אילוף ים המלח : "מחלקת
הים" של חברת האשלג
הילה טל
האוניברסיטה העברית בירושלים
חברת האשלג הארצישראלית בע"מ" נוסדה ב- 1930 ופעלה במשך
כשמונה-עשרה שנה, עד פרוץ מלחמת העצמאות ב-1948. היא הוקמה כחברה עסקית, במטרה
להפיק ממי ים המלח אשלג וברום, ולשווק את המוצרים במרחב העולמי. היוזמה להקמת החברה באה מצד משה א. נובומייסקי, והוא שניהל אותה במשך כל התקופה. הוא היה יהודי
מסיביר, שעסק עד אז בכריית אוצרות טבע בהרי אורל.
אתרי הפעילות של חברת האשלג השתרעו בשני הקודקודים של ים המלח, הצפוני
והדרומי. הקשר ביניהם יכול היה להתקיים אך ורק בדרך הים, כי לא היתה אז כל דרך שתקשר ביניהם ביבשה.
הפעילות על ים המלח לפני הקמת חברת
האשלג היתה מעטה. היא נישאה על ידי גורמים ממשלתיים
ויזמים פרטיים. הם הובילו מוצרי חקלאות, כמו חיטה ושעורה, צאן, בקר וגמלים מדרום
עבר הירדן, דרך נמל כרך שבמפרץ הלשון, אל נמל ג'דידה,
שבצפון ים המלח, והחזירו משם סחורות מערביות, כמו מוצרי טכסטיל, סוכר וקפה, שבאו
מארץ ישראל.
חברת האשלג הקימה את "מחלקת הים" כמחלקת שירות ולוגיסטיקה, והיא
מילאה שלושה תיפקודים:
1. השטת כלי השיט בים 2. טעינה
ופריקה בנמלים 3. תחזוקה ובניית כלי שיט
חדשים.
צי כלי השיט כלל כמה סוגים: כלי שיט להובלה והסעה, שעיקרם ספינות גרר
ואסדות משא, כלי שיט לסקר ומחקר וספינות סיור ותיירות.
עובדי מחלקת הים היו ימאים ערביים, שהובאו לאתר הצפוני על משפחותיהם מיפו
ופורט-סעיד, כדי שישמשו בתפקידם המקצועי וילמדו אותו,
במשך הזמן לעובדים היהודיים. חברת האשלג הקימה עבורם שכונת מגורים נפרדת ליד הנמל
הצפוני.
מחלקת הים, שהוקמה מכורח הנסיבות, הכניסה את המימד המרחבי למאפייני החברה
התעשייתית. היא יצרה באזור תיפקוד חדש של מערכת תחבורה,
שפעלה בקביעות ובתדירות רבה במרחבי הים. כך כבשה מחלקת הים את תחומיו, ולמדה לשייט
בו לאור תכונותיו המיוחדות והלא מוכרות. נוכח פעילותה של מחלקת הים זכתה חברת
האשלג להצלחה כלכלית גדולה, ואזור ים המלח זכה להחקר
מדעית מכל עבריו.