מבנה המרחב החברתי בעידן העיר הגלובאלית
יצחק שנל
החוג לגיאוגרפיה של האדם, אוניברסיטת תל אביב
schnell@post.tau.ac.il
מודלים מודרניסטיים של המרחב
החברתי בחנו את מבנה המרחב העירוני מנקודת מבט קרטזית
לפיה קבוצות חברתיות מתארגנות באזורים הומוגניים במרחבים המהווים מיכלי משנה בהן
הדמיון בין חברי קבוצות מוזן על ידי הרצון של פרטים להדמות לאחרים הדומים להם עימם
הם מקיימים יחסי גומלין יומיומיים על בסיס של מפגשי פנים אל פנים. ברוח המודרניזם
והלאומיות קבוצות של "שונים" נדחקו למרחבים מתבדלים ומנוחשלים.
המרחב החברתי של העיר
המודרנית המאוחרת נבחן כמרחב חברתי הנבנה ונבנה מחדש על ידי קבוצות חברתיות
במיקומים לוקאליים. הדרמה של תהליכי ההבנייה ההדדיים של
קבוצות חברתיות את המרחב והמרחב את הזהות החברתית הפכו לסוגיה המרכזית בשיח על
המרחב החברתי, זאת ברוח עבודותיהם של חוקרים כלפבר, המרכסיסטים
הסטרוקטוראליים תלמידי אסכולת לוס אנגלס
וגיאוגרפים הומניסטים. מעבר לכך הפתיחות של מרחבים חברתיים לתהליכים גלובאליים
הפכה למרכיב חשוב בניתוח המרחב החברתי. על פי אסכולת לוס
אנגלס המרחב החברתי ניתן להבנה כהתארגנות לוקאלית
המונעת במידה רבה על תגובה לתהליכים כלכליים גלובאליים.
אני ניסיתי בשנים האחרונות
להציע מודל מודרני מאוחר רב שכבתי המפיק את מלוא הלקחים של החשיפה של החברה
לתהליכי גלובאליזציה כלכליים, תקשורתיים ותרבותיים.
במרכז הדיון אני מציע להגדיר מחדש את הקשר בין מקום לזהות ואת האופן בו בני אדם
עשויים לארגן את קשרי הגומלין שלהם במרחב הגלובאלי. לדעתי חל צמצום במעמד הפריבילגי שהוענק לקשרי פנים אל פנים וקשרי טלקומוניקציה הפכו
למרכזיים יותר. בעקבות זאת התבדלות במגורים חשובה פחות מהתבדלות במרחבי פעילות של
אנשים בחיי היומיום שלהם ומרחבי היחסים החברתיים שיכולים לחבוק עולם באמצעות
טלקומוניקציה. זהויות נקבעות לדעתי במרחבי הפעילות והרשתות החברתיות יותר מאשר
במרחבי המגורים.
ההרצאה תציג את העקרונות
להבנת המרחב החברתי החדש ותציג מפה סכמאתית של מבנה המרחב החברתי החדש.