מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0608.3105  אמריקה וישראל : שואה, זהות ומגדר
ד"ר אורלי לובין , פרופ' חנה נוהסמינר
הסמינר יעסוק באופן בו תיפקד זיכרון השואה בכינון הזהות הלאומית והאתנית היהודית בישראל ובארצות הברית, והתפקיד של ייצוגי המגדרים בזיכרון זה – ושל הייצוג המגדרי של השואה בכלל – כמרכיבים בכינון הזהויות האלה. כך, למשל, יעלו שאלות כמו האופנים השונים מגדרית בהם ייצגו ניצולי שואה וניצולות שואה את זיכרונותיהם; האופנים בהם טיפלו בני "הדור השני" בשני המרכזים, ישראל וארצות-הברית, בזיכרון הפרטי כחלק מהזיכרון הקולקטיבי המקומי; השימוש ששתי הקהילות עשו בזיכרון השואה כדי לכונן זהויות לאומיות ספציפיות בזמנים שונים ועוד.
הקורס הוא ניסיון ראשון לקיים לימודים משותפים עם אוניברסיטה אמריקאית. השיתוף יבוא לידי ביטוי בשתי דרכים עיקריות: מספר שיעורים במתכונת טלקונפרנס (שיתקיימו בשעות הערב במקום שעות השיעור הרגילות, וחלה עליהם חובת נוכחות), בהם יתקיים דיון משותף באנגלית. המוקד השני יהיה עבודה משותפת בזוגות "מעורבים" תוך כדי הסמסטר. כל זוג ימלא שתי מטלות דמויות-רפרט; במקום להציג את הרפרט בעל-פה בכיתה, תפורסם המטלה באתר הקורס לפני הדיון בשתי הכיתות. העבודה המשותפת על המטלות תתבצע בהתכתבות בדואל. כמו כן ישמש האתר להתכתבויות שוטפות בין התלמידים/ות כדי לשתף כל צד בנושאים שעלו לדיון בצד השני, ולהשוואת תחומי עניין ומוקדי שוני בין שתי הפרספקטיבות, הישראלית והאמריקאית.
ההירשמות לקורס מותנית בשיחה מקדימה עם אחת המורות בקורס. מועדי הראיונות יהיו בתקופת הייעוצים ויפורסמו בתכנית ללימודי נשים ומגדר,ובחוגים לספרות עברית ותורת הספרות הכללית.
הערות: סמ' ב' 4 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00