אין להם גבולות

מגפת הקורונה לא עצרה את משלחת המהנדסות והמהנדסים ללא גבולות מלהגיע לאפריקה

16 נובמבר 2021
תלמידי ותלמידות בית הספר וחברות המשלחת בפעילות חינוכית בנושא מים
תלמידי ותלמידות בית הספר וחברות המשלחת בפעילות חינוכית בנושא מים

לאחר הפסקה של שנה, יצאה בספטמבר האחרון משלחת הפרויקט "צוות אפריקה, מהנדסים ללא גבולות - תל אביב", לשלושה שבועות לטנזניה. הפרויקט פועל מזה שמונה שנים בקבוצת כפרים במחוז Babati שבצפון טנזניה, בניסיון לסייע במציאת פתרונות ברי קיימא להנגשת מים ראויים לשתייה לתושבי האזור. גם השנה הסטודנטים והסטודנטיות שלנו חוללו נסים ונפלאות עבור ילדי בתי הספר ובני משפחותיהם באזור.

 

פיתרון בר קיימא למי שתייה נקיים

פרויקט טנזניה החל לאחר שמטייל ישראלי נחשף לבעיות הרפואיות ולקשיים היומיומיים של אותם ילדים ושל תושבים רבים בכפר. באזור זה של טנזניה, מי השתייה רוויים בכמות גבוהה וחריגה של יסוד הפלואוריד. הפלואוריד במי השתייה גורם לבעיות התפתחותיות קשות, בעיקר אצל ילדים, אשר מתבטאות בעיוותי שלד, שפה שסועה, בעיות דנטליות ועוד.

 

המערכות שבנה הצוות לאורך השנים מצליחות כיום לספק מי שתייה נקיים ליותר מ-3000 ילדים בשישה בתי ספר. הפתרון לבעיית המים שם הוא פשוט ובר קיימא: באמצעות שימוש נכון, שטח הגגות של בית הספר יכול לאגור מספיק מים כדי לספק את צורכי ילדי בית הספר לאורך כל העונה היבשה. הצוות משתמש במספר מסננים פשוטים ובטבליות כלור על מנת להבטיח שהילדים ישתו מים נקיים.

 

ביקור הרקטור של ATC במערכות המים. שיתוף פעולה זה מאפשר את ניטור איכות המים במערכות.

 

השנה מנתה המשלחת 20 חברים, מתוכם שישה סטודנטים וסטודנטיות של אוניברסיטת תל אביב: אופיר ענבר, שיר אבירם ויעלי בנוביץ, מהפקולטה למדעים מדוייקים ע"ש ריימונד ובברלי סאקלר, שרון ברקוביץ, מהפקולטה להנדסה הפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן ומדעים מדויקים ע"ש ריימונד ובברלי סאקלר, דביר גינזבורג הפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן ושיר הלוי מהפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס. וייז.

 

"אנחנו מגיעים לבתי הספר ובונים את המערכות יחד עם המורים והתלמידים. החזון שלנו הוא שהמנהל והצוות החינוכי יהיו אחראים לתחזוקת המערכת מקצה לקצה. לצורך כך, כתבנו ספר הדרכה ופתרונות לתקלות אפשריות באנגלית ובסווהילית וביצענו הכשרה טכנית לצוות המורים. בנוסף, כתבנו ספר ילדים באנגלית ובסווהילית, שמספר בצורה פשוטה איך טיפת מים מגיעה מהענן למערכות איסוף הגשמים בבית ספר. הספר ממחיש מדוע חשוב לשתות מים נקיים וכיצד יש לשמור על המערכות בבתי הספר", מסבירים חברי המשלחת שרון ברקוביץ ודביר גינזבוג.

 

מרגישים בבית בטנזניה

המטרות המרכזיות של המשלחת הנוכחית היו לשדרג את המערכות שנבנו לאורך השנים, לחדש את הקשרים עם הרשויות והקהילה שנפגעו עקב מגפת הקורונה, להעביר תוכנית חינוכית מקיפה בבתי הספר בנושאי מים ולמצוא אזורים נוספים בטנזניה, שבהם יש צורך קריטי במערכות מים. "לוח הזמנים שלנו היה צפוף מאוד. אנו מרגישים שעמדנו במטרות שהצבנו לעצמנו וכבר מסתכלים קדימה לעבר המשלחת הבאה", מספרים דביר ושרון.

 

"חשוב לנו לספק לילדים מים בטוחים לאורך כל השנה. לשם כך, יזמנו שיתוף פעולה עם Arusha Technical College, ששולח פעם ברבעון צוות מקצועי מטעמו לפרויקטים שלנו ומבצע בדיקת איכות למים במערכות. בנוסף, אנחנו מדגישים לצוות החינוכי את חשיבות השימוש בטבליות כלור לטיהור המים", מספר גינזבורג. 

 

פגישת עבודה עם מנהלי רשויות המים באזור

 

בנוסף לפרויקטי המים הרבים, הצוות בנה לפני כחמש שנים מערכת חשמל מאנרגיה סולרית למרכז הרפואי המרכזי באזור שמשרת קהילה של אלפי אנשים. הצוות ביצע עשרות פגישות עם הרשויות באזור, מרמת מנהיגי הכפרים, דרך ראשי המחוז ועד חברי פרלמנט. בנוסף, נבנה קשור הדוק עם רשויות המים המקומות.

 

"אנחנו מרגישים בבית בטנזניה. במהלך השנים האחרונות בנינו חברות קרובה עם הקהילה. הקשר בינינו נמשך באופן רציף באמצעות שיחות והודעות גם כשאנחנו בישראל", מדגישה ברקוביץ. "אנחנו רוצים לעבוד ביחד עם רשויות המים כדי להגיע לאזורים עם האתגרים המשמעותיים ביותר. מהנדסי המים הסבירו לנו באיזה אזורים לא מתוכננים פרויקטי מים גדולים, ולשם אנחנו הולכים".

 

סקרי קהילה עם משפחות מקומיות כדי להבין את צרכי המים באזור

 

הצוות נחוש להרחיב את הפעילות וכבר נמצא עמוק בהכנות לקראת המשלחת הבאה. גינזבורג מסביר: "הזמן בטנזניה המחיש לנו את האימפקט הגדול שהפרויקטים עושים בקהילה המקומית. אנו בעיצומו של גיוס סכום כסף משמעותי לקראת המשלחות הקרובות, שבהן אנחנו מתכוונים לבנות מערכות מים משודרגות במספר אזורים במחוז ולבצע מספר פרויקטים נוספים. אנחנו מזמינים חברות ואנשים שמעוניינים לתרום ולהיות שותפים בפרויקט ליצור איתנו קשר".

 

מי מצטרף לצוות בשנה הבאה? ששת חברות וחברי משלחת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>