פרס העובדת הסוציאלית המצטיינת באקדמיה לפרופ' ריקי סויה

הפרס, מטעם איגוד העובדים הסוציאליים, ניתן לפרופ' סויה בזכות שיתוף הפעולה ארוך השנים בין האקדמיה לבין מינהל הרווחה בעיריית תל אביב–יפו

12 יוני 2017
פרס העובדת הסוציאלית המצטיינת באקדמיה לפרופ' ריקי סויה

פרופ' ריקי סויה מבית הספר לעבודה סוציאלית ע"ש בוב שאפל בפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת תל אביב, היא הזוכה בפרס העו"סית המצטיינת באקדמיה מטעם איגוד העובדים הסוציאליים. הפרס הוענק לפרופ' סויה בטקס שנערך בכנסת במסגרת יום ההוקרה לעובדים הסוציאליים. הטקס נערך במעמד שר העבודה והרווחה חיים כץ, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר איגוד העו"סים צפרא דוויק, ובהובלת חברות הכנסת אורלי לוי-אבקסיס ושולי מועלם-רפאלי.

 
פרופ' סויה זכתה בפרס על שיתוף הפעולה ארוך השנים שיצרה וביססה בין האקדמיה למינהל הרווחה בעיריית תל אביב–יפו, במטרה לקדם התערבויות מתוכננות, מבוססות-מחקר ומכוונות-תוצאה. "תמיד נעים לקבל הכרה, אבל עוד יותר נעים לקבל פרגון מצד העמיתים שלך", אומרת פרופ' סויה. "צריך להבין שהפרס הזה ניתן על-ידי האיגוד המקצועי של העובדים הסוציאליים, כך שמדובר בהכרה מקצועית לגישה שאני מנסה לקדם במינהל הרווחה של עיריית תל אביב-יפו – גישה אחרת, שאינה בהכרח מקובלת על כל הקולגות שלי".

 

לגשר בין העובדים בשטח ואנשי האקדמיה

גישתה האחרת של פרופ' סויה מנסה לפתח מתווים של אבחון והתערבות המשלבים ספרות מקצועית וחוכמת מעשה. במסגרת זו, מקדמת פרופ' סויה מודל של שילוב בין אסטרטגיות התערבות שמבוססות על חוכמת המעשה של העובדים הסוציאליים לבין אסטרטגיות התערבות שנמצאו מועילות במחקרים אמפיריים. לשם כך היא פיתחה והִמשִׂיגה, יחד עם העובדים הסוציאליים של עיריית תל אביב-יפו, מתווים לאבחון, להתערבות ולהערכה. בנוסף פרופ' סויה קידמה תהליכי קבלת החלטות, שמתבססים על נתונים שנאספים במעקב שיטתי אחר יישום ההתערבות, תוך דיאלוג מתמיד ושותפות מלאה עם מקבלי השירות.

 

במודל עבודה זה מגשרת פרופ' סויה בין האקדמיה לשדה הפרקטיקה, מנגישה עבודות אמפיריות לעובדי המינהל, ובד בבד – עוזרת לעובדים הסוציאליים להמשִׂיג את הניסיון והאינטואיציה שלהם, את הידע הסמוי שלהם לידע גלוי שניתן לבחון, להעריך ולהפיץ בקרב אנשי מקצוע.
 
"העבודה במחלקות הרווחה היא כאוטית", מסבירה פרופ' סויה. "הלחץ בלתי רגיל והמשאבים חסרים. סביבות העבודה של העובדים הסוציאליים והקשר עם הלקוחות מאופיינים באינטנסיביות רבה, מורכבות פוליטית, מקצועית וכלכלית, השתנות, חוסר יציבות וחוסר ודאות. בתנאים אלו, לעיתים קרובות מאוד, אנשי המקצוע צריכים להגיב, ללא תכנון קודם, לנסיבות המשתנות, ולקבל החלטות לגבי דרכי תגובה ופעולה בתוך המצב עצמו. אחד האתגרים המשמעותיים בסביבת עבודה כזו הוא כיצד לקבל החלטות לגבי אסטרטגיות התערבות, שמבוססות על אבחנה מסודרת ועל ידע מקצועי לגבי מועילוּתן".

 

עוד מוסיפה פרופ' סויה: "אנשי האקדמיה, שחוקרים מועילוּת של התערבויות, לא מבינים למה אנשי השדה לא מאמצים בהתלהבות את ממצאי מחקריהם, ואילו אנשי השדה לא מבינים למה אנשי האקדמיה לא משתמשים בידע המעשי שלהם – שמתבסס על הניסיון המקצועי והאינטואיציות שלהם. בגישה שלי, אני מנסה לגשר על פערים אלה ולקדם את המסר שניתן לשלב בין סוגי הידע, לטובת האוכלוסיות בהן אנחנו מטפלים". 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>