הדמיית
התנהגות היחיד במסגרת משחק עירוני
ארז חטנה
החוג לגיאוגרפיה וסביבת האדם, אוניברסיטת
תל אביב
erezh51@post.tau.ac.il
מודלים עירוניים
מתאפיינים בכך שכללי המעבר אשר קובעים את דינאמיקת המודל הינם רקורסיביים מסדר
ראשון . על פי גישה זו די בידיעת מצב העיר בזמן
t כדי לקבוע את
מצבה העתידי בזמן t+1. אף על פי שהנחה זו פשוטה ונוחה למידול, היא אינה ברורה מאליה
בהקשר של דינאמיקה עירונית, אשר מונעת
מפעולותיהם של ממקבלי החלטות רבים, כגון מתכננים ויזמים, אשר מאופיינים במטרות שחלקן קצרות טווח ואחרות ארוכות טווח.
במחקר זה בדקנו באיזו מידה
ניתן לחקות את דרך קבלת ההחלטות של אדם יחיד בהקשר עירוני בעזרת כללי מעבר
רקורסיביים פשוטים. שאלה זו נבחנה בעזרת משחק עירוני אשר במסגרתו התבקש משתתף יחיד לבנות דגם עיר
בעזרת מיקום סדרת דגמי בניין על רצפת חדר. היתרון בשימוש בניסוי מעבדה טמון
באפשרות לתעד באופן מפורט את פעולות המשתתפים ולנתח את החלטותיהן באופן כמותי.
על סמך תיעוד 30
ניסויים, ניסחנו קבוצת כללי התנהגות רקורסיביים המשותפים לרוב משתתפי הניסוי.
כללים אלו היוו בסיס לבניית מודל הדמיה של התנהגות המשתתפים במשחק.
השוואה של דפוסי
העיר אשר התקבלו במשחקים לאלו אשר התקבלו במודל הראה שהמודל חיקה באופן מוצלח את
מרבית ההחלטות אשר ביצעו המשתתפים.
מחקר זה הינו
צעד ראשון אשר מהווה חיזוק להשערה שכללי
מעבר רקורסיביים אכן יכולים להוות בסיס למידול העיר.