מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0608.3109  משפט וקולנוע במבט פמיניסטי : נשים קורבנות ועברייניות
ד"ר אורית קמירסמינר
דרישות קדם : בוגר/ת אחד הקורסים המשפטיים-פמיניסטיים של גב' דפנה הקר, או של פרופ' ברק-ארז, או של ד"ר ליאורה בילסקי, או קריאה של הספר "פמיניזם זכויות ומשפט" – אורית קמיר, בהוצאת האוניברסיטה המשודרת משרד הבטחון לפני השיעור הראשון.
יש להביא לשיעור הראשון חצי עמוד עד עמוד שיכיל הצגה עצמית (השכלה, תחומי עניין, פעילות חברתית, וכיו"ב, ובמיוחד בכל הקשור לנשים) וכן הגדרת הסיבה בגינה נבחר סמינריון זה והציפיות ממנו.

משפט וקולנוע הם שני מבני- שיח מרכזיים בחברה המערבית בת זמננו; שני משתתפים בכירים במקהלה המורכבת, המשלבת את הקולות השונים באמצעותם מספרת החברה המודרנית ומייצרת את עצמה לעצמה. משפט וקולנוע שניהם מעצבים משמעות באמצעות סיפר, מופע וטקסיות, ומבנים פרטים וקבוצות, זהויות פרטיות וקולקטיביות. כל אחד מהם מזמין את משתתפיו, (צופים, משפטנים, צדדים להליכים משפטיים והקהל הרחב), להשתתף בחזונו, בהשקפת עולמו, ברטוריקה ובהגיון הפנימי שהוא מציע. שניהם מגיעים לקהלים רחבים ומשמעותיים.
"משפט וקולנוע" הוא תחום אינטרדיסציפלינרי חדש, הבוחן את היחסים המורכבים בין שני מבני השיח הללו: נקודות דמיון ושוני, דיאלוג והשפעות הדדיות. מבנים משפטיים וקולנועיים, טכניקות, דמויות, סמלים, אידיאולוגיות, השלכות חברתיות רחבות – כל אלה נחשפים לניתוח במסגרת אינטרדיסציפלינרית המחפשת הבנה עמוקה של חברה ותרבות.
הסמינר "משפט וקולנוע במבט פמיניסטי" מציע מפגש אישי ואינטנסיבי, אקדמי ורגשי, עם גרסה פמיניסטית של "משפט וקולנוע", כלומר, עם בחינת היחסים המורכבים בין משפט וקולנוע והשלכותיהם החברתיות דרך פריזמה המתמקדת בהבניית מגדר, ובמקומן של נשים בחברה.

הסמינר בנוי סביב ניתוח טקסטואלי מעמיק של עשרה "סרטים משפטיים" מתרבויות שונות ומתקופות שונות (לרבות יפן, גרמניה, בריטניה, ארצות הברית, הולנד, ספרד וישראל, בתקופות שונות בין 1928 ועד סוף המאה העשרים). כל אחד מהסרטים הללו מכיל אמירות בעלות משמעות תורת-משפטית, פעילות חברתית-תרבותית בעלת משמעות מעין-שיפוטית, כמו גם הבניית מיגדר וזהות נשית. הסמינר בוחן את המסר התיאורטי-הפופולרי של הסרטים כמו גם את פעילותם התרבותית בשני התחומים גם יחד (שיפוט והבניית נשיות) במבט ביקורתי.

הנושא הקונקרטי הנבחן על ידי הסמינר הוא הבנייתן של נשים כקורבנות וכעברייניות במשפט ובקולנוע. דרך הקריאה הטקסטואלית של הסרטים, הסמינר בודק כיצד סרטים בעלי משמעות משפטית – כמו גם שיטות משפט – יכולים למחוק את קורבנותן של נשים, ולהציגן כאשמות, או, לחילופין, להבהיר ולהמשיג קורבנות נשית בעולם פטריארכלי.

הסמינר מחייב השתתפות אינטנסיבית, לרבות צפייה בסרט מדי שבוע (שלא במסגרת המפגש הקבוצתי), קריאת מספר (מצומצם של) טקסטים תאורטיים (גם באנגלית), וכתיבת תגובות אישיות (קצרות) לסרטים. הסמינר יועבר במשך עשרה שבועות, במסגרת של ארבעה שעות שבועיות ( שיועברו במפגש שבועי אחד).


רשימת הסרטים בהם נצפה בסמינר :

First week: Rashomon (1951, Japan),
Second week: Pandora’s Box (silent, 1928, Germany),
Third week: Blackmail (1929, British, Hitchcock),
Fourth week: Anatomy of a Murder (1958, U.S.A),
Adam’s Rib (1949, U.S.A)
Fifth week: A Jury of Her Peers – short story, not a film
Sixth week: Thelma and Louise (1991, U.S.A),
Set It Off (1996, U.S.A),
Seven week; A Question of Silence (Holland, 1981)
Eighth week: The Piano (1993, New Zealand),
Ninth week: an Israeli film (will be announced later) -
Tenth week: High Heels, (1994, Spain, Almodovar).


דרישות קדם: ראו בתיאור הסמינריוןהערות: סמ' א' 4 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00