מ"תחושה של מקום" למקום עם תחושה

ד"ר רינה אידן

החוג ללימודי א"י מכללת בית ברל

rinaidan@beitberl.ac.il                                                  

 

תחושת מקום (  Sense of place ) הוא מושג על, המגדיר את מודעותו של האדם לסביבתו הפיסית ואת יחסו אליה (shmai, 1991  ) . זוהי התנסות אנושית בסיסית וחזקה במיוחד, המציינת את העובדה שלאנשים במרחב מסויים (שכונה, קהילה, אזור, עיר) יש מודעות קולקטיבית למקום שהם חיים בו, והדבר בא לידי ביטוי בתרבותם.

המושג מודעות אזורית (Regional consciousness) מתייחס לחבל גיאוגרפי שלם, מעבר למקום המסוים והמיידי (יישוב, שכונה..)  שהאדם מתגורר בו או מתייחס אליו. זהות אזורית, לפיכך, היא במידה מרובה עניין של תפיסה סוביקטיבית המושתת על רגש, מחשבה והתנהגות , יותר מאשר על גבולות פיסיים ( 1992 (Shnel

למועצה האזורית "לב השרון" כאזור אין זיכרון קולקטיבי ולכן גם אין לתושבים המתגוררים במרחב הזה מודעות אזורית . הסיבות לכך הן היסטוריות ונעוצות בתהליך היצירה של המועצה האזורית , בגלי התיישבות שונים, בתנועות התיישבות שונות  וכו'.

נקודת המוצא של היוזמה היא שתושבי אזור מסוים (במקרה זה המועצה האזורית "לב השרון") יכולים ואפילו מצווים לפתח, לגבש ולתת ביטוי לזהות המקומית-ייחודית שלהם. במיוחד חשוב הדבר בעידן של שינויים דמוגרפים כל כך משמעותיים כמו אלו שעוברים עתה על המרחב הכפרי בכלל ועל השרון בפרט.

במצב שנוצר היום במרחב הכפרי, הגורם היחיד שמשותף לוותיקים ולחדשים הוא מערכת החינוך. אחד מתפקידיה של  מערכת חינוך  (כל מערכת חינוך ובודאי גם מערכת חינוך מקומית...) הוא לבחור, למיין, לארגן ולהפיץ חלקים מסוימים של תרבות. ניתן לפתח ב"לב השרון" מודעות אזורית ואין כמו מערכת החינוך האזורית, אמצעי לעשות זאת.  יש מקום לעצב 'זיכרון קולקטיבי' שיתבסס על העבר וההווה המפוארים והמגוונים של האזור הזה ועל הפנים הייחודיים של: מפעל ההתיישבות המיוחד שנעשה באזור, של החקלאות המפוארת באזור,  המגוון היישובי, גלי התיישבות שונים, רב-תרבותיות, אתרי התיישבות, מרכז התיעוד הנמצא באזור.

היוזמה מתמקדת  בשלושה מימדים:

1.   ציר אורך – יצירת תכנית לימודים מובנית עם אוריינטציה מקומית, שמשולבת בתכנית הלימודים הכללית, אשר יעבור כל תלמיד במערכת החינוך של "לב השרון" מהגן ועד כיתה י"ב.

2.   ציר רוחב-  יצירת מפגשים מסוגים שונים ובהזדמנויות שונות בין שכבות גיל מקבילות ומוסדות חינוך שונים ב"לב השרון "

3.   ציר עומק (תכני, ערכי) – פיתוח כלים ומיומנויות לצורך גיבוש זהות יישובית/אזורית .