Journal articles |
Book chapters |
Editing |
Other publications
Journal articles | Book chapters | Editing | Other publications
Journal articles | Book chapters | Editing | Other publications
Journal articles | Book chapters | Editing | Other publications
Journal articles | Book chapters | Editing | Other publications
Dorit Aram, Ph.D
Publications
Journal Articles
Published
- Kaniel, S., & Aram D. (1993). Developmental impacts of meta attention instructions. International Journal of Cognitive Mediated Learning, 3(2), 110-121.
- Kaniel, S., & Aram D. (1998).Influence of task difficulty and background music on working memory activity: Developmental considerations. The Alberta Journal of Educational Research, 44, 342-345.
- ארם, ד. (1999). כיצד אימהות מסייעות לילדיהן להתמודד עם משימות כתיבה ותרומת הסיוע לאוריינות הילד: ניתוח בקרב ילדי גן בעיר פיתוח. מפגש לעבודה מפגש לעבודה סוציאלית חינוכית, 12/13, 65 - 84.
- Aram, D. (1999).How mothers assist their children in coping with writing assignments and the contribution of their assistance to their child’s literacy: Analysis among kindergartners in a development town.Journal of the Association of Social Educators,12/13, 65-84.(Hebrew)
- Aram, D., & Levin, I. (2001). Mother-child joint writing in low SES: Socio-cultural factors, maternal mediation and emergent literacy. Cognitive Development, 16(3), 831-852.
- Aram, D., & Levin, I. (2002). Mother-child joint writing and storybook reading: Relations with literacy among low SES kindergartners. Merrill Palmer Quarterly, 48(2), 202-224.
- Aram, D.(2002). Joint writing in Hebrew of dictated words versus proper names: Analysis of low SES mother-kindergartner dyads.Journal of Research in Childhood Education, 17(1), 47-61.
- Aram, D., & Levin, I. (2004).The role of maternal mediation of writing to kindergartners in promoting literacy in school: A longitudinal perspective. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 17(4), 387-409.
- Aram, D., & Biron, S.(2004). Joint storybook reading and joint writing interventions among low SES Israeli preschoolers:Differential contribution to early literacy. Early Childhood Research Quarterly, 19(4), 588-610.
- Levin, I., Both -de-Vries, A., Aram, D., & Bus, A. (2005). Writing starts with own name writing: From scribbling to conventional spelling in Israeli and Dutch children. Applied Psycholinguistics, 26(3), 463-478.
- Aram, D. (2005). The continuity in children’s literacy achievements: A longitudinal perspective from kindergarten to second grade. First Language, 25(3), 259-289.
- Most, T., Aram, D., & Andorn, T. (2006). The early literacy skills of young hearing-impaired children: A comparison between two educational systems. The Volta Review, 106(1), 5-28.
- Aram, D. (2006). Early literacy interventions: The relative roles of storybook reading, alphabetic skills activities, and their combination. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 19(5), 489-515.
- Aram, D., Most, T., & Mayafit, H. (2006). Contributions of mother-child storybook telling and joint writing to literacy development in kindergartners with hearing loss. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 37(3), 209-223.
- Aram, D. (2007). Sensitivity and consistency of maternal writing mediation to twin kindergartners. Early Education and Development, 18(1), 71-92.
- Aram, D., Most, T., & Mayafit, H. (2007). Mother-child storybook telling to kindergartners with hearing impairment enrolled in two educational systems, in comparison with kindergartners with normal hearing. Journal of Speech-Language Pathology and Behavior Analysis, 2(3), 305-324.
- שלק, מ. וארם, ד. (2007). הגן הבטוח: קידום מיומנויות תקשורת בין ילדי גן. היועץ החינוכי, 14, 210 – 230.
- Shlak, M., & Aram, D. (2007). "The safe kindergarten": Assessing an intervention program for promoting efficient communication among kindergartners. The Educational Counselor, 14, 210-230. (Hebrew)
- אבירם, ס. וארם, ד. (2007). לפני שמתחילים לקרוא, או: כיצד אמהות בוחרות ספרים ילדיהן? עולם קטן: כתב-עת לחקר ספרות ילדים ונוער, 3, 158 – 176.
- Aviram, S., & Aram, D. (2007). Criteria in choosing books for kindergartners: The mother’s opinion. Small World: A Journal of Children's Literature Study, 3, 158-176. (Hebrew)
- Aram, D. (2008). Parent- child interaction and early literacy development. Early Education and Development, 19(1), 1-6.
- Aram, D., Most, T., & Ben Simon, A. (2008). Early literacy of kindergartners with hearing impairment: The role of mother-child collaborative writing. Topics in Early Childhood Special Education, 2(1), 31-42.
- Aram D., & Shlak, M. (2008). The safe kindergarten: Promotion of communication and social skills among kindergartners. Early Education and Development, 19(6), 865-884.
- בסטקר, א. וארם, ד. (2008). מסגרת החינוך, אמונות פדגוגיות, ידע אודות הישגי הילד ומאפייני התיווך לכתיבה כמנבאים ניצני אוריינות בקרב ילדי גן טרום חובה. אוריינות ושפה, 2, 7 – 29.
- Bastaker, O., & Aram, D. (2008). Sociocultural factors that predict early literacy. Literacy and Language, 2, 7-29. (Hebrew)
- Aram, D., & Aviram, S.(2009). Mothers' storybook reading and kindergartners' socioemotional and literacy development. Reading Psychology, 30(2), 175-194.
- Aram, D., & Besser, S. (2009). Literacy interventions for low-SES preschoolers: Which components to include? At what age to start? Who is a better implementer? Infancia y Aprendizaje, 32(2), 171-187.
- שפירא, ר. וארם, ד. (2009). הקשר בין קריאת ספרים לילדי גן לבין התפתחות השפה, ניצני האוריינות והאמפתיה שלהם. עולם קטן: כתב-עת לחקר ספרות ילדים ונוער, 4, 123-134.
- Shapira, R., & Aram, D. (2009). The relationships between storybook reading and the development of language, early literacy, and empathy. Small World: A Journal of Children's Literature Study, 4, 123-134. (Hebrew)
- Aram, D., & Mor, S. (2009). Theatre for young audience: How can we better prepare kindergartners for the experience? Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 14(3), 391-409.
- Lin, D., McBride-Chang, C., Aram, D., Levin, I., Cheung, Y. M., Chow, Y. Y., & Tolchinsky, L. (2009). Maternal mediation of writing in Chinese children. Language and Cognitive Processes, 24(7/8), 1286-1311.
- Aram, D. (2010). Writing with young children: A comparison of paternal and maternal guidance. Journal of Research in Reading, 33(1), 4-19.
- Aram, D., Ingber, S., & Konkol, S. (2010). Promoting alphabetic skills of young children with hearing loss in co-enrollment versus individual inclusion. L1 – Educational Studies in Language and Literature, 10 (1), 139-165.
- Lin, D., McBride-Chang, C., Shu, H., Zhang, Y. P., Li, H., Zhang, J., Aram, D., & Levin, I. (2010). Small wins big: Analytic Pinyin skills promote Chinese word reading. Psychological Science, 21(8), 1117 - 1122
- ארם, ד. ובזלת, ע. (2009). הקשרים בין סגנון התיווך לכתיבה של הורים לבין ניצני הכתיבה של ילדיהם בקרב ילדי גן עם ובלי ADHD. אוריינות ושפה, 3, 91-111
- Aram. D., & Bazelet, I., & Goldman, H. (2010). Early literacy and parental writing mediation: A comparison between children with and without ADHD. European Journal of Special Needs Education, 25(4), 395 - 410
- Lin, D., McBride-Chang, C., Aram, D., & Levin, I. (2011). Mother-child joint writing in Chinese kindergartners: Metalinguistic awareness, maternal mediation, and literacy acquisition. Journal of Research in Reading., 34(4), 426-442. DOI: 10.1111/j.1467-9817.2010.01446.x
- Friedmann, N., Aram, D., & Novogrodsky, R. (2011). Definitions as a window to the acquisition of relative clauses. Applied Psycholinguistics.,32(4), 687-710. doi:10.1017/S0142716411000026
- סמדג'ה, מ., זיו, מ. וארם, ד. (בדפוס). תיווך הורי המתייחס להיבטים של תיאורית ה-mind בעת קריאת ספר וסיפור ספר. מגמות.
- Smadja, M., Ziv, M., & Aram, D. (in press). Parental mediation focusing on theory of mind during reading and telling storybooks. Megamot. (Hebrew)
- Levin, I., & Aram, D. (2012) Mother-child joint writing and storybook reading and their effects on kindergartners' literacy: An intervention study. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal.25(1), 217-249. DOI: 10.1007/s11145-010-9254-y
- McBride-Chang, C., Lin, D., Liu, P. D., Aram, D., Levin, I., Cho, J-R., Shu, H., & Yuping Zhang, Y. (2012). The ABC's of Chinese: maternal mediation of Pinyin for Chinese children's early literacy skills, and Writing: An Interdisciplinary Journal, 25(1), 283-300. DOI 10.1007/s11145-010-9270-y
- Lin, D., McBride-Chang, C., Aram, D., Shu, H., Levin, I., & Cho, J. (2012). Maternal mediation of word writing in Chinese across Hong Kong and Beijing.Journal of Educational Psychology, 104(1), 121-137. DOI: 10.1037/a0025383
- Tolchinsky, L., Levin, I., Aram, D., McBride-Chang, C. (2012). Building literacy in alphabetic, abjad and logographic systems. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 25, 1573-1598. DOI 10.1007/s11145-011-9334-7
- Aram, D., Fine Y., & Ziv, M. Enhancing parent-child shared book reading interactions: Promoting references to the book's plot and socio-cognitive themes. Early Childhood Research Quarterly, 28(1), 111 - 122. dx.doi.org/10.1016/j.ecresq.2012.03.005
- Levin, I., & Aram, D. (2013). Promoting early literacy via practicing invented spelling: A comparison of different mediation routines. Reading Research Quarterly, 48(3), 1-16. doi:10.1002/rrq.48
- סמדג'ה, מ., זיו, מ. וארם, ד. (2013). תיווך הורי המתייחס להיבטים של תיאורית ה-mind בעת קריאת ספר וסיפור ספר. מגמות, מט,1, 105-82.
- Smadja, M., Ziv, M., & Aram, D. (2013). Parental mediation focusing on theory of mind during reading and telling storybooks. Megamot, 49(1), 82-105 (Hebrew)
- זיו, מ., סמדג'ה, מ. וארם, ד. (2013). קריאת ספר ילדים בגן על ידי גננות והתייחסותן להיבטים של הבנה חברתית (תיאורית ה – mind). חוקרים@גיל רך, 1, 72-48.
- Ziv, M., Smadja, M., & Aram, D. (2013).Teachers' and mothers' references to aspects of social understanding during shared reading.Research and Early Education, 1,48-72.
- Aram, D., Korat, O., Saiegh-Haddad, E., Hassunha Arafat, S., Khoury, R., & Hija, J. (2013). Early literacy among Arabic speaking kindergartners: The role of socioeconomic status, home literacy environment and maternal mediation of writing. Cognitive Development, 28, 193-208.
- סבאג, ת. וארם, ד. (2013). תרומת מפגשי אם-ילד בעת קריאת ספר להתפתחות המוסר בקרב ילדים צעירים.. חוקרים@גיל רך, 2, 19-1.
- Sabag, T., & Aram, D. (2013). The contribution of shared book reading interactions to children's moral development. Research @ Early Education, 2, 1-19. (Hebrew).
- Aram, D., Korat, O., & Hassunha Arafat, S. (2013). The contribution of early home literacy activities to reading and writing in Arabic in first grade. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 26(9), 1517-1536. DOI 10.1007/s11145-013-9430-y
- Skibbe, L. E., Bindman, S. L., Hindman, A. H., Aram, D., & Morrison, F. J. (2013). Longitudinal relations between parental writing support and preschoolers' language and literacy skills. Reading Research Quarterly, 48(4), 387-401.
- Levin, I., Aram, D., Tolchinsky, L., & McBride, C. (2013). Maternal mediation of writing and children's early spelling and reading: The Semitic abjad versus the European alphabet. Writing Systems Research, 2, 134-155. DOI:10.1080/17586801.2013.797335.
- פיין, י., ארם, ד. וזיו, מ. (2014). קידום ההבנה הרגשית-חברתית של הילד באמצעות תיווך הורי בעת קריאת ספרים. מגמות, מ"ט (3), 415-445.
- Fine, Y., Aram, D., & Ziv, M. (2014). Promoting social understanding via parent-child shared book reading mediation. Megamot, 49(3), 415-445. (Hebrew)
- Aram, D., Abiri, S., & Elad, L. (2014). Predicting early spelling: The contribution of children's early literacy, self-regulation, private speech during spelling, and parental spelling support.Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 27(4), 685-707.
- Sverdlov, A., Aram, D., & Levin, I. (2014). Kindergarten teachers' literacy beliefs and self-reported practices: On the heels of a new national literacy curriculum. Teaching and Teacher Education, 39, 44-55.
- Bindman, S. W., Skibbe, L. E., Hindman, A. H., Aram, D., & Morrison, F. J. (2014). Parental writing support and preschoolers’ early literacy, language, and fine motor skills. Early Childhood Research Quarterly, 29, 614-624.
- ארם, ד., וחזן, ה. (2014). אינטראקציות קריאה ספר עם ילדי גן עם/בלי ADHD: הערכת מאפייני התנהגות ושיח. מפגש לעבודה חינוכית סוציאלית, 39, 54-35.
- Aram, D., & Hazan, H. Shared book reading interactions with children with and without ADHD. Mifgash – Journal for Social Educational Work, 39, 35-54.
- Chen, P., Aram, D., & Tannenbaum, M. (2014). Forums for parents of young children: Parents' online conversations in Israel and France.International Journal about Parents in Education, 8(1).
- Ziv, M., Smadja, M., & Aram, D. (2014). Mothers' and teachers' mental-state discourse with preschoolers during storybook reading. Journal of Cognitive Education and Psychology, 13(1), 103-119.
- Ziv, M., Smadja, M., & Aram, D. (2015). Preschool teachers' reference to theory of mind topics during different contexts of shared book reading. Teaching and Teacher Education, 45, 14-24.
- כהן מידן, ע., וארם, ד. (2015). חינוך ביתי בישראל: האמונות החינוכיות של האימהות ופעילויות הפנאי של הילדים. חוקרים@גיל רך, 3, 81-109.
- Cohen Meidan, I., & Aram, D. (2015). Maternal beliefs: A comparison between kindergartners' mothers who homeschool their children and mothers who send their children to formal schooling. Research@Early Education, 3, 81-109 (Hebrew).
- לוין, א. וארם, ד. (2015). אימהות כותבות וקוראות ספרים לילדי גן: משמעות טיפוח פעילויות אלו לאוריינות הילדים. אוריינות ושפה, 5, 44-11.
- Levin, I., & Aram, D. (2015). Mothers reading and writing with their children: The effects on early early literacy. Literacy and Language, 5, 11-44 (Hebrew).
- שפירא, ר. וארם, ד. (2016). הבנה רגשית-חברתית של ילדים בגיל הרך. חוקרים@גיל רך, 4, 24-48.
- Shapira, R., & Aram, D. (2016). Socio-emotional understanding of preschoolers. Research@Early Education, 4, 24-48. (Hebrew).
- Al-Yagon, M., Aram, D., & Margalit, M. (2016). Early childhood inclusion in Israel. Infants & Young Children, 29(3), 205-213. DOI: 10.1097/IYC.0000000000000063
- Sverdlov, A., & Aram, D. (2016). What are the kindergarten goals? Teachers' beliefs and their perception of the parents' and of agents of the education system's beliefs. Early Education and Development. 27(3), 352-371, DOI: 10.1080/10409289.2015.1060150
- Aram, D., Cohen Meidan, I., & Deitcher, D. A. (2016). Comparison between homeschooled and formally schooled kindergartners: Children’s early literacy, mothers’ beliefs, and writing mediation. Reading Psychology. 37(7), 995-1024, DOI: 10.1080/02702711.2016.1157537
- Aram, D., & Chorowicz Bar-Am, O. (2016). Parent-kindergartner joint writing: A comparison between computer use and pencil and paper. International Journal of Child-Computer Interaction. 7, 15-21.
- אלימלך, ע., וארם, ד. (2016). הורים כותבים עם ילדיהם: תכנית לקידום אוריינות והסתגלות לכיתה א'. חוקרים@גיל רך, 4, 43-73.
- Elimlech, A., & Aram, D. (2016). Parents write with their children: An intervention to promote early literacy and social adjustment to school. Research@Early Education, 4, 43-73. (Hebrew).
- Aram, D., & Besser-Biron, S. (2017). Parents’ support during different writing tasks: a comparison between parents of precocious readers, preschoolers, and school-age children. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 30(2). 363-386.
- Hassunha Arafat, S., Korat, O., Aram, D., & Saiegh-Haddad, E. (2017). Continuity in literacy development from kindergarten to first grade: A longitudinal study of Arabic speaking children. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 30(5), 989-1007. DOI: 10.1007/s11145-016-9709-x
- Aram, D., Bergman Deitcher, D. Sabag- Shushan, T., & Ziv, M. (2017). Shared book reading interactions within families from low socioeconomic backgrounds and children’s social understanding and prosocial behavior. Journal of Cognitive Education and Psychology, 16(2), 157-177. DOI: 10.1891/1945-8959.16.2.157
- Deitcher. D., Aram, D., & Adar, G. (2017). Book selection for shared reading: Parents’ considerations and researchers’ views. Journal of Early Childhood Literacy.1-25. DOI: 10.1177/1468798417718236
- סוקולובסקי, י. ארם, ד. (2017). דפוסי השיח בין אימהות וילדיהן בקרב הקהילה האתיופית בישראל: השוואה בין סיפור מתוך ספר לסיפור עם בעל פה. מגמות, נ"ב (1), 189-220.
- Sokolovsky, Y., & Aram, D. (2017). Mother-child interaction in the Ethiopian community: A comparison between a picture book and a folktale. Megamot, 52(1), 189-220. (Hebrew).
- ארם, ד. ולוין, א. (2017). קידום ניצני אוריינות של ילדי גן ממיצב חברתי-כלכלי נמוך: השוואת יעילותם של פיגומים שונים הניתנים לילדים בעת כתיבת מילים. עיונים בשפה וחברה 10/1, 35-57.
- Aram, D., & Levin, I. Promoting Early Literacy of Kindergartners from Low SES: The Impact of Different Scaffolding Routines during Word Spelling. Israel Studies in Language and Society, 10(1), 35-57. (Hebrew).
- סברדלוב, א., ארם, ד. ולוין, א. (2017). אמונות של גננות לגבי דרכי הוראה ראויות בגן בכלל ודרכי הוראה לקידום ניצני האוריינות בפרט. אוריינות ושפה. 1-21.
- Sverdlov, A., Aram, D., & Levin, I. Preschool teachers' beliefs regarding the best practices to teach preschool in general and early literacy in particular. Language and Literacy (Hebrew).
- Aram, D., Bergman Deitcher, D., & Adar, G. (2017). Understanding parents’ attitudes towards complexity in children's books. Reading Horizons, 56 (4).
- Skibbe, L. E., & Aram, D. (2018). Maternal Writing Support for Kindergartners with Cerebral Palsy and its Relations to Early Literacy Skills. The Journal of Special Education, 52(1) 29–38. DOI: 10.1177/0022466917738763
- Bergman-Deitcher, D. & Aram, D. (2019). Alphabet books: Alphabet books: The nature of parents’ shared reading between and across books. Journal of Early Childhood Literacy, 42(1), 193-211.
- ארם, ד. ולוין, א. (2019). תיווך כתיבה של הורים לילדי גן בישראל: אופי התיווך ומשמעותו להתפתחות אוריינית הילדים.חוקרים@גיל רך, 8.
- Bergman Deitcher, D., Johnson, H., & Aram, D. (2019). Does book genre matter? Boys' and girls' word learning from narrative and informational books in the preschool years. Journal of Research in Reading.42,3, 193-211. DOI:10.1111/1467-9817.12266
Accepted for publication
- Smadja, M., Aram, D., & Ziv, M. The impact of variations in text presence in children's storybooks on preschool teachers' discourse. Research in Childhood Education.
- Elimelech, A., & Aram, D. A digital early spelling game: The role of auditory and visual support. AERA Open.
- Elimelech, A., & Aram, D. Using a digital spelling game for promoting alphabetic knowledge of preschoolers: The contribution of auditory and visual supports. Reading Research Quarterly.
Journal articles | Book chapters | Editing | Other publications
Chapters in Books
Published
- ארם, ד. (2002). אינטראקציה הורים-ילדים והתפתחות ניצני אוריינות: עדויות מחקריות בזכות גיוון הפעילות. בתוך פ.ש. קליין וד. גבעון (עורכות), שפה למידה ואוריינות בגיל הרך (עמודים 135-156). תל אביב: רמות - אוניברסיטת תל אביב.
- Aram, D. (2002). Parent-child interaction and emergent literacy development: Empirical evidence favoring a variety of literacy activities. In P. S. Klein & D. Givon (Eds.), Language, learning and literacy in young children (pp. 135-157). Tel Aviv: Ramot. (Hebrew)
- ארם, ד., ודשבסקי, ע. (2004). כיווני התפתחות בייעוץ החינוכי לגיל הרך. בתוך ר. ארהרד וא. קלינגמן (עורכים). ייעוץ בבית-ספר בחברה משתנה (עמודים 465 - 479). תל אביב: רמות - אוניברסיטת תל אביב.
- Aram, D., & Dashevsky, E. (2004). Early educational counseling. In R. Erhard & A. Klingman (Eds.), School counseling in a changing society (pp. 465-479). Tel Aviv: Ramot - Tel Aviv University. (Hebrew)
- Levin, I., & Aram, D. (2005). Children's names contribute to early literacy: A linguistic and a social perspective. In D. Ravid Diskin & H. Bat-Zeev Shyldkrot (Eds.), Perspectives on language and language development (pp. 219-241). Dordrecht: Kluwer Academic.
- Aram, D., Korat, O., & Levin, I. (authors listed alphabetically) (2006). Maternal mediation in a young child's writing activity: A sociocultural perspective. In M. Joshi & P. G. Aaron (Eds.), Handbook of orthography and literacy (pp. 709-734). Mahwah, NJ: Erlbaum.
- Aram D. (2008). Predictors of maternal writing mediation to kindergartners: Analysis via a twins study. In R. N. Ramirez (Ed.), Family relations issues and challenges (pp. 43-68). NY: Nova Science Publishers, Inc.
- Aram, D., & Korat, O. Preface. In D. Aram & Korat, O. (2009). (Vol. 2 Eds.). Literacy development and enhancement across orthographies and cultures. In J. R. Malatesha (Series Ed.), Literacy studies. Perspectives from cognitive neurosciences, linguistics, psychology and education (ix - xiii). New York: Springer.
- Aram, D., & Levin, I. (2011). Home support of children in the writing process: Contributions to early literacy. In S. Neuman & D. Dickinson (Eds.), Handbook of Early Literacy (Vol. 3), (pp. 189-199). NY: Guilford Press.
- ארם, ד והושמנד, ש. (2011). הורים כותבים עם ילדיהם: הערכת היציבות והגמישות בסגנון התיווך ההורי. בתוך ע. קורת וד. ארם (עורכות). אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים (247-264). ירושלים: מאגנס - האוניברסיטה העברית.
- Aram, D., & Hoshmand, S. (2011). Stability and flexibility in parental writing mediation. In Korat, O. & Aram, D. (Eds.), Literacy and language: Relationship, bilingualism, and difficulties (247-264). Jerusalem: The Hebrew University Magnes Press. (Hebrew)
- מוסט, ט., ארם, ד., אנדורן, ת., בן סימון, ע. ומה יפית, ח. (2011). ניצני אוריינות של ילדים לקויי שמיעה והקשר שלהם למסגרת החינוכית של הילד ולפעילות האוריינית הורה - ילד. בתוך ע. קורת וד. ארם (עורכות). אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים (492-505). ירושלים: מאגנס - האוניברסיטה העברית.
- Most, T., Aram, D., Andorn, T., Ben Simon, A, & Ma Yafit, H. (2011). Parent-child interaction and early literacy development of children with hearing impairment. In Korat, O. & Aram, D. (Eds.). Literacy and language: Relationship, bilingualism, and difficulties (492-505). Jerusalem: The Hebrew University Magnes Press. (Hebrew)
- Korat, O., Aram, D., & Hassunha-Arafat, S. (2014). Mother-child literacy activities and early literacy in the Israeli Arab family. In E. Saiegh-Haddad & M. Joshi (Eds.).Handbook of Arabic literacy (pp. 323-350). New York: Springer.
- Aram, D., & Levin I. (2014). Promoting early literacy: The differential effects of parent-child joint writing and joint storybook reading interventions. In R. Chen (Ed.). Cognitive development: Theories, stages & processes and challenges(pp. 189-212). NY: Nova Science Publishers.
- פיין, י., ארם, ד., וזיו, מ. (2014). קידום הבנה רגשית-חברתית של ילדים באמצעות קריאת ספרים משותפת: ממחקר ליישום. בתוך ע. רביב, ור. בולוס (עורכים). הייעוץ החינוכי כיום- חומר למחשבה ולמעשה (29-15). בני ברק: ספריית הפועלים.
- Fine, Y., Aram, D., & Ziv, M. (2014). Promoting social understanding via shared book reading interactions. In A. Raviv & R. Bulos (Eds.). Educational counseling today: Food for thought and activity (pp. 15-29). Bnei Brak: Hapoalim Library (Hebrew).
- ארם, ד., אינגבר, ש., וקונקול, ס. (2014).קידום ניצני האוריינות של ילדים עם לקות שמיעה בגן. בתוך ט. מוסט וד. גרינגולד (עורכות). סוגיות בשיקום וחינוך ילדים עם לקות בשמיעה (כרך א' 55-90). הוצאת מופת.
- Aram, D., Ingber, S., & Konkol, D. (2014). Promoting early literacy of children with hearing loss. In T. Most & D. Gringold (Eds.). Education and rehabilitation of children with hearing loss (pp. 55-90). Tel-Aviv: MOFET Publishing House (Hebrew).
- חסונה עראפת, ס., קורת, ע., וארם, ד.(2015). פעילות אם-ילד במשפחה הערבית בעת קריאת ספר ותרומתה לאוריינות הילד בגן ובכיתה א'. בתוך ג. רוסו-צימט, מ. זיו וא. מסארווה (עורכות). ילדות בחברה הערבית בישראל (עמ' 199-234). תל-אביב: הוצאת מופת.
- Hassunha-Arafat, S., Korat, O., & Aram, D. (2015). Shared book reading and its contribution to children's early literacy among Arab families. In G. Ruso-Zimet, M. Ziv & A. Masarwa (Eds.). Early childhood within the Arab society in Israel (pp. 199-234). Tel-Aviv: MOFET Publishing House (Hebrew).
- Aram, D. & Chorowicz Bar-Am, O. (2015). Parent-child early writing interactions: Parental support when using a keyboard and a pencil. In K. Alvarez (Ed.). Parent-child interactions and relationships: Perceptions, practices and developmental outcomes. (chapter 9). NY: Nova Science Publishers.
- Aram, D., & Levin, I. (2016). Mother-child joint writing as a learning activity. In J. Perera, M. Aparici, E. Rosado & N. Salas (Eds.) and M. Joshi (Series Ed.). Literacy studies. Perspectives from cognitive neurosciences, linguistics, psychology and education (pp. 29-45). New York: Springer.
- Aram, D. (2017). Promoting early literacy of children from low Socioeconomic backgrounds in preschool and at home. In A. Bar-On & D. Ravid (Eds.). Handbook of communication disorders: Theoretical, empirical, and applied linguistic perspectives (pp. 415-435). Berlin, Boston: De Gruyter Mouton.
- Aram, D., & Sverdlov, A. (2017). Early literacy policy and practice in Israel. In N. Kucirkova, C. Snow, V. Gr?ver, & C. McBride (Eds.). The Routledge international handbook of early literacy education (pp. 174-184). Routledge. Chap. 14
- Aram, D., Elad, L., & Abiri, S. (2017). Predicting early writing: The role of parental support and children's private speech during writing (pp. 79-92). In C. McLachlan & A. Arrow (Eds.). Literacy in the early years: Reflections on international research and practice. Springer.
- Aram, D., & Ziv, M. (2018). Early childhood education in Israel: History, policy, and practice. In Handbook of International Perspectives on Early Childhood Education (pp. 115-128). Routledge.
- 12. Fine, Y., Aram, D., & Ziv, M. (2019). Enriching parent-child conversations and children's narration skills via shared reading. In E. Veneziano & A. Nicolopoulou (Eds.). In M. Bamberg (Series Ed.), Studies in narrative (SiN) (pp. 223-244). John Benjamins Publishing Co.
Accepted for publication
- Elimelech, A., Aram, D., & Levin, I. Mothers teaching their children the Hebrew written code: The effects on children's early writing and reading skills. In A. Rui, & M. Joshi (Eds.) Reading-writing connections: Towards integrative literacy science.
- Deitcher, D., Johnson, H., & Aram, D. Dual Language Learners’ Word Learning from Informational and Narrative Books During Parent-Child Shared Book Reading. In, E. Breuer, E. Lindgren, A. Stavans & E. Van Steendam (Eds.) Multilingual Literacy. Bristol: Multilingual Matters.
Journal articles | Book chapters | Editing | Other publications
Editing
- Aram, D. (2008). Parent-child interaction and early literacy development. Journal of Early Education and Development (Vol. 19, Issue 1). Invited editor.
- Aram, D., & Korat, O. (2009). (Vol. 2 Eds.). Literacy development and enhancement across orthographies and cultures. In J. R. Malatesha (Series Ed.), Literacy studies. Perspectives from cognitive neurosciences, linguistics, psychology and education. New York: Springer.
- קורת, ע. וארם, ד. (בדפוס). אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים. ירושלים: מאגנס - האוניברסיטה העברית.
- Korat O., & Aram, D. (in press). (Eds.), Development and promotion of early literacy at home and at school. Jerusalem: The Hebrew University Magnes Press. (Hebrew).
Journal articles | Book chapters | Editing | Other publications
Other Publications
- ארם, ד. (2002). קריאת ספרים לילדים בהשוואה לכתיבה עם ילדים: התרומה להתפתחות ילדי גן. החינוך וסביבו, 24, 77 - 87.
- Aram, D. (2002). Reading and writing at home with kindergarten children. Education and Its Context, 24, 77-87. (Hebrew)
- ארם, ד. ובירון, ש. (2003). תכנית קידום ניצני אוריינות לצעירים. הד הגן: רבעון לחינוך בגיל הרך, 2, 4 - 24.
- Aram, D., & Biron, S. (2003). Promoting literacy in preschool: Intervention programs in Jaffa. The Kindergarten's Echo, 2, 4-24. (Hebrew)
- בסר-בירון, ש. וארם , ד. (2004) ספר, זה כל הסיפור - תוכנית קריאה לגילאי 3-5. הד הגן, 2, 22-30.
- Besser-Biron, S. & Aram, D. (2004). Reading a book is the entire story. The kindergarten's Echo, 2, 22-30 (Hebrew).
- Aram, D. (2004). Early literacy in Israel. Literacy Development in Young Children (SIG-IRA) Newsletter, 12(1), 4-5.
- Aram, D. (2004). Promoting early literacy among preschoolers. Tau Trends in Research.
- אבירם, ס. וארם, ד. (2004). הסיפור שאינו נגמר: הקשר בין קריאת ספרים ובחירתם על ידי אמהות לבין התפתחות אוריינית ורגשית חברתית של ילדי גן חובה. הד הגן: רבעון לחינוך בגיל הרך, 2, 60 -68.
- Aviram, S., & Aram, D. (2004). The relationship between mothers choosing and reading books to preschoolers and children's literacy and socioemotional development. The Kindergarten's Echo, 2, 60-68. (Hebrew)
- מור, ס. וארם, ד. (2007). חינוך לתיאטרון בגיל הגן: הערכת תכניות המכינות ילדים לצפייה בתיאטרון. הד הגן: רבעון לחינוך בגיל הרך, 4, 30- 37.
- Mor, D., & Aram, D. (2007). Theater education for kindergarten children: Assessment of an intervention program. The Kindergarten's Echo, 4, 30-37. (Hebrew)
- ארם, ד., שפירא, ר., פרקש, ש., סנדרו, ט., רותם, נ., ואברהמי, נ. (פברואר, 2010). בשבחי הקריאה, אינטראקציה הורה-ילד בעת קריאת ספרים והשפעתה על ההתפתחות הרגשית-חברתית בגיל הרך. הארץ, 16.
- Aram, D., Shapira, R., Farkash, S., Sandro, T., Rotem, N., & avrahami, N. (February, 2010). Praising storybook reading: Parent-child storybook reading interactions and young children's socio-emotional development. Haaretz, 16.
Journal articles | Book chapters | Editing | Other publications