השלד הירוק העירוני: תכנית אב לפיתוח המרחב הציבורי בתל אביב - יפו

תמי גבריאלי, דניאל בראון

היחידה לתכנון אסטרטגי, מינהל הנדסה, עיריית תל אביב – יפו

Baron_d@mail.tel-aviv.gov.il

 

השלד הירוק מורכב מרשת היררכית של תוואים רציפים של חלל עירוני שבהם תנאי עדיפות לתנועת הולכי רגל ולרוכבי אופניים, וכן מוקדים של חלל עירוני כגון כיכרות, גנים וכד'. התוואים הליניאריים מקשרים את המוקדים לכלל מערכת.

 

מטרות השלד הירוק העירוני

* החזרת הולך הרגל לרחוב כבסיס להחייאת הפעילות העירונית וכתנאי הכרחי לשיפור איכות החיים בעיר.

* יצירת העדפה מתקנת להולך הרגל ולרוכב האופניים אל מול התנועה הממונעת; טיפול ברחוב כמקום מפגש    והתרחשות אנושית ולא רק כעורק תנועה ותשתיות.

* גישור על פני חסמים וחיבור חלקי העיר באמצעות תנועה לא ממונעת בין מזרח העיר למרכזה, בין העיר לים ובין העיר לסביבה הפתוחה מחוצה לה.

* שיפור זמינות שטחים פתוחים ומוקדי פעילות לתושבי העיר ונגישותם אליהם.

* עידוד טיפול עיצובי כולל ברחוב ותפקודו כמנוף להתחדשות אזורים בעיר.

* יצירת מנוף לחיזוק הקשר של הקהילה לסביבתה.

* טיפוח טבע עירוני.

 

מרכיבי המערכת

* חייצים מטרופוליניים המהווים מרחבים ירוקים בין רצפי בינוי, בעיקר בין רשויות במרחב.

* טיילת החוף המקשרת בין הפארקים המטרופוליניים.

* מרחבים כלל- עירוניים:  פארקים עירוניים, אזורים מוטי הולכי רגל וכד'.     

* מוקדים עירוניים:  כיכרות.

* צירים:  רחובות מסחריים,  צירים ירוקים, שדרות, מדרחובים.

 

יישום מדיניות השלד הירוק במרחב הציבורי של תל אביב - יפו

* צירים ירוקים: בסיס למערכת רציפה של מרחב ציבורי

* הכיכר העירונית כמוקד התרחשות של חיי העיר

*    יישום עקרונות השלד הירוק בתכנון רובע צפון מערב

* מתחמים היסטוריים: החייאת הפעילות העירונית ומוקדי זהות

* חזית החוף העירונית

* טבע עירוני: תיקון הנתק בין העיר לסביבה

 

צירים ירוקים –   תוואי עדיפות לתנועה לא ממונעת

ציר ירוק הינו תוואי ליניארי המקשר בין סביבות עירוניות שונות, מוקדי פעילות ומגוון טיפוסי חלל, תוך מתן עדיפות להולכי רגל ולרוכבי אופניים.

הצירים הירוקים מהווים אמצעי מימוש תפיסת השלד הירוק במציאות של הרחוב בתל אביב – יפו.

ציר - תוואי רציף של פעילות וחיים עירוניים.

ירוק - במובן מוטה אנשים ולא מכוניות, ידידותי לאדם.

עד כה הוכנו תכניות אב ל – 4 צירים ירוקים ראשונים. מימושם בשטח ייעשה בשלבים.

 

התאמת חתך רחוב קיים לדרישות הציר הירוק

 * הרחבת מדרכות.

 * פתרונות חציית רחוב הנותנים עדיפות להולך הרגל.

 * צמצום חניות.

 * תוספת שביל אופניים או שילוב אופניים בנתיב נסיעה.

 * שדרוג נטיעות הרחוב.

 * ניקיון חזותי של חלל הרחוב (הטמנת תשתיות, פינוי אלמנטים עודפים).

 * יצירת חיבור בין חלל הרחוב לבין חללים נוספים סמוכים.

 * שינוי מדיניות התנועה ברחובות נבחרים (מדרחוב, רחובות משולבים, מיתון תנועה).

 * טיפול מיוחד בצמתים ומפרקים.