
Journal of Media and Communications History in Israel and the Jewish World
The Andrea and Charles Bronfman Institute for the Study of Jewish Press and Communications at Tel Aviv University

Head of the Institute and Managing Editor of Kesher: Prof. Yosef Gorny
Founder of the Institute: Shalom Rosenfeld
First Editor of Kesher: Dr. Mordecai Naor

CONTENTS

Editors’ Remarks/ Yosef Gorny – 2e

Kesher 34: The 120th Anniversary/ Gideon Kouts – 3e

English summaries

Freedom of Expression and the Press: Remarks at an Evening of Tribute to 
Shalom Rosenfeld/ Meir Shamgar – 4e

“President in the Crosshairs”: Forverts as a Test Case for the Limits of the First 
Amendment, 1901 and 1912/ Ehud Manor – 4e

The “Mouse Has No Clothes”: Sires Limited Recognition of Freedom of Satire/ 
Ze’ev Segal – 5e

Between Lidice and Majdanek/ Yosef Gorny – 5e

Representation of the Holocaust in the Press of Zionist Organizations in Palestine 
and the United States 1945-1948/ Liat Steir-Livni – 6e

Alterman and the Media/ Mordecai Naor – 6e

From Ha-Me’asef (1783-1811) to Bikurei ha’Itim   (1820-1831)/ Moshe Pelli – 7e

Satire vs. Utopia: Grigorii Bagarov (Baharav) and his  Maniac/ Yaakov Shavit – 8e

Ha-Yom— a “Popular” and “Objective” Newspaper/ Gideon Kouts – 8e

Ha-Yom— First Days/ David Tal – 9e

Michael Hacohen, Avraham Sussman, and the Reincarnation of Ha-Ariel, 1876/ 
Dan Giladi – 9e

Between Sensationalism and Politics: The Newspaper Do’ar ha-Yom and the 1929 
Riots/ Uzi Elyada – 10e

The Tenth Anniversary of the Assassination of Yitzhak Rabin: “One Who Aids an 
Enemy for Ideological Reasons: What Judgment Does He Deserve?” The Chabad 
Periodicals in the Struggle against Rabin/ Orly Tsarfati – 11e

“The Making of Israeli Television”—Debates Ahead of the Establishment of 
Israel TV 1948–1968/ Dana Winkler – 12e

Americanization in Propaganda on Israeli Television/ Baruch Leshem – 12e

Conflicts in Discourse, Discourse in Conflict: Adversariality in the Discourse of 
Israeli Talk Shows/ Michal Hamo – 13e 

The Contributors to this Issue – 179

Research Reports (Hebrew and English) – 172

Book Reviews – 160

No. 34, spring 2006

Editor
Prof. Gideon Kouts

Editorial Board
Prof. Yosef Gorny,  
Prof. Dan Caspi,  
Dr. Mordecai Naor,  
Prof. Yoram Peri,  
Dr. Orly Tsarfati.

Editorial Assistant
Hila Brown

Hebrew Copy Editors
Moshe Orr
Herzlia Efrati

Proofreading
Geulah Gorny

English Section
Naftali Greenwood

Graphic Consultant
Mira Chomsky

Graphic Editor
Michal Semo-Kovetz,
TAU Graphic Design Studio

Cover
The Founders of Ha-Yom:
Judah Leib Katzenelson, Judah 
Leib Kantor, David Frischmann

Cover Design
Yael Kfir, 
TAU Graphic Design Studio



2e

Kesher No. 34, spring 2006

Editorial
Yosef Gorny 

It is with delight that we mark at the reappearance of Kesher, 
the journal of the Andrea and Charles Bronfman Institute for 
the Study of Jewish Press and Communications at Tel Aviv 
University.
	 The thirty-three issues that have appeared over the course 
of sixteen years have established the unique, distinguished 
status of Kesher among scholars in the relevant academic 
disciplines, interested readers in Israel, and Hebrew speakers 
in other countries. By means of the English abstracts of its 
articles, Kesher is available to academicians in universities 
around the world.
	 This achievement should, of course, be credited to the 
scholars who publish their articles in the journal and to 
its loyal readers. Special credit, however, is owed to the 
founders Mr. Shalom Rosenfeld, who conceived the idea of 
Kesher and established the Institute for the Study of Jewish 
Press and Communications; his successor as the director of 
the Institute, Prof. Michael Keren; and, of course, the first 
editor of and trailblazer at Kesher, Dr. Mordecai Naor, who 
has agreed to continue contributing his skills and experience 
to this new series.
	 With the reappearance of Kesher, we will try to continue 
pursuing our goal of publishing academic studies and critical 
reviews of Jewish media and media people in all eras and 
in most of their linguistic, social, cultural, conceptual, and 
political complexions. By so doing, we will continue to 
express the existential experience of the Jewish people in the 
world—not only as the “people of the Book” but also as the 
“people of the press” that, wherever it has congregated around 
the globe, has published periodicals in Jewish languages and 
in the vernacular.

	 The Jewish press came into being approximately a 
century after the non-Jewish press in Europe. Even so, it 
is already at least 334 years old, dating to the first Jewish 
newspaper in Amsterdam (Gazeta de Amsterdam) in 1672, 
via the first Hebrew weekly (Ha-Maggid, 1856), the first 
Hebrew daily paper, Ha-Yom (1886) — which celebrates its 
120th anniversary in this issue—to the daily newspapers and 
magazines, electronic media, and hypermedia (Internet) in 
Israel and their counterparts in the Diaspora.
	 In this sense, the Jewish press has not only borne witness 
to the processes of modernization in Jewish society but 
has also heralded and battled for these processes since its 
inception. As such, it has taken a stand in defense of the 
human and civil rights of Jews as individuals and of their 
national status as a nation among nations that is entitled to 
political self-determination. By so doing, it has contributed to 
the development of the collective Jewish public consciousness 
in the political and cultural sense.
	 In our time, too, the Jewish press and media in the 
democracies are taking a stand—albeit with severely 
diminished power—in the struggle against the waves of 
antisemitism that erupt from time to time. Today, too, the 
question of Jewish collective identity is one of their main 
concerns. In Israel, where they have established a position 
of power and influence, the mass media serve—directly or 
indirectly, consciously or unconsciously—as the watchdog of a 
democracy that is in an almost constant state of emergency.
	 We hope that the issues of the new series of Kesher will reflect 
these and other unique “Jewish character traits” of the Jewish 
media, past and present, in academic research that is solid and 
balanced, but not necessarily devoid of a stance of its own.

Kesher, a scholarly journal devoted to the history of the press and media in the Jewish world and in Israel, is published twice 
yearly by the Andrea and Charles Bronfman Institute for the Study of Jewish Press and Communications at Tel Aviv University. 
Kesher seeks to publish original research articles and academic reviews on all subjects relating to the history, endeavors, and 
influence of Jewish media and media people, from a multidisciplinary perspective. All articles are peer reviewed blindly 
by experts, members of the Journal’s Advisory Board and, if necessary, externally. Articles should be submitted in Word 
to presstau@post.tau.ac.il. A reply will be given within three months. Articles should not usually exceed 8,000 words. The 
bibliography and notes should appear at the end of the article. Citations should follow the conventions of your discipline.
	 The editorial board invites reviews of new books in the journal’s areas of interest and proposes such reviews itself. Kesher 
also publishes a list of recently approved doctoral dissertations and master’s theses along with abstracts of no more than 250 
words in length (for master's theses) and 500 words in length (for doctoral). 



3e

Kesher No. 34, spring 2006

Kesher 34: Introductory Remarks
The 120th Anniversary
Gideon Kouts 

The first issue of the new series of Kesher for 2006 marks a 
historic anniversary of the Hebrew press: 120 years since the 
first Hebrew daily newspaper, Ha-Yom, edited by Dr. Yehuda 
Leib Kantor, appeared on February 12, 1886 (January 31 
according to the Julian calendar). In our cover story (pp. __), 
by Gideon Kouts, recounts the history and position of Ha-
Yom in the attempts to establish a “popular” Hebrew-language 
press. David Tal reviews the early days and sources of funding 
of this newspaper and, for the first time, presents a copy of 
Kantor’s application to the authorities in St. Petersburg for 
permission to publish a daily paper in Hebrew. We also 
reproduce for the reader a significant innovation in Ha-
Yom—the first theater review in the Hebrew press—as well as 
a short eulogy by Hayyim Nahman Bialik for the editor of the 
paper. We will again turn our attention to this symbolic date 
at a special seminar on the daily press in Israel, its problems, 
and its future as a daily press vis-à-vis the new media (in the 
context of the global crisis) and as a Hebrew press. March 30 
is another historic date in the history of Hebrew journalism: 
the sesquicentennial of the founding of the first weekly, 
Ha-Maggid, published in Lyck, Eastern Prussia, which 
inaugurated the modern age of Hebrew journalism. We will 
publish more articles and studies on this subject.
	 We open this issue with an article adapted from a lecture 
by Chief Justice (ret.) Meir Shamgar at a conference honoring 
the founder of the Center for the Media of the Jewish 
People, our distinguished friend Shalom Rosenfeld. The 
article focuses on freedom of the press as based on the First 
Amendment to the Constitution of the United States. Ehud 
Manor writes on restrictions on the freedom of expression 
that this Amendment establishes, as manifested in two crises 
for the socialist Yiddish-language newspaper Forverts. Zeev 
Segal comments on freedom of satire in Israeli domestic case 
law in the spirit of the First Amendment.
	 The next section addresses an issue that has hardly been 
exhausted: the attitude and role of the Jewish press in the free 
world (and Palestine) in view of the Holocaust. Yosef Gorny 
presents the first findings of a new comprehensive study on 
the topic and examines the response of the American and 
British Jewish press to the way the non-Jewish press in those 
countries treated the Holocaust in 1942–1944. Liat Steir-Livni 
discusses the way the Holocaust was represented in media 

organs affiliated with Zionist organizations in Palestine and 
the United States in early postwar years
	 Mordecai Naor presents a chapter from a book in progress 
about the poet Natan Alterman’s columns in Davar from 1934 
to 1967 that focused on the media. Moshe Pelli contributes 
a preliminary article to his pathbreaking project of indexing 
the important journals of Jewish Enlightenment in Europe: 
“From Ha-Me’asef to Bikurei ha-‘Itim.” Yaakov Shavit takes 
up satire again in his article about an anti-Zionist novel that 
was serialized in a Russian-Jewish newspaper in 1882–1884.
In 1876, the journal Ha-Ariel resumed publication in an attempt 
to break the monopoly of the Havatselet in the Jerusalem 
press market. This is the subject of Dan Giladi’s article. Two 
articles focus on the dubious “contribution” of the press, in 
Mandatory Palestine and contemporary Israel, to incitement 
and fanning political flames around two traumatic events. 
Uzi Elyada analyzes the role of the Revisionist newspaper 
Do’ar ha-Yom in using sensationalism for political ends 
during the Arab “disturbances” of 1929. Ten years after the 
assassination of Prime Minister Yitzhak Rabin, Orly Tsarfati 
terms the media discourse in the Habad press in 1992–1995 
“handwriting on the wall.”
	 The last section of articles in this issue of Kesher is devoted 
to the relatively brief history and the development of television 
contents in Israel. The first article, by Dana Winkler, revisits 
the discussions, debates, and opinions in 1950–1968 that led 
to the establishment of television in Israel. One of the main 
arguments bruited in this article proposes that the establishment 
of Israel Television be considered a by-product of the belief 
in television’s educational and bonding power and an attempt 
to use this medium to inculcate “Ashkenazi” Western values. 
Baruch Leshem reviews the “Americanization” of TV election 
propaganda spots. Michal Hamo analyzes the argumentative 
discourse in Channel 2’s flagship talk show, called  Be-shidur 
hai—Dan Shilon me’areah., from the beginning to the end of 
its tenure on the air. 
	 In this issue we review, as usual, new books and furnish a 
list of recently approved doctoral dissertations and master’s 
theses at Israeli and foreign universities on topics related to 
our areas of interest.
	 Have a useful and pleasant read. We’ll be back again in 
the autumn.



4e

Kesher No. 34, spring 2006

Freedom of Expression and the Press: Remarks at an 
Evening of Tribute to Shalom Rosenfeld / Meir Shamgar

developments led to the current scope of the basic right as 
a matter of general extent and incidence. Thus, the article 
describes the struggle over distinguishing between prior 
censorial limitation of publication, meant to prevent sedition, 
and publication without prior review and filtering.
	 The article surveys the case law that guides freedom of 
expression in the USA, which proliferated mainly after World 
War I and upon the establishment of the norm of clear and 
present danger as the test for invoking the principle.
The last part of the article examples the norm invoked in Israel—
“near certainty” of endangerment of life or public safety—and 
the customary norms in the European Communities.

Freedom of expression is a basic right of definitive importance 
in determining the nature of rule in a political or social setting. 
It is also a basic condition for the assurance of many other 
basic rights. The article dwells on the development of this 
basic right: from the late Middle Ages to the present time 
and surveys the way this freedom is expressed in the relevant 
academic literature and legal proceedings. It also analyzes 
the meaning and interpretation of the First Amendment to the 
Constitution of the United States (1791), which are mainstays, 
at both the declarative and the practical levels, of this freedom 
in the USA. 
	 At first, freedom of expression was regarded solely as a 
legal way to inhibit the abuse of ruling power. Subsequent 

“President in the Crosshairs”: Forverts as a Test Case 
for the Limits of the First Amendment, 1901 and 1912/ 
Ehud Manor
The September 11, 2001, terror attacks led to an acute 
awakening in minority–majority relations in the United States. 
The First Amendment to the Constitution (1791) should be 
viewed as an early attempt to regulate the management of 
these relations. The nature of the USA as an immigrant society, 
however, clearly implies that the constitutional protection 
of freedom of expression does not suffice. This inference 
is based on the fact that groups that negate the American 
system operated throughout the twentieth century under First 
Amendment protection, even as the majority society displayed 
apathy on the grounds that legal rights such as those conferred 
by the First Amendment are the last word.
One of the lessons of the twentieth century is that majority–
minority relations in an open society become worse at times of 
crisis. The article points to a pattern: until the crisis erupts, the 
majority is apathetic while the minority practices separatism, 
but during the crisis the majority persecutes the minority, which, 
in turn, adopts an apologetic posture in which it attempts to 
portray itself as part of the mainstream. When the crisis abates, 
the status quo ante is restored.
Forverts provides a case in point. As a Socialist newspaper, 
its pages, in Yiddish, signaled absolute rejection of the 

“system”—which one should not confuse with the fact that 
most of its readers were undergoing a definite process of 
Americanization.
	 In two crisis situations—the assassination of President 
William McKinley in 1901 and the attempted assassination of 
President Theodore Roosevelt in 1912—the aforementioned 
pattern was evident in Forverts. During the crisis, as the 
newspaper became the victim of an onslaught by the American 
majority against “foreign” players of its ilk, Forverts abandoned 
its separatist rhetoric and tried to transmit a message of loyalty. 
When the crisis waned, each side returned to its familiar role: 
the majority to its sociopolitical somnolence and the minority 
to the pleasant confines of the First Amendment.
	 The article ends with a question: what limits should be 
applied to the principle of freedom of expression? Assuming 
that freedom of expression as applied today in American 
society—and elsewhere—is actually contributing to the 
disintegration of this society, it, too, needs checks and balances. 
As the “system” steadily unravels, expands the correct modus 
operandi, for both the majority and the minority groups, is 
to conduct a responsible public debate that strives to cast the 
“system” into a humane, ecological, fair, and just mold.

English Abstracts of Hebrew Articles



5e

Kesher No. 34, spring 2006

The “Mouse Has No Clothes”: Sires Limited Recognition 
of Freedom  of Satire/ Ze’ev Segal

recognizes powerful freedom of expression in theory and in 
practice. The Supreme Court ruling rejects the acute criticism 
that was leveled at the District Court judge, Amnon Strashnov, 
who found the newspaper Ha-‘Ir responsible for libel in this 
case. In the opinion of the Court, the article as published 
“rests at the boundary between protected criticism and savage 
defamation ... The imagery of a person as a mouse evokes a 
sense of revulsion and disgust in the reasonable reader.” The 
Supreme Court rejected the libel claim, however, because it 
was convinced that the imagery in the article was meant not 
to depict Herzikowitz as a mouse but rather “to serve as an 
artistic device that illustrates how he became (or in fact has 
always been) the object against which he had inveighed.”
	 The boundary of the court’s own recognition of the 
freedom of satire, parody, and criticism is also “gossamer-
thin.” Creative artists cannot know when they may rely call 
on the “expression of opinion” protection that the Libel Law 
establishes. Justice Barak noted, “Unrestrained offense should 
not be allowed merely because it belongs to the genre of parody 
or satire. Insults and defamation are not protected.” 
	 So where does the limit between expression and the limiting 
of expression lie? The answer remains problematic and moot. 
The issue becomes more pointed in view of the existence of 
fierce satirical television programs—such as “Delightful 
Country,” “The Game’s Fixed,” and “Hall of Culture”—that hold 
public figures up to derision and scorn. In the author’s opinion, 
the boundary should be very close to nearly total freedom of 
expression. Wherever doubt arises whether to publish or limit 
something, it is better to err on the side of freedom of expression 
and satire, following the American case-law.

A ferocious tirade by Loni (Elon) Herzikowitz, chairman and 
owner of the Maccabi Tel Aviv football club, against media 
people who “come out like mice and spread poison,” gave 
rise to a pungent journalistic satire in the Tel Aviv local paper 
Ha-‘Ir, titled “The Mouse Has No Clothes.” The satire, which 
likened Herzikowitz to a mouse, resulted in a libel suit against 
the newspaper that ended with a ruling by the Supreme Court 
(in March 2004) recognizing a freedom of satire that comes 
with limits. The ruling provides a “guide of the perplexed” on 
this issue.
	 In its ruling, the Supreme Court accepted the Schocken 
chain’s appeal of the District Court decision to find the chain 
responsible for libel in civil proceedings because of the satirical 
article in Ha-’Ir. The ruling was based on recognition of the 
weighty importance of freedom of expression when the issue 
concerns “expression such as criticism, satire, parody, [or] 
an opinion column, the main purpose of which is to foment a 
public debate, but is free of the pretense of presenting factual 
truth.” 
	 The ruling reinforces prior case law in the spirit of 
American case law pertaining to the First Amendment to the 
Constitution, which establishes a special constitutional status 
for freedom of expression and the press. The American case 
law assigns freedom of expression the utmost importance 
when the publication concerns a public figure as opposed to 
a private individual. In such a case, the courts believe that the 
right to protection of reputation is less weighty, since a public 
figure has greater access to the media than a private individual 
has. 
	 Just the same, the court did not recognize an unlimited 
freedom of satire, as would be appropriate in a society that 

Between Lidice and Majdanek/ Yosef Gorny
This article discusses how the Jewish press in the USA and 
the UK responded to the attitude of the general press in these 
countries toward the disaster that befell European Jewry 
during World War II. The article is part of a comprehensive 
study that compares the stances of the Jewish press in the free 
countries—Palestine, the USA, and Great Britain—in view of 
reports about the fate of Nazi-occupied European Jewry. The 
study also examines the way the media information evolved 
into public consciousness, as manifested in the stance of the 
Jewish press. The comprehensive study is divided into two parts 

in this respect. Part 1 deals with the period from September 
1939 to May 1942, before the information that reached the 
press ripened into tragic consciousness. Part 2 concerns the 
subsequent years, especially from November 1942 to the end 
of the war, by which time the magnitude of the annihilation of 
the Jews in occupied Europe was no longer in doubt.
	 The discussion in this article begins at the “seam” between 
the two periods—the middle of 1942—and ends in 1944, when 
the mass murders were revealed to journalists from the non-
Jewish American press. This makes the article a “real time” 



6e

Kesher No. 34, spring 2006

discussion of the tragic events. In this sense, it is significantly 
different from the critical studies of American historians, 
most of whom Jewish, during the past twenty years, about the 
attitude of the general press toward the Holocaust of the Jews.
	 Thus, the study has two focal points: criticism by the Jewish 
press of the general press in real time and academic criticism 
of this phenomenon some two generations later.
	 By comparing these two critical approaches toward the 
same phenomenon at different times, we uncover a cultural and 
existential difference between them: the difference between 
emotional journalistic criticism at the time of the events 

and thorough academic research that transcends real time. 
Intellectuals of East European origin whose cultural language 
was Yiddish stood on one side of the discussion; American- or 
British-born scholars whose language is English occupied the 
other. One side was staffed by former immigrant intellectuals 
who were profusely grateful to the democracies in which 
they had settled; the other was dominated by natives of these 
countries who took this equal status for granted as opposed to a 
generous gift from the host society. Both criticisms, at different 
times and under different conditions, turn out to be strikingly 
similar.

Representation of the Holocaust in the Press of 
Zionist Organizations in Palestine and the United 
States 1945–1948 / Liat Steir-Livni 
The article discusses the way the Holocaust was represented 
in two sets of press organs—those of Zionist organizations 
in Palestine and the United States—in 1945–1948. The 
publications surveyed in the article are weekly and monthly 
journals of mainstream organizations in Palestine  (Jewish 
National Fund, Keren Hayesod, General Federation of Labor) 
and among American Jewry (Hadassah, Joint Distribution 
Committee, Americans for the Haganah ). These organizations, 
in the late 1940s, wished to call the world’s attention to the 
hardships that European Jewry was experiencing and the need 
to solve the refugee problem and establish a Jewish state in 
Palestine. Although formally the journals were the internal 
publications of their respective organizations, they had much 
larger target populations in mind. Most organs of the entities in 
Palestine were translated into languages other than Hebrew and 
distributed around the world as propaganda. The American-
Jewish organizations turned their internal publications into 
mass-circulation magazines that were addressed to Jews and 
non-Jews alike.
	 The article shows that even though the print media of the 
Jewish organizations in Palestine and the USA operated under 

the same ideological umbrella, the separate cultural systems 
in the respective countries led to different representations of 
the Holocaust and of European Jewry during it. The press in 
Palestine marginalized the Holocaust, using it to prove the 
correctness of Zionism and telescoping it down to one aspect: 
the lesson, i.e., proof that the Jews needed a state of their own. 
These journals decried the response of most European Jews 
to the Nazi persecutions and held these Jews to judgment 
in contrast to the ghetto fighters and partisans, whom they 
depicted as a Diasporic extension of the “New Jews” in 
Palestine. The American-Jewish press, in contrast, dealt with 
the tragedies, the grim stories, the victims, and the suffering. 
It deconstructed the systematic dichotomization that appeared 
in the narrative in Palestine (e.g., “lambs to the slaughter” vs. 
fighters, and victims vs. survivors) and ran diverse accounts of 
survival without offering criticism, thus explaining the many 
different ways in which Jews survived the Holocaust. This 
press portrayed the Holocaust as an integral part of the ethnic 
components of the Jew’s identity, components that coexist 
with universal and American values of freedom, justice, and 
equality.

Alterman and the Media/ Mordecai Naor
From an early age, Natan Alterman (1910–1970) was a prolific 
creative artist—a poet, a translator, a playwright, a songwriter, 
and also (as people sometimes forget) a journalist. In 1949, 
when asked to fill in a questionnaire from the Association of 
Journalists in Tel Aviv, he wrote  “Fifteen years” beside the 
question about his longevity in the profession. Indeed, in 1934 
he began to write publicistic literature in verse, first in Davar 

and several months later in Ha’aretz, in a department called 
“Moments”—and continued to do so for more than eight years. 
In late 1934 he was also employed by Ha’aretz (and later also 
by Davar) as “translator of telegrams.”
	 In the early 1940s, when Gershom Schocken, publisher 
and chief editor of Ha’aretz, rejected his demand for a raise, 
Alterman quit and returned to Davar, where from February 



7e

Kesher No. 34, spring 2006

1943 to February 1967 he would publish some 700 current-
events columns under the headline “the Seventh Column.” It 
would be no overstatement to say that through this medium he 
became of the representative literary and moral figures of his 
era—the last years of the British Mandate and the first years of 
the independent State of Israel.
	 In his columns—written in verse in most years and in prose 
only toward the end—Alterman reacted to most of the political, 
military, social, and cultural phenomena of the relevant period. 
He also devoted much space to internal and external media 
issues: the price of newspapers, the roles of journalists and the 
press at large, miscellaneous media issues—print, broadcast, 
pamphlets and leaflets—and so on. Even though he was a 
member of the class of creative artists that included journalists, 
he did not spare them his rod whenever he thought they had 
misbehaved. 

	 The profusion of current-events in verse and article  by 
Alterman that dealt with the media elicits an interesting picture 
of themes and emphases in regard to the press of his time. 
Disputes among journalists, ethics, and misuse of language 
were only examples of the topics that he covered. Alterman 
himself was a stickler of the highest order, personally checking 
each of his weekly  columns until late at night before they 
appeared in the next day’s paper.
	 Some critics considered his journalistic, publicistic writing 
inferior to his output in many other fields. Alterman disagreed. 
He persevered in this writing, mostly in verse, for decades. 
Today it is almost universally agreed that although others have 
attempted to follow his lead, if not to imitate him, he has had 
no worthy successor in this genre.

From Ha-me’asef (1783–1811) to Bikurei Ha-’itim (1820–1831) / 
Moshe Pelli
The article examines some of the cultural trends that developed 
among the Maskilim in Germany since the demise of Ha-
me’asef first in 1797 and then in 1811, relating them to the 
emergence of the Haskalah in Austria and to the launching of 
the periodical Bikurei ha’itim.  The folding of Ha-me’asef came 
as a result of the changes in cultural needs of the intellectual 
elite among the Maskilim who increasingly resorted to the use 
of German culture and literature instead of Hebrew.  This trend 
is documented in the correspondence between the first editor of 
Ha-me’asef, Isaac Euchel, and its last editor, Shalom Hacohen, 
and in the writings of the contemporary Maskil Juda Leib Ben 
Zeev, among others. 
	 Nevertheless, there were attempts to revive that Hebrew 
journal.  First, in 1799, there was an unsuccessful attempt, as 
Hacohen prompted Euchel to assume again the editorship of 
Ha-me’asef. Then, in 1809, Hacohen himself launched the 
new Ha-me’asef, which continued publication for three years, 
till 1811. Seven years after the closing of the journal, in 1818, 
there was an attempt to publish selections from Ha-me’asef, a 
plan that most probably did not materialize. 
The emergence of the Haskalah in Austria is said to have been 
a gradual process, following in the footsteps of the Berlin 
Haskalah, although its course eventually took a somewhat 
different path.The author notes that two institutions which 
become active in Vienna in these years led to the growing 
interest in the Haskalah.  They were the Hebrew printing 
presses, which employed Hebrew proofreaders and editors, 
and the beginning of modern  Hebrew schools and the practice 
of private Hebrew tutoring.  Both institutions attracted noted 

Hebrew writers and educators, the carriers of Hebrew culture, 
to Vienna. When Shalom Hacohen came to Vienna in 1820 at 
the invitation of Anton Schmid, the publisher of Hebrew books 
and owner of the printing press, to become a proofreader and 
an editor, he found the ground prepared for launching a journal, 
following somewhat in the footsteps of Ha-me’asef.  
While this is the generally accepted overview of the backdrop 
leading to the appearance of Bikurei Ha’itim, the writer 
undertook to examine some other phenomena on the Jewish 
publications scene that he believes have some bearing on the 
launching of Bikurei Ha’itim.  The first phenomenon is the 
publication of several Jewish journals, which attempted to 
fill the lacuna of the demised Hebrew journal, Hame’asef.  In 
1806, between the first Hame’asef and the renewed one, two 
Jewish educators, David Fraenkel and Joseph Wolf, published 
a German periodical, Sulamith. It undertook to promote culture 
and humanism among the "Jewish nation" and to advocate 
brotherhood and tolerance. Sulamith was intended to serve 
the remnants of the Hebrew Maskilim who wished to read a 
Hebrew periodical or were nostalgic about Hame’asef and its 
authors.
	 The second German Jewish periodical was Jedidja, 
published first in 1817 by Jeremias Heinemann, as a religious, 
ethical and pedagogic quarterly.  It, too, carried articles and 
poems in Hebrew, and was intended as well to serve Hebrew 
Maskilim.
	 Meanwhile in Amsterdam, the Hebrew society 'Hevrat 
To’elet' launched its Hebrew periodical, Bikurei To’elet, in 
1820, prior to the publication of Bikurei Ha’itim. 



8e

Kesher No. 34, spring 2006

	 This writer asserts that these three periodicals must have 
been on the desk of Shalom Hacohen and Anton Schmid when 
they were contemplating their plans to publish a new Hebrew 
journal in Austria.  
	 In March 1820, Schmid announced that he was going to 
publish a calendar, titled Itim Mezumanim, and an annual by 
the name of Bikurei Ha’itim.  The simultaneous publication 
of the annual and calendar attests to an innovative concept.  
According to this writer, these two publications were interrelated 
and interdependent, a view that was not been discussed in any 
critical writing on Bikurei Ha’itim.

	 To understand this innovative concept, this writer proposes 
to examine the contemporary phenomenon of Jewish pocket 
calendars.  The contents, style and essence of some calendars 
were examined while particular attention was given to Joseph 
Perl's special calendar, Zir Ne’eman.  It was published in 1814 
– 1816. 
	 Thus, it is the conclusion of this writer that Bikurei Ha’itim 
at its inception was planned as an almanac, incorporating data, 
business and practical information with intellectual and literary 
material. 

Satire vs. Utopia: Grigorii Bagarov (Baharav) and his  
Maniac/ Yaakov Shavit
The Zionist Movement and the new Yishuv became the 
subjects of satirical journalistic writing as early as the 1880s. 
An example is the dystopian novel Maniac: A Horror Story 
from the Life of a Young Psychiatrist, by Grigorii Bagarov 
(Baharav), which was serialized in the Russian-language 
Jewish newspaper Voskhod in January–May 1884.

	 Bagarov’s novel portrays a Palestine that is controlled by 
a conservative and fanatical Orthodoxy that fights against all 
manifestations of enlightenment and progress.
	 Bagarov’s satire is not directed against misdeeds in need 
of correction but rather, as Y. L. Gordon said, is aimed at 
ridiculing the Zionist idea as such.

Ha-Yom—a “Popular” and “Objective” Newspaper / 
Gideon Kouts
The Hebrew press during the last quarter of the nineteenth 
century in Europe pursued a conspicuous quest for “popularity,” 
mainly because there were so few readers of Hebrew. This press, 
however, found it difficult to break away from its ideological 
relations and contexts, in the service of political camps and 
ideas, at a time of transition and crisis in the history of European 
Jewry—especially in its principal center in the eastern part of 
the continent. The use of Hebrew was also subordinated to the 
widely held belief that this language was for “serious” use only, 
as a secularized and therefore an ideologically charged holy 
tongue. Furthermore, the need to participate in the modernization 
and enrichment of Hebrew proved to be a troubling imperative 
for the press, which held almost sole responsibility for the 
advancement and dissemination of Hebrew literature. Ha-Yom, 
edited by J. L. Kantor, the first Hebrew daily newspaper (St. 
Petersburg, 1886–1888), marked a new phase in the attempts to 
develop a new “popular journalism” in the world of the Hebrew 
press in Europe. Ha-Yom regarded journalistic “objectivity” 
as a way to popularize the press and attempted to attain this 
“objectivity” by skirting debates about the main issues on the 
Jewish social agenda. Thus, it maintained neutrality or kept 
sensitive issues at arm’s length by resorting to the feuilleton 

genre. Ha-Yom developed a “sparse” language, based mainly 
on the Bible, that was meant to attract that largest possible 
readership. By so doing, it took another step toward the creation 
of modern Hebrew despite the harsh criticism that it attracted in 
its time. In its coverage, especially where news was concerned, 
Ha-Yom adopted an “informative” model that was based on 
presenting as much material as possible, usually without taking 
a stance in order to abide by the rules of “objectivity.” It was 
the first Hebrew newspaper that published news briefs from a 
non-Jewish press agency, in “real time” and usually without 
“reworking.” It expanded its purview to issues of general human 
or European concern (such as criticism of the theater; see David 
Frishman’s critique of The Merchant of Venice in the article 
proper). A more narrative technique was used in the reportage 
of non-political news and for publicistic political writings via 
the feuilleton.
	 Ha-Yom forced its rivals, He-Melits in St. Petersburg and 
Ha-Tsefira in Warsaw, to go over to a frequency similar to its 
own. Ha-Tsefira was its main rival and successor in trying 
to adopt the popular model. Kantor’s attempt to ignore the 
debate over support for Hibbat Tsiyyon made him suspect in 
the eyes of these national-minded papers and their journalists, 



9e

Kesher No. 34, spring 2006

Ha-Yom – First Days/ David Tal
The first Hebrew-language newspaper, Ha-Yom, made its 
debut in St. Petersburg in early 1886. Its advent heralded 
the maturation of the Hebrew language, which was being 
overhauled for use as a vehicle of mass media—“development 
of national property.” It was an overhaul for which a 
contemporary Hebrew-language writer of the time, Mordechai 
Ben-Hillel Hacohen, called. The current article examines, on 
the basis of recently located documents, the initiative of Rabbi 
Dr. Judah Leib Kantor to establish within the Hebrew press 
a modern and innovative model of a Hebrew-language daily 
newspaper and the hurdles that he had to surmount to bring his 
initiative to fruition.
	 Judah Leib Kantor (1849–1915), born in Vilnius, received 
rabbinical ordination and, later, earned a degree in medicine. He 
did whatever was necessary for the publication of Ha-Yom—
contending with strict representatives of the Russian imperial 
authorities in order to obtain the requisite permits, making 
serious financial commitments, and risking his economic 
future. He dared to be the first person who managed to put 
out a Hebrew-language journal that carried news every day. “I 
wanted to create a newspaper in Hebrew for the Jews, but in a 
European spirit,” Kantor wrote in an article upon the twenty-
fifth anniversary of the first edition of Ha-Yom. Kantor’s goal, 

as he expressed it in his application to the Tsar’s authorities, 
was “to acquaint Jews who do not read Russian with the local 
interests and political and economic aspects of the surrounding 
society.”
	 Kantor neither based himself on economic calculus nor 
obtained received financial backing from anyone. Instead, he 
went ahead with naive doggedness, believing that he was on 
solid ground and that he had a product in which the public was 
interested. Therefore, he assumed that his financial success, 
too, was assured. Kantor confirmed that he had been warned 
about the onerous financial burden that he was undertaking: 
“They told me that I would need the riches of Korah in this 
great affair.”
	 The freshness that Ha-Yom brought to the scene constituted 
a threat to the veteran weekly journals, which initially adopted 
a self-defense posture and later turned to emulation. The 
competition forced both Ha-Tsefira and Ha-Melits to add new 
departments, improve existing ones, and upgrade their editing 
and writing staffs—until they, too, evolved into daily papers 
and placed Ha-Yom’s viability at risk. The last part of the article 
glances at the other contemporary Hebrew journals in order to 
assess their attitude toward the new creature, the Hebrew daily 
newspaper.

Michal Hacohen, Avraham Sussman, and the 
Reincarnation of Ha-ariel, 1876/ Dan Giladi
This article describes the establishment of the monthly journal 
Ha-Ariel by Michal Hacohen (1834–1914), a journalist and 
community activist (born in Kaunas province, Lithuania; 
moved to Palestine in 1844) who was, among other things, 
was Dov Frumkin’s partner in editing Ha-Havatselet (1870–
1873).
	 In the summer of 1873, Hacohen parted from Frumkin 
and resigned from Ha-Havatselet. A year later, he began to 
publish a journal called Ha-Ariel and had it printed at Yitzhak 
Gosciny’s  press.

	 Although the new journal refrained from attacking the 
rabbinical establishment as fiercely as Frumkin’s had, the rabbis 
did not privilege it with their support, evidently frowning on it 
even in its moderate complexion. Neither did Hacohen receive 
the support of Haskala circles in Palestine or elsewhere. 
From the outset, therefore, Ha-Ariel lacked solid backing and 
resources and struggled to cover its modest expenses.
	 Ha-Ariel was a rather eclectic journal, publishing translated 
articles, cullings from various newspapers, and descriptions 
of the country’s landscapes. It reserved a special place for 

who waged all-out war against him. The neutralism of Ha-Yom 
and its distance from the Jewish centers in the Russian Empire 
ultimately led to its demise; the paper shut down two years and 
two months after its debut.
	 The period that began with the Zionist Congress in 1897 
and the establishment of the Zionist Organization, which 
gave the Jewish world its first modern political structure, also 
witnessed the advent of the modern party-associated Jewish 

and Hebrew press. In the first half of the twentieth century, 
this became the main model of Hebrew press in Europe and 
Palestine, at the expense of the “broad” popular or ideological 
model. This development also marked the transition of the 
press from the Haskalah era to the “rebirth” era. The practical 
upshot of the changeover was the “normalization” of the daily 
press in Hebrew and its development in Palestine only.



10e

Kesher No. 34, spring 2006

current affairs, such as plans and attempts to establish business 
enterprises and farming settlements.
	 About a year later, Michael Hacohen realized that he could 
not continue to bear the journal’s expenses alone. On top of his 
economic difficulties, he had problems with the printer, who 
meddled with the contents of the journal. Thus, he decided 
to suspend publication and raise money in Europe to buy his 
own printing press. At this stage (the summer of 1875), he 
was joined by his friend Avraham Sussman (born in Telshe, 
Lithuania, in 1831; moved to Palestine at age twenty-five) as 
an active co-publisher. It was in July 1876  that the two of them 
reinstated Ha-Ariel.
	 They went together to Vienna to look for sources of funding 
for the journal. They met with the “preacher” Dr. Aaron 
Jellinek, who used his connections and repute to arranged 
an interview for them with Emperor Franz Josef. Returning 
to Palestine, they found to their delight that a state-of-the-art 
printing press had already been shipped to them from Vienna.
	 Thus, in July 1876, Ha-Ariel resumed publication under the 
byline of Hacohen and Sussman. In all, six editions appeared, 

from July to December 1876. The first carried a paean to the 
Emperor.
	 The format of the reincarnated Ha-Ariel resembled that of 
its predecessor: offerings from the press, translated articles, 
and current-affairs prices. One innovation was the publication 
of translated stories.
	 Less than half a year after the debut of the reinstated 
journal, it again proved to lack a financial basis. The money 
that Sussman had invested in the business apparently did not 
suffice to sustain a journal under the terms of fierce competition 
in a very small and poor market. The sixth and last edition 
came out in December 1876.
	 The short-lived fate of Ha-Ariel, which survived for only 
two years, was typical of quite a few periodicals of the time. 
Conditions in Jerusalem were not conducive to the existence 
of a large number of hand-to-mouth literary organs. The wish 
of various journalists and editors to have their own journals 
was inconsistent with the ability of the small and impoverished 
Jewish community to sustain them.

Between Sensationalism and Politics: The Newspaper 
Do’ar ha-Yom and the 1929 “Disturbances”/ Uzi Elyada
This article looks into the way in which Abba Ahimeir and his 
comrades, who assumed effective control of the newspaper 
Do’ar ha-Yom in July 1929, attempted to establish a linkage 
between politics and sensationalism against the background of 
the Western Wall affair that, in late August of that year, evolved 
into a series of especially violent incidents that are collectively 
known as the 1929 “disturbances.”
	 Examination of Do’ar ha-Yom during the month preceding 
the eruption of the “disturbances” shows clearly that the paper’s 
editors made a systematic attempt to enflame the Yishuv and, 
in the main, its youth. By reading the July–August editions 
of Do’ar ha-Yom, we can see the connection between the 
policy of agitation and the trend of organizing “committees” 
and demonstrations, which peaked with the demonstration 
on August 15, 1929, and the Mizrahi funeral on August 21. 
To carry out this agitation, techniques of circumscription and 
phrasing that had been learned from Itamar Ben-Avi were 
put to extensive use. However, these sensationalist editing 
techniques, reminiscent of the pamphlet style, were employed 
not only sell more copies of the paper, as had been the case in 
Ben-Avi’s time, but also to advance the political goals of the 
activist and maximalist circles of the Revisionist Movement in 
Palestine.

	 In our opinion, however, the mere fact that Do’ar ha-Yom 
engaged in agitation did not make it a causal factor behind the 
1929 “riots.” It has been argued that the Mufti and his people 
decided to embark on massacres of Jews because they feared 
an attempted Jewish takeover of the Temple Mount in view of 
Revisionist incitement. This, however, is totally inconsistent 
with the fact that since 1928 Husayni and his comrades had 
been invoking the theme of the Western Wall and the Temple 
Mount for general mobilization of the Arab population against 
the Zionist enterprise and for action to bring it to an end. Thus, 
the incitement activity of Do’ar ha-Yom in the summer of 1929 
could not have been a factor in the decision-making process of 
the Husayni-directed Arab leadership, which had formulated 
its policy much earlier.
	 While Ha’aretz and Davar did not ignore the existence of 
a comprehensive Arab strategy that sought to obliterate the 
Zionist enterprise, they believed that one should not fall into 
the trap of the Mufti’s provocations and play into his hands. In 
the estimation of these newspapers’ columnists, any attempt 
to stir up the Jewish population would make it easier for the 
Mufti to mobilize the Arabs. Hence the demand to adopt a 
lower profile, inspired by the notion that the Arab nationalist 
leadership could be neutralized by “discreet” cooperation 



11e

Kesher No. 34, spring 2006

between the Yishuv and the British administration.
	 Do’ar ha-Yom categorically rejected the arguments of 
the rival press. Abba Ahimeir, Yehoshua Heschel Yevin, and 
Wolfgang von Weisel believed that the British administration 
had been in the process of abandoning its pro-Zionist policy 
for several years. A moderate response by the Yishuv would 
only facilitate the British policy. The editors of Do’ar ha-
Yom believed that by agitating among the Jewish population 
and organizing rallies and demonstrations the British could 
be shown that dissociation from the Zionist enterprise would 
be no simple task. Agitation, these forces believed, might 
also awaken world public opinion and world Jewry and bring 
the British administration under heavy pressure to rescind 
its abandonment of Zionism. Even those at Do’ar ha-Yom, 
however, were much of two minds. A moderate group headed 
by Jabotinsky and his representatives, Gafstein, Ben-Horin, 

and Rozov, still believed that it was the British Empire that 
would lead to the establishment of a Jewish state. Ahimeir, 
Yevin, and Weisel belonged to the activist and maximalist 
stream, which believed that an alternative to Britain should be 
sought in the form of countries such as Mussolini’s Italy. This 
difference explains Jabotinsky’s preference for an intellectual 
and moderate editing style in contrast to the sensationalist, 
pamphlet-like style that Ahimeir and his associates chose.
	 The success of Do’ar ha-Yom’s agitation efforts in August 
1929 constituted a red light for Weizmann’s people, on the 
one hand, and the Socialist leadership, on the other. After 
the events in August, too, the British administration began to 
take the Revisionist Movement and its journal more seriously. 
At the practical level, after early September 1929 it began to 
harass Do’ar ha-Yom in every possible way.

The Tenth Anniversary of the Assassination of Yitzhak 
Rabin: “One Who Aids an Enemy for Ideological 
Reasons: What Judgment Does he Deserve?” The Chabad 
Periodicals in the Struggle against Rabin/  Orly Tsarfati 
This article, coinciding with the tenth anniversary of the 
assassination of Yitzhak Rabin, examines the media discourse 
that took place in two organs of the Chabad movement, Sihat 
ha-shavu’a and Kefar Chabad, in 1992–1995. The fact that 
Chabad had media organs of its own was crucial in diverting 
the movement’s internal discourse from the Messiah issue to 
the political struggle for Greater Israel.
	 The struggle against the Oslo accords exposed the raw 
nerves of the war of identities that Israeli society had been 
undergoing. Chabad’s distinct identity and its affiliation 
with the ideological religious Right established a common 
ideological political platform for the delegitimation of the 
Israeli political Left. The Left was routinely accused of having 
distanced itself from its Jewish roots and, for this reason, having 
a weak connection with the Land of Israel and being willing to 
relinquish parts of it. Chabad’s struggle for the indivisibility of 
the country, in contrast, was depicted as a manifestation of its 
authentic Jewish identity.
	 In the struggle against the implementation of the Oslo 
accords, the Chabad journals were mobilized for the purpose 
of shaping and structuring the political reality of Chabad 
hasidim. Analysis of the media discourse in the current-events 
departments of these journals reveals a set of arguments and 

rhetorical devices that were meant to delegitimize the Left-led 
Government and Rabin personally. The crux of the struggle 
concerned the image and complexion of the State of the Jews. 
Thus, Chabad’s expectations of the Messianic kingdom clash 
with democratic rule and acceptance of the authority of an 
elected government. Validation of the laws of the democratic 
state is countered by the commitment to halakha (rabbinical 
law), and rabbinical authority was considered superior to that 
of the government.
	 Ever since the evening of Rabin’s assassination, much 
has been said about how the “handwriting was on the wall.” 
The controversy that erupted in the wake of Attorney General 
Mazuz’s remarks about the absence of proof of a relationship 
between inciteful speech and the assassination ignores the 
role of the media in creating a public atmosphere and shaping 
public opinion. The analysis of the Chabad journals shows 
that the political struggle during the period at issue often 
overstepped the accepted boundaries of the discourse to that 
time. By accusing the Government and Rabin of responsibility 
for murder due to the upturn in terrorism, by portraying them 
as criminals who one day would be held to accounts, and by 
mobilizing the Holocaust for the political struggle, the journals 
definitely contributed to the delegitimation of Rabin.



12e

Kesher No. 34, spring 2006

“The Making of Israeli Television”—Debates Ahead of 
the Establishment of Israel TV 1948 – 1968 / Dana Winkler
On May 2, 1968, at 9:30 a.m., a transparency bearing the 
caption “Pilot Broadcast” went on the air. About an hour later, 
the director, Louis Lentin, called out the order “take one” to the 
picture router and a broadcast of a military parade, the debut 
broadcast of Israel Television, got under way. Thus, nearly 
twenty years of vigorous debate about television in Israel came 
to an end.
This article examines the debate and the circumstances that 
led to the establishment of a television station in Israel—
from 1950, when a group of business entrepreneurs raised 
the first proposal for the introduction of this medium, to the 
first broadcast in early May 1968—in an attempt to trace the 
reasons for the establishment of Israel TV and the goals that 
were set for the station at its outset.
The article presents an intricate mosaic of rationales and views 
that led to the establishment of Israel Television, with special 
emphasis on the sociocultural and national-security aspects, 
and the changes that these rationales underwent over the 
years.
One of the main arguments arising from the article is that the 
establishment of Israel TV should be viewed as a consequence 
of the belief in television’s educational and bonding power and 
as an attempt to invoke it for the inculcation of “Ashkenazi” 

Western values. The findings suggest that the “Arab threat,” 
even when portrayed as a matter of national security, was 
fueled, among other things, by fear that the country would be 
penetrated and overtaken by Arab culture—the sort of culture 
that clashed with, and was perceived as a genuine threat to, 
the culture that was dominant in Israel in the 1950s and the 
1960s. The study regards the rationales in Israel’s propaganda 
against the Arab states, which most studies perceive as a major 
factor behind the introduction of television in Israel, as mostly 
a stimulus for the introduction of television; they became 
dominant chiefly after the “waiting period” before the Six-Day 
War.
Another salient argument concerns political involvement in 
the television station that began to operate under the auspices 
of the Israel Broadcasting Authority. Despite an explicit 
decision and repeated promises to keep Israel Television free 
of political influence, it seems that the political echelon never 
really believed that non-involvement and non-reliance on the 
legislative authority, as well as non-reliance on the executive 
authority, were applicable in the Israeli reality of the time. The 
debates in the Knesset (parliament) and internal correspondence 
among political personalities from various parties indicate as 
much.

Americanization in Election Propaganda on Israeli 
Television/ Baruch Leshem
Political advertising on Israeli television may provide a litmus 
test for the development of the country’s political system. 
Initially, the country had a firm and rigid party system that 
seemed immune to the changes in and depreciation of the status 
of parties in Europe and the U.S. in recent decades. Since then, 
Israel’s parties have been losing ground in inverse proportion 
to gains in the power of television as a main purveyor of 
American-style political propaganda and a significant mediator 
between candidates and the electorate.
	 One may debate whether it was television that actually dealt 
the parties’ status a direct blow, since additional political and 
social reasons for this development may be listed. There is no 
doubt, however, that television stepped effectively into the void 
that was created by the disintegration of the parties’ apparatus 
and largely replaced them. This fact makes the status of political 
advertising on Israeli television, particularly between 1981 to 
1999, very significant for two main reasons. First, the parties of 
the Right and the Left-wing bloc were in electoral equilibrium 

during these years. Election campaigns during those years 
were decided by the shift of several thousand votes from one 
bloc to the other. In the 1992 elections, for example, the Labor 
Party candidate, Yitzhak Rabin, won by dint of approximately 
20,000 voters who gave him one additional mandate. In 1996, 
Benjamin Netanyahu, the Likud candidate, won by a margin of 
30,000 votes.
	 Studies cited in the article show that the campaign 
propaganda induced only a small percent of voters to change 
their views. However, since it also took only a small percent 
to swing an election, the propaganda broadcasts during those 
years should be treated very seriously.
	 Until 1999, it was forbidden by law to show politicians’ 
likenesses on ordinary TV shows during the thirty days 
proceeding Election Day. Therefore, most televised 
propaganda during the period at issue took place in the form of 
special campaign broadcasts, on which the public focused its 
attention. When the ban was lifted, the propaganda spilled into 



13e

Kesher No. 34, spring 2006

Conflicts in Discourse, Discourse in Conflict:  
Adversariality in the Discourse of Israeli Talk 
Shows/ Michal Hamo 

confirmation, and construction of normative patterns and 
cultural images, in a way that allows us to examine trends and 
changes in its patterns of discourse as reflections of general 
trends in Israeli culture.
During the show's tenure, the status of adversarial discourse 
and the attitude toward it within the framework of the show 
underwent significant depreciation. Where adversarial 
discourse had been a desired and central pattern of discourse, 
it became a source of problems that should be avoided, or at 
least restrained, contained, and neutralized. This depreciation 
was reflected at all levels of discourse: from the principles 
that guided the selection of the cast of participants, via the 
functioning of the host, to the participants’ linguistic behavior.
The article traces this depreciation to two developments: 
general tendencies toward greater softening in the patterns 
of Israeli discourse, and the social and political processes 
and events in Israel of the 1990s, which challenged the basic 
assumptions of taken-for-granted solidarity and social cohesion 
in Israeli society—a challenge that transformed adversarial 
discourse into a threat to the social fabric. The solution that 
the show offered in response to these changes—restraining 
and softening the debate, along with the demarcation of its 
institutional boundaries—is one possible answer to the need to 
establish a balance between the vital functions and the implicit 
threats of adversariality—a balance that is essential for the 
continued existence of a public sphere in Israel.

Adversarial discourse is a crucial part of a free opinion market. 
It may also be, however, a threat to the existence of a sound 
social fabric. The definition of adversarial discourse and the 
identification of its social functions are highly sensitive to 
the various levels of context—from the institutional and 
genre definition of the discursive event to its broad cultural 
background. The existence of arguments does not necessarily 
reflect tension in social relations; it may signal solidarity 
and sociability. This function is especially conspicuous in 
the Jewish-Israeli cultural tradition, which reserves a central 
and preferred place for argumentative patterns of discourse. 
Although the meaning attributed to argumentative patterns 
of discourse and the cultural ethos related to them have 
changed, the centrality of these patterns of discourse has 
been preserved, with a high level of cultural continuity, from 
the learning-centered East European Jewish collective to the 
straightforward, "Dugri" culture of Israel.
With this cultural tradition in mind, the current study examines 
the changes in the status of adversarial discourse in the talk 
show Be-shidur hai—Dan Shilon me’areah (Live—Hosted 
by Dan Shilon), from its second season (1992) to its last 
(1999/2000). The hybrid nature of the show, its patterns of 
discourse typically ranging from the institutional and managed 
to the natural and the mundane, coupled with the centrality 
of the program in the Israeli televisual field during its years 
on the air, makes it a meaningful arena for the representation, 

newscasts and current-events programs, which commanded 
greater public interest than series of propaganda clips did. This 
is evident in the steady decline in the viewership ratings of 
campaign broadcasts since then.
	 The political system will have to consider additional and new 
ways to generate interest in the televised political propaganda 
broadcasts. One possibility is to adopt the American system 
of political advertising on television, i.e., paid spots in the 
middle of newscasts and other high-rating programs. Another 
arena that may be developed is the Internet, which offers a 
combination of text and video. This medium, which has gained 
much exposure in Israel in recent years, would allow the parties 
to segment their target populations more finely.
	 An old-new rival to television may surface in the upcoming 
election campaign, which will almost certainly revolve around 
the question of removing additional Jewish settlements in 

the West Bank. On the basis of the experience amassed in 
a 2004 plebiscite among hundreds of thousands of Likud 
members about the disengagement from Gaza, and during the 
disengagement itself in 2005, tens of thousands of settlers visit 
Israelis’ homes to persuade them to vote against the evacuation 
of the settlements. This trend will gather strength when the 
political battle shifts to struggle over settlements in Judea and 
Samaria, which the settlers consider the heart of the Land of 
Israel.
	 Is it possible that the era of American-style political 
advertising on television, the main factor in election campaigns 
in Israel, will give way to the hoary marketing method of 
person-to-person propaganda and face-to-face persuasion? 
Politics, of course, is the art of the possible, but Israeli politics, 
as the past has shown, may be the art of the impossible.


