תש"ף עם שאיפות גדולות

טעימה ממה שמצפה לכם השנה באוניברסיטת המחקר הגדולה והמבוקשת בישראל

23 אוקטובר 2019

ההתרגשות לקראת תחילת שנת הלימודים תש"ף באוניברסיטת תל אביב בעיצומה, והסיבות רבות. העלייה המשמעותית במספר הסטודנטים והסטודנטיות החדשים, תוכניות הלימוד החדשות, החוקרות והחוקרים שמצטרפים לסגל האקדמי ועוד. קבלו טעימה ממה וממי שיעשה לכם את השנה בקמפוס.

 

ההון האנושי

קרוב ל-28,500 סטודנטים וסטודנטיות ילמדו השנה בקמפוס, במסגרת תוכניות הלימודים לתואר ראשון, שני ושלישי, לימודי תעודה, תכניות בינלאומיות ותוכניות מיוחדות. 58% מהם הן נשים.

 

כ-5,000 סטודנטים חדשים יתחילו את לימודיהם לתואר הראשון, וכ-3,000 לתואר שני, וזוהי  עלייה משמעותית במספר התלמידים החדשים: כ-10% בתואר הראשון, וכ-4% בתואר השני.

 

הגידול במספר הסטודנטים בתואר הראשון חוצה פקולטות: עלייה של 25% בפקולטה להנדסה, למעלה מ-30% בפקולטה למשפטים וכ-8% בפקולטות למדעי הרוח ולאמנויות יחד.

 

תוכנית הלימודים המבוקשת ביותר לתואר הראשון היא מדעי המחשב עם כ-2,400 נרשמים. אחריה במקום השני - הנדסת חשמל עם כ-1,800 נרשמים, ששייכת לפקולטה להנדסה הנחשבת לגדולה בקמפוס, ולומדים בה כ-4,000 סטודנטים.

 

השנה ייקלטו באוניברסיטה 43 חוקרות וחוקרים חדשים, רבים מהם חוזרים מפוסט דוקטורט באוניברסיטאות עילית בחו"ל. הם מצטרפים לכ-450 חוקרים שנקלטו בקמפוס בעשור האחרון.

 

מדויק וגם רוחני - התוכניות החדשות בפקולטות

הפקולטה להנדסה משיקה השנה תוכנית דו-חוגית ייחודית בשם מדעים להייטק. התוכנית מכשירה את בוגריה להשתלבות בעולם ההייטק, תוך שהיא מאפשרת שילוב של לימודי הנדסה עם כל תוכנית דו-חוגית אחרת באוניברסיטה, כולל תוכניות במדעי החברה והרוח. כך למשל יוכלו סטודנטים לשלב מדעי הייטק עם כלכלה, ביולוגיה, ניהול, פילוסופיה ואף לימודי מזרח אסיה. בעלי תואר ראשון בכל התחומים יכולים ללמוד את התוכנית הדו-חוגית לבדה (במתכונת של 'חוג לאחר התואר') ולהשלימה תוך 3-4 סמסטרים.

 

התוכנית נבנתה בשיתוף עם מנהלים מהתעשייה בכדי לתת מענה לדרישה ההולכת וגוברת לעובדים בתחומים המבוקשים בהייטק. היא מיועדת למועמדים בעלי חתכי קבלה גבוהים שאינם מעוניינים בלימודי הנדסה או מדעי המחשב ,אך רוצים לפתוח אופק תעסוקתי בתעשיית ההיי-טק. הלימודים כוללים הקניית רקע רחב במתמטיקה עם התמקדות במחשבים ובמערכות מידע, לצד קורסים בתחומים 'חמים' במיוחד, כמו מדע הנתונים, בינה מלאכותית, למידת מכונה, הצפנה ואבטחת מידע, וכן פרויקטים בתעשייה אשר עתידים לסייע לתלמידים במציאת מקומות עבודה.

 

 

בפקולטה למדעי הרוח יוכלו הסטודנטים לשלב יסודות הומניסטיים עם לימודי עומק וקורסי חיבור אישי בעלי אופק אישי, אופק מקצועי ואופק מחקרי, וקורסים לחיזוק ההעמקה בתחום. כך למשל ניתן לשלב במסגרת "החיבור האישי" הקבץ של לימודי יזמות, לימודים לקראת תעודת הוראה, הקבץ תוכן ועוד, בהיקף משמעותי שיכול להגיע ל-16 שעות סמסטריאליות (מתוך 120 השעות לתואר). בתוכניות הלימודים של מקצועות המדעים המדויקים וההנדסה, יוכלו הסטודנטים לשלב לימודים מהפקולטה למדעי הרוח.

 

בית הספר לחינוך, המשויך לפקולטה למדעי הרוח, מציע גם הוא תוכנית לימודים עדכנית ואטרקטיבית, שמביאה בחשבון את הדינמיות של תחום החינוך, את ההתפתחויות הטכנולוגיות ואת האופי המשתנה של החברה המודרנית.

 

תופסים יוזמה

בוגרי אוניברסיטת תל אביב ממשיכים להיות מדורגים, זו השנה החמישית ברציפות, במקום ה-8 בעולם, והראשון מחוץ לארה"ב, במספר הבוגרים שגייסו הון לסטארט-אפים שהקימו. אבל האוניברסיטה שואפת כמובן להרחיב את קהילת הבוגרים-היזמים שלה במספרם, בגיוונם המגזרי ובתחומי היזמות שלהם.

 

המרכז החדש ליזמות ולחדשנות באוניברסיטת תל אביב מציע לימודי בחירה ביזמות לתלמידי התואר הראשון. הלימודים מאפשרים לסטודנטים להכיר את עולם היזמות, את הסביבה שבה הוא פועל, ואת עולם המושגים שלו. בהמשך, הסטודנטים יוכלו להעמיק את הבנתם בהיבטים היישומיים של תחום היזמות, ולהתנסות בעיצוב ובהזנקה מקצועית של מיזם עסקי או חברתי חדש.

 

במרכז יעמדו לרשות הסטודנטים מגוון שירותים ומרחבי התנסות, במטרה לפתח את כישוריהם כיזמים, ולממש את הרוח היזמית המפעמת בקמפוס. פרויקטים נבחרים אף יזכו למימון ראשוני.

 

 

התחזית לסתיו: קולקציית שילובים / 1 + 1

כדי להראות לכם ששילובים יוצאי דופן הם העתיד, יצאו פקולטות נוספות בתוכניות לימוד מקוריות דו-חוגיות, המציעות שילוב תחומי לימוד שונים, ולפעמים אף "מרוחקים" זה מזה, כחלק מהתפיסה הרב-תחומית והבין-תחומית של האוניברסיטה: מסלול מתמטיקה שימושית וסטטיסטיקה להייטק בפקולטה למדעים מדויקים; מסלול חקר חברה דיגיטלית בתוכנית הדו-חוגית בתקשורת ובסוציולוגיה ואנתרופולוגיה; ומסלול מדעי המידע בתוכנית הדו-חוגית בפסיכולוגיה ובסטטיסטיקה וחקר ביצועים, שיהווה בסיס לחקר ההתנהגות האנושית.

 

גם בגזרת לימודי תואר שני יש חדש: הפקולטה למשפטים פותחת לראשונה תוכנית עיונית מקוצרת לתואר שני, במתכונת של ארבעה סמסטרים – סתיו, חורף, אביב וקיץ, בשנה אינטנסיבית אחת. התוכנית זוכה לביקוש חסר תקדים, ויתחילו ללמוד בה יותר מ-200 סטודנטים.

 

תוכנית בינתחומית לתואר שני תיפתח בפסיכולוגיה (כולל אפשרות למסלול ישיר לדוקטורט), שתאפשר לתלמידים מצטיינים להיחשף למגוון תחומי הידע והשיטות בפסיכולוגיה על פי תחומי העניין האישיים שלהם.

 

מעורבות חברתית

התוכנית פורצת הדרך לקידום עשייה חברתית מתחברים+, פותחת שנה רביעית ונערכת לפתיחת 68 קורסים משלבי עשייה חברתית בכל הפקולטות. מתוכם 18 קורסים חדשים ו-10 קורסים רב תחומיים. במסגרת התוכנית, מתקיימות בכל שנה מעל ל-150 שותפויות עם ארגונים ללא מטרת רווח, מתוך מטרה לקדם את הידע האקדמי כבסיס לפעילות חברתית וכבסיס לתהליכי קבלת החלטות בארגונים וברשויות הציבוריות השונות.  

 

השנה הושם דגש על הידוק שיתוף הפעולה עם עיריית תל אביב-יפו. הסטודנטים, בהנחיית חוקרים מסגל האוניברסיטה, ישתתפו בפרויקטים שנועדו לפתח פתרונות חדשניים ויצירתיים לצרכים שיוגדרו על ידי העירייה. הם ילמדו איך להשתמש בצורה מושכלת ויצירתית בידע תיאורטי, באופן שיתרום לקידום התמודדות עם אתגר אקטואלי בזירה עירונית מורכבת, דינאמית ומרובת שיקולים ואינטרסים.

 

תהליך הלמידה ישלב מרכיבים תיאורטיים עם התנסות בשטח, והסטודנטים יפגשו וישתפו פעולה עם אנשי מקצוע ומקבלי החלטות מובילים ברשות העירונית. 

  

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>