"יחד - הקורס הרב-מקצועי לפיתוח עבודת צוות": לראות את המטופל ב-360 מעלות

קורס אקדמי חדש משלב חשיבה הוליסטית של סטודנטים ממקצועות הרפואה והבריאות, במטרה להטיב את הטיפול הרפואי

26 אוקטובר 2022

קורס חובה ייחודי נפתח השנה בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, במטרה לשפר את איכות הטיפול תוך הסתכלות רחבה והוליסטית על המטופל, וחיזוק עבודת הצוות בין נותני הטיפול השונים. הקורס שנקרא 'יחד: הקורס הרב-מקצועי לפיתוח עבודת צוות', משלב את רוב הסטודנטיות והסטודנטים לרפואה ולמקצועות הבריאות שלומדים לתואר ראשון, ומשתתפים בו כ-450 סטודנטים וסטודנטיות ממקצועות הרפואה, הפיזיותרפיה, הסיעוד, הפרעות בתקשורת וריפוי בעיסוק. בפקולטה מסבירים כי מדובר בקורס ראשון מסוגו בארץ שמאגד מספר כה רב של מקצועות בתחומי הבריאות שמעורבים באבחון, בטיפול ובשיקום של המטופלים במטרה לפתח עבודת צוות רב מקצועית, ולמעשה הוא מקנה לבוגריו כלים ייחודים שיסייעו להם בעבודתם המקצועית.

 

עוצמתה של עבודת צוות

יוזמות ויוזמי הקורס, פרופ' עמי פישמן, המשנה לדקאן לקידום ההוראה ולחינוך רפואי ופרופ' ליאת קישון-רבין, דקאנית חדשנות בהוראה ולמידה ולשעבר ראשת בית הספר למקצועות הבריאות, יחד עם מפתחות הקורס בפועל  ד"ר מיכל אברך בר וד"ר מרגלית פדה מהחוג לריפוי ועיסוק, מסבירים כי שיטת הלימוד בקורס מבוססת על תיאורי מקרה המדמים את המציאות הקלינית Problem Based Learning  (PBL) ומתבצעת בקבוצות קטנות.

 

תיאורי המקרה פותחו על ידי קלינאים וקלינאיות במערך הבריאות על מנת להכיל את כל המידע הרלוונטי בתחומים השונים, כאשר המטופל נמצא במרכז. באופן זה, ניתנת לסטודנט.ית הזדמנות לרכוש ידע בתחומים הרלוונטיים. תהליך ההתערבות כולל הערכה, הכרת אבחונים שונים, בחירת אסטרטגיות ושיטות להתערבות, הגדרת מטרות טיפול ואמצעי טיפול, כך שהסטודנטים.ות מתרגלים.ות ועורכים.ות סימולציות של עבודת צוות בתרחישים מציאותיים. כמו-כן, למידה בשיטת ה PBL מאפשרת לפתח חשיבה ביקורתית ומקורית תוך התייחסות למקרה הקליני מהיבטי התחומים המקצועיים השונים.

 

יוזמות ויוזמי הקורס מימין לשמאל: פרופ' עמי פישמן, פרופ' ליאת קישון-רבין, ד"ר מיכל אברך בר וד"ר מרגלית פדה

 

"קורס 'ביחד' מאפשר לראשונה לסטודנטים ולסטודנטיות מחמישה מקצועות רפואה ובריאות שונים ללמוד זה מזה על ההיבטים השונים של החולה. עד כה, כל סטודנט למד את מה שרלוונטי לתחומו בלבד. כמו כן, הקורס מאפשר לחזק מיומנויות כמו יכולת אינטגרציה של מידע, למידה עצמית, הערכת עמיתים, חשיבה עצמית, קבלת ביקורת, וכיבוד תחומי מקצוע אחרים, וזאת בנוסף לפיתוח עבודת צוות. אלו מיומנויות חשובות בהכשרה המקצועית עם השלכות למתן טיפול טוב, יעיל ובטוח יותר לחולה", מסבירה דאקנית חדשנות בהוראה ולמידה, פרופ' ליאת קישון-רבין.

 

"הקורס מתקיים כבר ארבע שנים. תחילה הוא נערך כקורס בחירה קטן ובהמשך התפתח לקורס חובה שמתקיים בזום. לקראת שנת הלימודים הנוכחית הוא עבר מספר שינויים. בין היתר, חלק מהמפגשים ייערכו בכיתה בקמפוס, על מנת לשפר את התקשורת בין הסטודנטים. כמו כן, תיאורי המקרה הם תיאורי מקרה 'מתגלגלים', כך שבכל שלב הסטודנטים.יות מקבלים.ות את המשך התרחיש עבור המטופל. תרחישים אלה מזמנים צורך בחשיבה בצוות רב-מקצועי למציאת פתרונות. החשיבה המשותפת של אנשים ממקצועות שונים באשר למצבי בריאות מורכבים (עקב הארכת חיים ותוחלת החיים, השלכות משבר האקלים, קיום מגפות וכדומה), מאפשרת לראות את האדם כשלם ולמצוא פתרונות טובים לשיפור בריאותו ואיכות חייו. זאת ועוד, ידוע כי תקשורת טובה בצוות מפחיתה סיכונים עבור המטופל ומפחיתה שחיקה של אנשי מקצועות הבריאות. החזון הוא להפגיש בעתיד סטודנטים ממקצועות נוספים מפקולטות אחרות, למשל, סטודנטים לפסיכולוגיה, עו"ס ועוד שעובדים אף הם עם צוותי הטיפול במסגרות השונות", מוסיפה ומסכמת ד"ר מרגלית פדה מהחוג לריפוי ועיסוק.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>