ניסוי מוצלח: כשנוער על הרצף נכנס למעבדות רפואה

תלמידות ותלמידי תיכון שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי השתלבו למשך סמסטר שלם במעבדות המחקר של הפקולטה לרפואה

17 ינואר 2023
חניכי הפרויקט, הסטודנטים.ות המלווים ודקאנית הפקולטה לרפואה פרופ' קרן אברהם

פרויקט ראשון מסוגו בישראל, שמשלב תלמידות ותלמידי תיכון אוטיסטים במעבדות הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב ומאפשר להם להתנסות במחקר ובעבודת צוות במעבדה בליווי סטודנטים.ות ודוקטורנטים.ות, הסתיים השבוע בהצלחה וצוין בטקס מרגש בקמפוס. במסגרת הפרויקט, למדו התלמידים תכנות קודים לטובת אנליזות מחקריות, גידלו חיידקים והפיקו דנ"א, ושמעו גם על מבחני התנהגות של עכברים. בעקבות הצלחת הפרויקט בתי ספר נוספים עתידים לקחת חלק במיזם.

 

לפתוח את דלתות המעבדה והחברה הישראלית כולה

את המיזם המיוחד הובילו ד"ר שרון נאור, בוגר המחלקה לגנטיקה בפקולטה לרפואה, ופרופ' קרן אברהם, דקאנית הפקולטה, בשיתוף עם קובי מלכה, מנהל תוכנית 'גדולים במדים' של עמותת יד לילד המיוחד, שמשלבת ילדים על הספקטרום האוטיסטי בצבא. לקחו בו חלק 9 תלמידות ותלמידי תיכון בני 19-18 שלומדים כעת בכיתה י"ג, בבית הספר אחד העם בפתח תקווה (ביה"ס תיכון המשלב כמה כיתות תקשורת עם ילדים על הספקטרום).

 

הפרויקט התקיים במשך סמסטר שלם בשבע מעבדות שונות בפקולטה לרפואה וכלל 11 מפגשים בני שעתיים, שבהם ליוו  את הנערות והנערים סטודנטים.ות לתואר שני ודוקטורנטים.ות ותרמו מהזמן ומהידע שלהם לטובת הצלחת המיזם.

 

"מה שבונה חברה מתוקנת מבוססת ערכים חסונה מפני טלטלות הם מעשי אנוש קטנים, יכולת לשים לב צורכי האחר ולחפש איך לתת מענה מותאם. אלו הופכים את החברה שלנו לטובה יותר ובעיקר מעניקים לעוסקים במלאכה משמעות".

 

תרומה הדדית. מימין: ד"ר מורן גורן ולילי טרוסמן שלקחו יחד חלק בפרויקט

 

שיעור לחיים, גם לתלמידים וגם לאקדמיה

"חשבנו שזה יהיה מעניין אם נוכל לשלב את הילדים שמאובחנים על הרצף האוטיסטי במדע. זה לא יום כיף, זה ממש להכניס אותם למעבדות ולחשוף אותם, לתת להם טעימה, אולי זה יפתח להם את הטעם בעתיד ואחד מהם יהיה מדען", אומר ד"ר שרון נאור, יוזם הפרויקט. "אני בטוח שהתרומה האישית עובדת פה לשני הצדדים - הן לתלמידות ולתלמידים והן לסטודנטיות ולסטודנטים, שקיבלו שיעור לחיים בסובלנות ובקבלת האחר. כמו שאחד הסטודנטים אמר לי במהלך הסמסטר: 'אני לומד להיות סובלני יותר ולהקשיב למישהו שחושב לאט יותר. זה לא אומר שהנער הזה פחות מוכשר ממני'. באתי ללמד ויצאתי מלומד".

 

"זה לא מובן מאליו שהשקעתם מזמנכם בפרויקט", אומרת פרופ' קרן אברהם לנשות ולאנשי המחקר ולסטודנטים.ות. "אני חושבת שאם נביט על הדברים בצורה הוליסטית, השעתיים השבועיות האלה פיתחו גם בכם צדדים, וזה כמובן פותח את הלב של כולנו. אין לי ספק שנמשיך את הפרויקט היפה הזה".

 

"אנחנו משתדלים מאוד לאפשר לתלמידים שלנו להתנסות בכל מיני מערכות שיפגשו אותם בחיים. מערכת התעסוקה, המערכת הצבאית, והנה השנה נקרתה בפנינו המערכת האקדמית. מיד ראינו שיש התרגשות גדולה בקרב הילדים", אומרת יעל בצלאל ז'לזני, מנהלת בית הספר אחד העם ופנתה לסגל האקדמי: "מה שבונה חברה מתוקנת מבוססת ערכים חסונה מפני טלטלות הם מעשי אנוש קטנים, יכולת לשים לב צורכי האחר, לחפש איך לתת מענה מותאם. אלו הופכים את החברה שלנו לטובה יותר ובעיקר מעניקים לעוסקים במלאכה משמעות".

 

"בביקורים באוניברסיטה אנחנו משלימים עבור התלמידות והתלמידים את התמונה שמאפשרת לחוות חוויה מעצימה שתשרת אותם גם בהמשך. נראה כי המטרה היא התלמידים, אבל בראייה ממוקדת יותר, ברור לנו שלא כך הם פני הדברים. המטרה היא החברה הישראלית. המטרה היא לחשוף גם אתכם, אנשי האקדמיה, אל התלמידים שלנו. בדיוק כמו שאנחנו עושים בבית הספר לתלמידינו, על כישוריהם, על רגישותם, על אישיותם המופלאה, על רצונם לתרום, ומעבירים אותם שיעור חשוב על אותם האנשים שהם פוגשים בדרך. שיעור בצניעות, בכבוד, בחברות, שיעור אולי החשוב ביותר שיקבלו בחייהם – שיעור בלהיות אנשים שרואים את האחר, את צרכיו, אנשים שמבינים שהשוני הנראה לעין אין בו ממש, כי בכל אחד מאתנו שונות כזו או אחרת. אני מאחלת לכם שהמפגשים האלו שחוויתם ילוו אתכם, סטודנטים יקרים, בבואכם להעניק את הטיפול החשוב ביותר עבור האנושות – הטיפול הרפואי. אני מאחלת לכל מרצה שמעבר להצלחת פרחי רפואה איכותיים תגלו כי נטעתם בהם גם רגישות לקבוצת אוכלוסיה כה מיוחדת, ותהיו גאים על כך", היא מסכמת את דבריה.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>