התקשוב בהוראת הגיאוגרפיה
דליה פניג
מפקחת מרכזת להוראת הגיאוגרפיה משרד החינוך
daliafe@int.gov.il
שילוב התקשוב בהוראה הפך בשנים
האחרונות לסיסמא שכולם משתמשים בה. הפיקוח על הוראת הגיאוגרפיה מנסה להפוך סיסמא
זו למציאות ולהוביל תהליכים שללא ספק יקרינו על כל מערכת החינוך.
אין הכוונה להוראה מתוקשבת הבאה
להחליף את המורה בכתה, אלא, אמצעי נוסף שיכול להפוך את הלמידה ליותר מעניינת , חווייתית
ועדכנית.
לשם הטמעת התקשוב בהוראה נעשו בשנים
האחרונות מספר פרויקטים וכל העת מפתחים פרויקטים חדשים:
- מבחן בגרות מתוקשב-זו
השנה השלישית שתלמידים נבחנים בגיאוגרפיה במבחן מתוקשב. מבחן המגיע לתלמיד
אינטרנטית, נכתב על ידי התלמיד במחשב ונשלח אינטרנטית למרכז הבחינות. פרויקט
זה עובר כל שנה פיתוח ושדרוג. השנה, מתוכנן לראשונה מבחן השונה מגרסת הנייר ובו ישולבו אלמנטים שלא יכולים להיות
משולבים בגרסת נייר, כגון אנימציות. המבחן המתוקשב גורר אחריו הוראה מתוקשבת
למרות שהתהליך היה צריך להיות הפוך. במציאות אין תמריץ לעבור להוראה מתוקשבת
כשהמבחן הוא על נייר.
- אתר גיאוגרפיה אקטואלית- פותח בשיתוף מטח. האתר מאפשר
לתלמידים לגלוש באמצעות תוכנת google earth להגיע לאזורים שעליהם ברצונו ללמוד ולקבל
מידע המקושר לתוכנה על אותם אזורים. הנושא הראשון שהוכנס לאתר היה הלחימה
בלבנון בקיץ 2006 . האתר מביא קישורים על אירועים גיאופוליטיים, יישובים,
אוכלוסיות ועוד. הכוונה להרחיב את השימוש בכלי זה ללמידה אקטואלית. האתר עונה
על הקושי והזמן הרב הכרוכים בפיתוח חומרי למידה ונותן מענה לנושאים אקטואליים
בזמן קצר ובדך לימוד חדשה.
- "לומדים גיאוגרפיה" עם הפורטל
הלאומי של מפ"י- בקרוב עומד לעלות לאוויר הפורטל הלאומי של מפ"י
שיכיל מפותgis בנושאים שונים על מדינת ישראל. בשיתוף
פעולה עם מפ"י, נבנית בימים אלה נישה להוראת גיאוגרפיה שתכלול את
הנושאים הנלמדים בתכניות הלימודים כאשר לכל נושא יוצמדו שכבות המידע
הרלוונטיות. באתר יוצגו גם הצעות
לפעילויות לימודיות המותאמות לגילאים השונים. המורים יוכלו בעתיד להרחיב
ולהוסיף פעילויות משלהם.
- שיעורים סינכרוניים ברשת- בשנה שעברה התחלנו בשיעור
לתלמידי גיאוגרפיה ב"זמן אמת" בנושא ליקוי החמה. למעלה מ10.000
תלמידים השתתפו בשיעור שהתקיים בחסות
"תמיד"- שיתוף פעולה בין משרד החינוך, האוניברסיטה הפתוחה
ומטח. התלמידים שמעו שיעור מד"ר יואב יאיר ויכלו להשתתף באופן פעיל על
ידי שאלת שאלות וקבלת תשובות מהמרצה.
שילוב התקשוב בהוראה הוא תחום
שכל העת צריך להתפתח. עצירה בפיתוח משמעה הליכה לאחור ועל כן יש כל העת חשיבה על
דרכים נוספות להרחבת השימוש במחשב באופן מושכל ומשמעותי.