מכוניות וזהויות: המקרה של מדבקות רכב (bumper stickers) בישראל

עמוס רון

החוג ללימודי תיירות ומלונאות

המכללה האקדמית כנרת בעמק הירדן

amosron2@netvision.net.il

 

התיאורטיקן הקנדי מרשל מקלוהן (McLuhan) מכנה את המכונית בשם "כלה מכאנית" (mechanical bride) ומתייחס אליה כאל הארכה של האדם (extension of man). נקודת המוצא בהרצאה זו היא שלמכונית יש זהות, או זהויות, הקשורות בדרך כלל באופנים מודעים ולא-מודעים לזהויות של בעליה. בחלוקה ראשונית נראה שזהויות אלה קשורות למאפייני א-פריורי של המכונית כגון צבע וסוג הרכב (מאפיינים קבועים), למאפיינים רצוניים של בעל הרכב כגון סמלים דתיים, סוג כיסוי ריפוד, ריח, ומדבקות רכב (מאפיינים משתנים), וכן למאפיינים הקשורים בסוג השימוש בכלי הרכב, במרחבים בהם הוא נע ועוד.

בישראל בולטת סוגיית הזהות של המכונית במקרים של שינוי בעלות על מכונית משומשת, שבהם חוצה המכונית גבולות אידיאולוגיים, סוציו-אקונומיים, פוליטיים ואחרים. כך, למשל, ניתן לדמיין מצב של רכב משומש המוצע למכירה ע"י נחמן, המתגורר באחד מישובי דרום הר חברון. על הרכב המאובק מספר סרטים כתומים דהויים, חלונותיו הצדדיים עשויים מפרספקס, ועל אחוריו שפע של מדבקות בנוסח "יש"ע זה כאן", "חברון מאז ולתמיד", "אין ערבים אין פיגועים". מוסא ממזרח ירושלים רוכש את הרכב, אך מתבייש לנהוג בו עד ירושלים ולהביאו לביתו בגלל "הזהות המתנחלת" שלו. סוף הסיפור אצל פחח הרכב בוואדי ג'וז ש"מטהר" בהתלהבות את הרכב ממדבקותיו ומסרטיו, מחליף את חלונות הפרספקס בחלונות הזכוכית המקוריים והשבירים, ובכך משיב את הכבוד האבוד לבעליו החדשים. עם הגיעו לביתו עונד מוסא מסבחה על המראה הפנימית ומניח שטיח תפילה המעוטר ברקמה של כיפת הסלע על המדף הממוקם מאחורי הספסל האחורי.

הרצאה זו מבוססת על מחקר גישוש בנושא מדבקות רכב בישראל ומשמעותן, כביטויים של זהויות ותנועה של זהויות בתוך מרחבים ציבוריים וביניהם. להרצאה שלושה חלקים עיקריים: בחלקה הראשון תינתן הגדרה של מדבקות רכב ויוצג ניסיון ראשוני לתיאור וסיווג התופעה בעולם ובישראל. בחלקה השני תובא סקירת ספרות (מחקרית ועממית) בנושא מכוניות וזהות ומדבקות רכב, הכוללת, בין השאר, את מחקריהם של בלוך, אדנסור ומקלוהאן. בחלקה השלישי של ההרצאה יעשה ניסיון לתת פרשנויות לנושא מדבקות הרכב בישראל ולתפקידם במרחב התחבורתי, תוך התייחסות גם לראיונות עומק אישיים עם בעלי רכב עתירי מדבקות.

 

רשימת מקורות

    Bloch, L. R. (2000), “Setting the Public Sphere in Motion: The Rhetoric of Political Bumper

Stickers in Israel”, Political Communication, Vol. 17, pp. 433-456.

    Edensor, T. (2004), “Automobility and National Identity: Representation, Geography and

Driving Practice”’ Theory, Culture & Society, Vol. 21, Nos. 4-5, pp. 101-120.

    McLuhan, M. (1964), Understanding Media: The Extensions of Man, The MIT Press, Cambridge Massachusetts & London.