Journal articles | Book chapters | Editing | Other publications

Dorit Aram, Ph.D

Publications

Journal Articles

Published

  1. Kaniel, S., & Aram D. (1993). Developmental impacts of meta attention instructions. International Journal of Cognitive Mediated Learning, 3(2), 110-121.
  2. Kaniel, S., & Aram D. (1998).Influence of task difficulty and background music on working memory activity: Developmental considerations. The Alberta Journal of Educational Research, 44, 342-345.
  3. ארם, ד. (1999). כיצד אימהות מסייעות לילדיהן להתמודד עם משימות כתיבה ותרומת הסיוע לאוריינות הילד: ניתוח בקרב ילדי גן בעיר פיתוח. מפגש לעבודה מפגש לעבודה סוציאלית חינוכית, 12/13, 65 - 84.
  4. Aram, D., & Levin, I. (2001). Mother-child joint writing in low SES: Socio-cultural factors, maternal mediation and emergent literacy. Cognitive Development, 16(3), 831-852.
  5. Aram, D., & Levin, I. (2002). Mother-child joint writing and storybook reading: Relations with literacy among low SES kindergartners. Merrill Palmer Quarterly, 48(2), 202-224.
  6. Aram, D.(2002). Joint writing in Hebrew of dictated words versus proper names: Analysis of low SES mother-kindergartner dyads.Journal of Research in Childhood Education, 17(1), 47-61.
  7. Aram, D., & Levin, I. (2004).The role of maternal mediation of writing to kindergartners in promoting literacy in school: A longitudinal perspective. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 17(4), 387-409.
  8. Aram, D., & Biron, S.(2004). Joint storybook reading and joint writing interventions among low SES Israeli preschoolers:Differential contribution to early literacy. Early Childhood Research Quarterly, 19(4), 588-610.
  9. Levin, I., Both -de-Vries, A., Aram, D., & Bus, A. (2005). Writing starts with own name writing: From scribbling to conventional spelling in Israeli and Dutch children. Applied Psycholinguistics, 26(3), 463-478.
  10. Aram, D. (2005). The continuity in children’s literacy achievements: A longitudinal perspective from kindergarten to second grade. First Language, 25(3), 259-289.
  11. Most, T., Aram, D., & Andorn, T. (2006). The early literacy skills of young hearing-impaired children: A comparison between two educational systems. The Volta Review, 106(1), 5-28.
  12. Aram, D. (2006). Early literacy interventions: The relative roles of storybook reading, alphabetic skills activities, and their combination. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 19(5), 489-515.
  13. Aram, D., Most, T., & Mayafit, H. (2006). Contributions of mother-child storybook telling and joint writing to literacy development in kindergartners with hearing loss. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 37(3), 209-223.
  14. Aram, D. (2007). Sensitivity and consistency of maternal writing mediation to twin kindergartners. Early Education and Development, 18(1), 71-92.
  15. Aram, D., Most, T., & Mayafit, H. (2007). Mother-child storybook telling to kindergartners with hearing impairment enrolled in two educational systems, in comparison with kindergartners with normal hearing. Journal of Speech-Language Pathology and Behavior Analysis, 2(3), 305-324.
  16. שלק, מ. וארם, ד. (2007). הגן הבטוח: קידום מיומנויות תקשורת בין ילדי גן. היועץ החינוכי, 14, 210 – 230.
  17. אבירם, ס. וארם, ד. (2007). לפני שמתחילים לקרוא, או: כיצד אמהות בוחרות ספרים ילדיהן? עולם קטן: כתב-עת לחקר ספרות ילדים ונוער, 3, 158 – 176.
  18. Aram, D. (2008). Parent- child interaction and early literacy development. Early Education and Development, 19(1), 1-6.
  19. Aram, D., Most, T., & Ben Simon, A. (2008). Early literacy of kindergartners with hearing impairment: The role of mother-child collaborative writing. Topics in Early Childhood Special Education, 2(1), 31-42.
  20. Aram D., & Shlak, M. (2008). The safe kindergarten: Promotion of communication and social skills among kindergartners. Early Education and Development, 19(6), 865-884.
  21. בסטקר, א. וארם, ד. (2008). מסגרת החינוך, אמונות פדגוגיות, ידע אודות הישגי הילד ומאפייני התיווך לכתיבה כמנבאים ניצני אוריינות בקרב ילדי גן טרום חובה. אוריינות ושפה, 2, 7 – 29.
  22. Aram, D., & Aviram, S.(2009). Mothers' storybook reading and kindergartners' socioemotional and literacy development. Reading Psychology, 30(2), 175-194.
  23. Aram, D., & Besser, S. (2009). Literacy interventions for low-SES preschoolers: Which components to include? At what age to start? Who is a better implementer? Infancia y Aprendizaje, 32(2), 171-187.
  24. שפירא, ר. וארם, ד. (2009). הקשר בין קריאת ספרים לילדי גן לבין התפתחות השפה, ניצני האוריינות והאמפתיה שלהם. עולם קטן: כתב-עת לחקר ספרות ילדים ונוער, 4, 123-134.
  25. Aram, D., & Mor, S. (2009). Theatre for young audience: How can we better prepare kindergartners for the experience? Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 14(3), 391-409.
  26. Lin, D., McBride-Chang, C., Aram, D., Levin, I., Cheung, Y. M., Chow, Y. Y., & Tolchinsky, L. (2009). Maternal mediation of writing in Chinese children. Language and Cognitive Processes, 24(7/8), 1286-1311.
  27. Aram, D. (2010). Writing with young children: A comparison of paternal and maternal guidance. Journal of Research in Reading, 33(1), 4-19.
  28. Aram, D., Ingber, S., & Konkol, S. (2010). Promoting alphabetic skills of young children with hearing loss in co-enrollment versus individual inclusion. L1 – Educational Studies in Language and Literature, 10 (1), 139-165.
  29. Lin, D., McBride-Chang, C., Shu, H., Zhang, Y. P., Li, H., Zhang, J., Aram, D., & Levin, I. (2010). Small wins big: Analytic Pinyin skills promote Chinese word reading. Psychological Science, 21(8), 1117 - 1122
  30. ארם, ד. ובזלת, ע. (2009). הקשרים בין סגנון התיווך לכתיבה של הורים לבין ניצני הכתיבה של ילדיהם בקרב ילדי גן עם ובלי ADHD. אוריינות ושפה, 3, 91-111
  31. Lin, D., McBride-Chang, C., Aram, D., & Levin, I. (2011). Mother-child joint writing in Chinese kindergartners: Metalinguistic awareness, maternal mediation, and literacy acquisition. Journal of Research in Reading., 34(4), 426-442. DOI: 10.1111/j.1467-9817.2010.01446.x
  32. Friedmann, N., Aram, D., & Novogrodsky, R. (2011). Definitions as a window to the acquisition of relative clauses. Applied Psycholinguistics.,32(4), 687-710. doi:10.1017/S0142716411000026
  33. סמדג'ה, מ., זיו, מ. וארם, ד. (בדפוס). תיווך הורי המתייחס להיבטים של תיאורית ה-mind בעת קריאת ספר וסיפור ספר. מגמות.
  34. Levin, I., & Aram, D. (2012) Mother-child joint writing and storybook reading and their effects on kindergartners' literacy: An intervention study. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal.25(1), 217-249. DOI: 10.1007/s11145-010-9254-y
  35. McBride-Chang, C., Lin, D., Liu, P. D., Aram, D., Levin, I., Cho, J-R., Shu, H., & Yuping Zhang, Y. (2012). The ABC's of Chinese: maternal mediation of Pinyin for Chinese children's early literacy skills, and Writing: An Interdisciplinary Journal, 25(1), 283-300. DOI 10.1007/s11145-010-9270-y
  36. Lin, D., McBride-Chang, C., Aram, D., Shu, H., Levin, I., & Cho, J. (2012). Maternal mediation of word writing in Chinese across Hong Kong and Beijing.Journal of Educational Psychology, 104(1), 121-137. DOI: 10.1037/a0025383
  37. Tolchinsky, L., Levin, I., Aram, D., McBride-Chang, C. (2012). Building literacy in alphabetic, abjad and logographic systems. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 25, 1573-1598. DOI 10.1007/s11145-011-9334-7
  38. Aram, D., Fine Y., & Ziv, M. Enhancing parent-child shared book reading interactions: Promoting references to the book's plot and socio-cognitive themes. Early Childhood Research Quarterly, 28(1), 111 - 122. dx.doi.org/10.1016/j.ecresq.2012.03.005
  39. Levin, I., & Aram, D. (2013). Promoting early literacy via practicing invented spelling: A comparison of different mediation routines. Reading Research Quarterly, 48(3), 1-16. doi:10.1002/rrq.48
  40. סמדג'ה, מ., זיו, מ. וארם, ד. (2013). תיווך הורי המתייחס להיבטים של תיאורית ה-mind בעת קריאת ספר וסיפור ספר. מגמות, מט,1, 105-82.
  41. זיו, מ., סמדג'ה, מ. וארם, ד. (2013). קריאת ספר ילדים בגן על ידי גננות והתייחסותן להיבטים של הבנה חברתית (תיאורית ה – mind). חוקרים@גיל רך, 1, 72-48.
  42. Aram, D., Korat, O., Saiegh-Haddad, E., Hassunha Arafat, S., Khoury, R., & Hija, J. (2013). Early literacy among Arabic speaking kindergartners: The role of socioeconomic status, home literacy environment and maternal mediation of writing. Cognitive Development, 28, 193-208.
  43. סבאג, ת. וארם, ד. (2013). תרומת מפגשי אם-ילד בעת קריאת ספר להתפתחות המוסר בקרב ילדים צעירים.. חוקרים@גיל רך, 2, 19-1.
  44. Aram, D., Korat, O., & Hassunha Arafat, S. (2013). The contribution of early home literacy activities to reading and writing in Arabic in first grade. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 26(9), 1517-1536. DOI 10.1007/s11145-013-9430-y
  45. Skibbe, L. E., Bindman, S. L., Hindman, A. H., Aram, D., & Morrison, F. J. (2013). Longitudinal relations between parental writing support and preschoolers' language and literacy skills. Reading Research Quarterly, 48(4), 387-401.
  46. Levin, I., Aram, D., Tolchinsky, L., & McBride, C. (2013). Maternal mediation of writing and children's early spelling and reading: The Semitic abjad versus the European alphabet. Writing Systems Research, 2, 134-155. DOI:10.1080/17586801.2013.797335.
  47. פיין, י., ארם, ד. וזיו, מ. (2014). קידום ההבנה הרגשית-חברתית של הילד באמצעות תיווך הורי בעת קריאת ספרים. מגמות, מ"ט (3), 415-445.
  48. Aram, D., Abiri, S., & Elad, L. (2014). Predicting early spelling: The contribution of children's early literacy, self-regulation, private speech during spelling, and parental spelling support.Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 27(4), 685-707.
  49. Sverdlov, A., Aram, D., & Levin, I. (2014). Kindergarten teachers' literacy beliefs and self-reported practices: On the heels of a new national literacy curriculum. Teaching and Teacher Education, 39, 44-55.
  50. Bindman, S. W., Skibbe, L. E., Hindman, A. H., Aram, D., & Morrison, F. J. (2014). Parental writing support and preschoolers’ early literacy, language, and fine motor skills. Early Childhood Research Quarterly, 29, 614-624.
  51. ארם, ד., וחזן, ה. (2014). אינטראקציות קריאה ספר עם ילדי גן עם/בלי ADHD: הערכת מאפייני התנהגות ושיח. מפגש לעבודה חינוכית סוציאלית, 39, 54-35.
  52. Chen, P., Aram, D., & Tannenbaum, M. (2014). Forums for parents of young children: Parents' online conversations in Israel and France.International Journal about Parents in Education, 8(1).
  53. Ziv, M., Smadja, M., & Aram, D. (2014). Mothers' and teachers' mental-state discourse with preschoolers during storybook reading. Journal of Cognitive Education and Psychology, 13(1), 103-119.
  54. Ziv, M., Smadja, M., & Aram, D. (2015). Preschool teachers' reference to theory of mind topics during different contexts of shared book reading. Teaching and Teacher Education, 45, 14-24.
  55. כהן מידן, ע., וארם, ד. (2015). חינוך ביתי בישראל: האמונות החינוכיות של האימהות ופעילויות הפנאי של הילדים. חוקרים@גיל רך, 3, 81-109.
  56. לוין, א. וארם, ד. (2015). אימהות כותבות וקוראות ספרים לילדי גן: משמעות טיפוח פעילויות אלו לאוריינות הילדים. אוריינות ושפה, 5, 44-11.
  57. שפירא, ר. וארם, ד. (2016). הבנה רגשית-חברתית של ילדים בגיל הרך. חוקרים@גיל רך, 4, 24-48.
  58. Al-Yagon, M., Aram, D., & Margalit, M. (2016). Early childhood inclusion in Israel. Infants & Young Children, 29(3), 205-213. DOI: 10.1097/IYC.0000000000000063
  59. Sverdlov, A., & Aram, D. (2016). What are the kindergarten goals? Teachers' beliefs and their perception of the parents' and of agents of the education system's beliefs. Early Education and Development. 27(3), 352-371, DOI: 10.1080/10409289.2015.1060150
  60. Aram, D., Cohen Meidan, I., & Deitcher, D. A. (2016). Comparison between homeschooled and formally schooled kindergartners: Children’s early literacy, mothers’ beliefs, and writing mediation. Reading Psychology. 37(7), 995-1024, DOI: 10.1080/02702711.2016.1157537
  61. Aram, D., & Chorowicz Bar-Am, O. (2016). Parent-kindergartner joint writing: A comparison between computer use and pencil and paper. International Journal of Child-Computer Interaction. 7, 15-21.
  62. אלימלך, ע., וארם, ד. (2016). הורים כותבים עם ילדיהם: תכנית לקידום אוריינות והסתגלות לכיתה א'. חוקרים@גיל רך, 4, 43-73.
  63. Aram, D., & Besser-Biron, S. (2017). Parents’ support during different writing tasks: a comparison between parents of precocious readers, preschoolers, and school-age children. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 30(2). 363-386.
  64. Hassunha Arafat, S., Korat, O., Aram, D., & Saiegh-Haddad, E. (2017). Continuity in literacy development from kindergarten to first grade: A longitudinal study of Arabic speaking children. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 30(5), 989-1007. DOI: 10.1007/s11145-016-9709-x
  65. Aram, D., Bergman Deitcher, D. Sabag- Shushan, T., & Ziv, M. (2017). Shared book reading interactions within families from low socioeconomic backgrounds and children’s social understanding and prosocial behavior. Journal of Cognitive Education and Psychology, 16(2), 157-177. DOI: 10.1891/1945-8959.16.2.157
  66. Deitcher. D., Aram, D., & Adar, G. (2017). Book selection for shared reading: Parents’ considerations and researchers’ views. Journal of Early Childhood Literacy.1-25. DOI: 10.1177/1468798417718236
  67. סוקולובסקי, י. ארם, ד. (2017). דפוסי השיח בין אימהות וילדיהן בקרב הקהילה האתיופית בישראל: השוואה בין סיפור מתוך ספר לסיפור עם בעל פה. מגמות, נ"ב (1), 189-220.
  68. ארם, ד. ולוין, א. (2017). קידום ניצני אוריינות של ילדי גן ממיצב חברתי-כלכלי נמוך: השוואת יעילותם של פיגומים שונים הניתנים לילדים בעת כתיבת מילים. עיונים בשפה וחברה 10/1, 35-57.
  69. סברדלוב, א., ארם, ד. ולוין, א. (2017). אמונות של גננות לגבי דרכי הוראה ראויות בגן בכלל ודרכי הוראה לקידום ניצני האוריינות בפרט. אוריינות ושפה. 1-21.
  70. Aram, D., Bergman Deitcher, D., & Adar, G. (2017). Understanding parents’ attitudes towards complexity in children's books. Reading Horizons, 56 (4).
  71. Skibbe, L. E., & Aram, D. (2018). Maternal Writing Support for Kindergartners with Cerebral Palsy and its Relations to Early Literacy Skills. The Journal of Special Education, 52(1) 29–38. DOI: 10.1177/0022466917738763
  72. Bergman-Deitcher, D. & Aram, D. (2019). Alphabet books: Alphabet books: The nature of parents’ shared reading between and across books. Journal of Early Childhood Literacy, 42(1), 193-211.
  73. ארם, ד. ולוין, א. (2019). תיווך כתיבה של הורים לילדי גן בישראל: אופי התיווך ומשמעותו להתפתחות אוריינית הילדים.חוקרים@גיל רך, 8.
  74. Bergman Deitcher, D., Johnson, H., & Aram, D. (2019). Does book genre matter? Boys' and girls' word learning from narrative and informational books in the preschool years. Journal of Research in Reading.‏42,3, 193-211. DOI:10.1111/1467-9817.12266

Accepted for publication

  1. Smadja, M., Aram, D., & Ziv, M. The impact of variations in text presence in children's storybooks on preschool teachers' discourse. Research in Childhood Education.
  2. Elimelech, A., & Aram, D. A digital early spelling game: The role of auditory and visual support. AERA Open.
  3. Elimelech, A., & Aram, D. Using a digital spelling game for promoting alphabetic knowledge of preschoolers: The contribution of auditory and visual supports. Reading Research Quarterly.



Journal articles | Book chapters | Editing | Other publications

Chapters in Books

Published

  1. ארם, ד. (2002). אינטראקציה הורים-ילדים והתפתחות ניצני אוריינות: עדויות מחקריות בזכות גיוון הפעילות. בתוך פ.ש. קליין וד. גבעון (עורכות), שפה למידה ואוריינות בגיל הרך (עמודים 135-156). תל אביב: רמות - אוניברסיטת תל אביב.
  2. ארם, ד., ודשבסקי, ע. (2004). כיווני התפתחות בייעוץ החינוכי לגיל הרך. בתוך ר. ארהרד וא. קלינגמן (עורכים). ייעוץ בבית-ספר בחברה משתנה (עמודים 465 - 479). תל אביב: רמות - אוניברסיטת תל אביב.
  3. Levin, I., & Aram, D. (2005). Children's names contribute to early literacy: A linguistic and a social perspective. In D. Ravid Diskin & H. Bat-Zeev Shyldkrot (Eds.), Perspectives on language and language development (pp. 219-241). Dordrecht: Kluwer Academic.
  4. Aram, D., Korat, O., & Levin, I. (authors listed alphabetically) (2006). Maternal mediation in a young child's writing activity: A sociocultural perspective. In M. Joshi & P. G. Aaron (Eds.), Handbook of orthography and literacy (pp. 709-734). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  5. Aram D. (2008). Predictors of maternal writing mediation to kindergartners: Analysis via a twins study. In R. N. Ramirez (Ed.), Family relations issues and challenges (pp. 43-68). NY: Nova Science Publishers, Inc.
  6. Aram, D., & Korat, O. Preface. In D. Aram & Korat, O. (2009). (Vol. 2 Eds.). Literacy development and enhancement across orthographies and cultures. In J. R. Malatesha (Series Ed.), Literacy studies. Perspectives from cognitive neurosciences, linguistics, psychology and education (ix - xiii). New York: Springer.
  7. Aram, D., & Levin, I. (2011). Home support of children in the writing process: Contributions to early literacy. In S. Neuman & D. Dickinson (Eds.), Handbook of Early Literacy (Vol. 3), (pp. 189-199). NY: Guilford Press.
  8. ארם, ד והושמנד, ש. (2011). הורים כותבים עם ילדיהם: הערכת היציבות והגמישות בסגנון התיווך ההורי. בתוך ע. קורת וד. ארם (עורכות). אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים (247-264). ירושלים: מאגנס - האוניברסיטה העברית.
  9. מוסט, ט., ארם, ד., אנדורן, ת., בן סימון, ע. ומה יפית, ח. (2011). ניצני אוריינות של ילדים לקויי שמיעה והקשר שלהם למסגרת החינוכית של הילד ולפעילות האוריינית הורה - ילד. בתוך ע. קורת וד. ארם (עורכות). אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים (492-505). ירושלים: מאגנס - האוניברסיטה העברית.
  10. Korat, O., Aram, D., & Hassunha-Arafat, S. (2014). Mother-child literacy activities and early literacy in the Israeli Arab family. In E. Saiegh-Haddad & M. Joshi (Eds.).Handbook of Arabic literacy (pp. 323-350). New York: Springer.
  11. Aram, D., & Levin I. (2014). Promoting early literacy: The differential effects of parent-child joint writing and joint storybook reading interventions. In R. Chen (Ed.). Cognitive development: Theories, stages & processes and challenges(pp. 189-212). NY: Nova Science Publishers.
  12. פיין, י., ארם, ד., וזיו, מ. (2014). קידום הבנה רגשית-חברתית של ילדים באמצעות קריאת ספרים משותפת: ממחקר ליישום. בתוך ע. רביב, ור. בולוס (עורכים). הייעוץ החינוכי כיום- חומר למחשבה ולמעשה (29-15). בני ברק: ספריית הפועלים.
  13. ארם, ד., אינגבר, ש., וקונקול, ס. (2014).קידום ניצני האוריינות של ילדים עם לקות שמיעה בגן. בתוך ט. מוסט וד. גרינגולד (עורכות). סוגיות בשיקום וחינוך ילדים עם לקות בשמיעה (כרך א' 55-90). הוצאת מופת.
  14. חסונה עראפת, ס., קורת, ע., וארם, ד.(2015). פעילות אם-ילד במשפחה הערבית בעת קריאת ספר ותרומתה לאוריינות הילד בגן ובכיתה א'. בתוך ג. רוסו-צימט, מ. זיו וא. מסארווה (עורכות). ילדות בחברה הערבית בישראל (עמ' 199-234). תל-אביב: הוצאת מופת.
  15. Aram, D. & Chorowicz Bar-Am, O. (2015). Parent-child early writing interactions: Parental support when using a keyboard and a pencil. In K. Alvarez (Ed.). Parent-child interactions and relationships: Perceptions, practices and developmental outcomes. (chapter 9). NY: Nova Science Publishers.
  16. Aram, D., & Levin, I. (2016). Mother-child joint writing as a learning activity. In J. Perera, M. Aparici, E. Rosado & N. Salas (Eds.) and M. Joshi (Series Ed.). Literacy studies. Perspectives from cognitive neurosciences, linguistics, psychology and education (pp. 29-45). New York: Springer.
  17. Aram, D. (2017). Promoting early literacy of children from low Socioeconomic backgrounds in preschool and at home. In A. Bar-On & D. Ravid (Eds.). Handbook of communication disorders: Theoretical, empirical, and applied linguistic perspectives (pp. 415-435). Berlin, Boston: De Gruyter Mouton.
  18. Aram, D., & Sverdlov, A. (2017). Early literacy policy and practice in Israel. In N. Kucirkova, C. Snow, V. Gr?ver, & C. McBride (Eds.). The Routledge international handbook of early literacy education (pp. 174-184). Routledge. Chap. 14
  19. Aram, D., Elad, L., & Abiri, S. (2017). Predicting early writing: The role of parental support and children's private speech during writing (pp. 79-92). In C. McLachlan & A. Arrow (Eds.). Literacy in the early years: Reflections on international research and practice. Springer.
  20. Aram, D., & Ziv, M. (2018). Early childhood education in Israel: History, policy, and practice. In Handbook of International Perspectives on Early Childhood Education (pp. 115-128). Routledge.‏
  21. 12. Fine, Y., Aram, D., & Ziv, M. (2019). Enriching parent-child conversations and children's narration skills via shared reading. In E. Veneziano & A. Nicolopoulou (Eds.). In M. Bamberg (Series Ed.), Studies in narrative (SiN) (pp. 223-244). John Benjamins Publishing Co.

Accepted for publication

  1. Elimelech, A., Aram, D., & Levin, I. Mothers teaching their children the Hebrew written code: The effects on children's early writing and reading skills. In A. Rui, & M. Joshi (Eds.) Reading-writing connections: Towards integrative literacy science.
  2. Deitcher, D., Johnson, H., & Aram, D. Dual Language Learners’ Word Learning from Informational and Narrative Books During Parent-Child Shared Book Reading. In, E. Breuer, E. Lindgren, A. Stavans & E. Van Steendam (Eds.) Multilingual Literacy. Bristol: Multilingual Matters.



Journal articles | Book chapters | Editing | Other publications

Editing

  1. Aram, D. (2008). Parent-child interaction and early literacy development. Journal of Early Education and Development (Vol. 19, Issue 1). Invited editor.
  2. Aram, D., & Korat, O. (2009). (Vol. 2 Eds.). Literacy development and enhancement across orthographies and cultures. In J. R. Malatesha (Series Ed.), Literacy studies. Perspectives from cognitive neurosciences, linguistics, psychology and education. New York: Springer.
  3. קורת, ע. וארם, ד. (בדפוס). אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים. ירושלים: מאגנס - האוניברסיטה העברית.



Journal articles | Book chapters | Editing | Other publications

Other Publications

  1. ארם, ד. (2002). קריאת ספרים לילדים בהשוואה לכתיבה עם ילדים: התרומה להתפתחות ילדי גן. החינוך וסביבו, 24, 77 - 87.
  2. ארם, ד. ובירון, ש. (2003). תכנית קידום ניצני אוריינות לצעירים. הד הגן: רבעון לחינוך בגיל הרך, 2, 4 - 24.
  3. בסר-בירון, ש. וארם , ד. (2004) ספר, זה כל הסיפור - תוכנית קריאה לגילאי 3-5. הד הגן, 2, 22-30.
  4. Aram, D. (2004). Early literacy in Israel. Literacy Development in Young Children (SIG-IRA) Newsletter, 12(1), 4-5.
  5. Aram, D. (2004). Promoting early literacy among preschoolers. Tau Trends in Research.
  6. אבירם, ס. וארם, ד. (2004). הסיפור שאינו נגמר: הקשר בין קריאת ספרים ובחירתם על ידי אמהות לבין התפתחות אוריינית ורגשית חברתית של ילדי גן חובה. הד הגן: רבעון לחינוך בגיל הרך, 2, 60 -68.
  7. מור, ס. וארם, ד. (2007). חינוך לתיאטרון בגיל הגן: הערכת תכניות המכינות ילדים לצפייה בתיאטרון. הד הגן: רבעון לחינוך בגיל הרך, 4, 30- 37.
  8. ארם, ד., שפירא, ר., פרקש, ש., סנדרו, ט., רותם, נ., ואברהמי, נ. (פברואר, 2010). בשבחי הקריאה, אינטראקציה הורה-ילד בעת קריאת ספרים והשפעתה על ההתפתחות הרגשית-חברתית בגיל הרך. הארץ, 16.























Journal articles | Book chapters | Editing | Other publications