החוג לניהול
משאבי טבע וסביבה, אוניברסיטת חיפה
asherv@eng.tau.ac.il
על אף העובדה שפיתוח מערכות תחבורה מסילתיות נחשב במשך שנים כמרכיב חיוני בהתפתחותן של רשויות
מקומיות ברחבי העולם הרי שהניסיון המצטבר מצביע על שונות גדולה בהשפעת הרכבת מעיר
לעיר.
הרצאה זו עוסקת בשאלה האם מצבן
הפיננסי של רשויות מקומיות משתפר בזכות גישה לרכבת, והאם השפעה זו זהה לכל הרשויות
המקומיות. ההרצאה מנתחת את המערכת הרכבתית במטרופולין
תל אביב והקו לבאר שבע כמקרה מבחן.
הטיעון המרכזי של ההרצאה הוא כי
השפעתה של הרכבת על ההתפתחות הפיננסית של רשויות המקומיות, במיוחד במדינות
מפותחות, אינה מובנת מאילה ואינה אחידה. בהתייחס לרווחים אורבניים
אפשריים מפיתוח רכבתי, הרי שערי מרכז מטרופוליטניות
מצליחות להפיק את התועלת הגדולה ביותר מן הרכבת על ידי הגדלת כוח המשיכה שלהן
לתושבים ועסקים חדשים. כתוצאה מכך נמצא כי רשויות מרכזיות אלה מרחיבות בשיעור ניכר
את בסיס המס שלהן. בה בעת, לא נמצא שיפור דומה בקרב רשויות פריפריה, בין רשויות עם
רכבת ובין רשויות ללא רכבת ואף לא במרכזים מטרופוליטניים
מרוחקים. המסקנה היא כי הבדלים אלה נובעים מן השונות במבנה הכלכלי - חברתי של סוגי
הרשויות השונים.
החידוש של ההרצאה הוא בהצגת מודל
לניתוח ההשפעות האורבניות של הרכבת. נראה כי בשונה מן
ההתייחסויות המקובלות, כולל על מתכנני המערכת הרכבתית
בישראל, הרי שפיתוח מסילתי לא יוכל לבדו לשמש כמטה קסמים לשיקום ופתרון המשבר הפיננסי החריף של הרשויות המקומיות
בישראל ככלל והרשויות הפריפריליות בפרט.