגוונות - ספרותיות, חברתיות, אידיאולוגיות ותרבותיות. מטרתו של קורס זה היא לאפשר הצצה באחדות מן הסוגיות הללו. חלקן פואטיות, כגון תורת הז'אנרים של שירת הילדים, רכיביה הפרוזודיים ועולמה התמטי; אחרות תרבותיות, ובהן שאלת תפקידו של הטקסט השירי לִילדים ככלי אינפורמטיבי, אידיאולוגי וחינוכי.
הנחת היסוד של הקורס מדגישה אפוא את התפיסה לפיה ספרות הילדים היא מערכת-בת המקיימת יחסי גומלין הדוקים עם שאר מערכות התרבות הסובבות אותה. יחסי הגומלין הללו ייבדקו במהלך הקורס באמצעות חתך רוחב (סינכרוני) ואורך (דיאכרוני) גם יחד. כלומר, בצד תחנות התבוננות ביוצרים נבחרים שפעלו במחצית השניה של המאה העשרים, ייבדק הרצף המתהווה של שירת הילדים העברית בתקופה זו וייבחנו תהליכי האימוץ והדחייה של המוסכמות השיריות והתרבותיות, שפרנסו ועיצבו אותו לאורך השנים. בין המשוררים שיילמדו: מרים ילן שטקליס, פניה ברגשטיין, לאה גולדברג, אהרון זאב, ע. הלל, יהונתן גפן, יהודה אטלס ונורית זרחי. דרישות הקורס: נוכחות והשתתפות פעילה בשיעורים, קריאת חומר ביבליוגרפי ובחינה מסכמת. | |
הערות: סמס' א' 2 ש"ס | |
מועדי הבחינות: | |
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 11/02/2004 בשעה 12:30 | |
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 02/04/2004 בשעה 9:00 |