מקומם של סקרים בחקר המרחב החברתי, מסחרי, שיווקי ופוליטי

 

אבי דגני

קבוצת גיאוקרטוגרפיה ואוניברסיטת תל-אביב, החוג לגיאוגרפיה וסביבת האדם

avidegani@geocartography.com

 

מזה שנים רבות מקדים  עולם הידע האנליטי, המייצר תיאוריה, את יכולותיו שלו לאסוף ולייצר נתונים, שיוכיחו או ידחו את המודלים התיאורטיים  המוצעים בו. השימוש בסקרים בעולם המדע בא להוסיף ולגוון, להחליף ולמלא חסרים ביכולות ליצר נתונים באמצעות מפקדים (איסוף, ישיר ומלא של נתונים ראשוניים) ובאמצעות הסקה ממקורות משניים, המאזנת באופן חישובי בין נתונים קיימים (לידה ותמותה; הגירה וכיוב').

התיאוריה הגיאוקרטוגרפית, הגורסת אנליזה במרחב שהוא חופשי מחלוקות משנה, יצרה בנוסף על כך דרישות --וגם תשובות, תיאורטיות ויישומיות--  לצורך לייצר נתונים שאינם מבוססים על אגרגציה מרחבית כורופלטית -  דהיינו, כזו שהיא במסגרת נפות, מחוזות, אזורים סטטיסטיים וכיו"ב.

סקרים בעלי אופי מרחבי מיוחד יצרו תשובה נאותה לדרישה זו. התוספת של כלי GIS מתקדמים ומיפוי אנליטי, הפכו יכולות אלו לחשובות ולרב-גוניות ברמת היישומים.

ההרצאה תדגים יכולות אלו - בהפיכה של מודל משיכה קלאסי לרב עוצמה ודיוק בגין השילוב בו של מקדמי פונקציות פיחות עם המרחק, שחושבו בהסתייע בסקרים; יודגמו יישומים במודלים של מודיעין עיסקי תחרותי, במחקר חברתי ובמחקרים פוליטיים.