ממציאים את הלמידה מחדש

מרכז המחקר והיזמות החדש Minducate, המתמקד בתחום מדעי הלמידה, הוקם כיוזמה משותפת של מרכז TAU Online לחדשנות בלמידה ובית הספר סגול למדעי המוח. כעת הוא מסכם שנת פעילות ראשונה מוצלחת

03 יולי 2017
ממציאים את הלמידה מחדש

כיצד תיראה אוניברסיטת העתיד? במרכז המחקר והיזמות החדש Minducate, המתמקד בתחום מדעי הלמידה, מנסים לענות על השאלה הזו. המרכז הוקם לפני כשנה כחזון של נשיא האוניברסיטה, פרופ' יוסף קלפטר, ביוזמה משותפת של מרכז  TAU Online לחדשנות בלמידה ובית הספר סגול למדעי המוח.

 

עשרה תלמידי מחקר מצטיינים, בהם כאלה שהגיעו מאוניברסיטאות מובילות בעולם וכ-15 חוקרים בכירים, נבחרו לקחת חלק בפרויקט Minducate, שמטרתו לפתח את צורות הלמידה של העתיד, והביאו איתם רעיונות מדיסציפלינות שונות ומגוונות - רובוטיקה, מציאות מדומה ומעקב אחר פעילות מוחית בעת למידה.

 

"מרכז Minducate הינו מרכז מחקר ויזמות אינטר-דיסציפלינארי בתחום מדעי הלמידה, תחום מחקר חדשני המתחקה אחר המאפיינים הייחודיים של האדם בהיותו לומד, ומנסה לשלב תיאוריות קוגניטיביות וכלים יישומיים ומחקריים מעולם מדעי המוח על מנת לשפר את היכולת האנושית ללמוד", מסביר פרופ' אורי אשרי, ראש בית הספר סגול למדעי המוח. "בנוסף מתמקד המרכז בבנייה וביישום של תהליכי למידה חדשניים שיאפשרו למידה מותאמת אישית או למידה אקטיבית ברחבי הקמפוס".

 

בתמונה: האקתון למידה ומוח. 36 שעות של סיעור מוחות

חדר בריחה וביצה ששורדת נפילה

אז איך גורמים לסטודנטים באוניברסיטה או לתלמידים בבית הספר ללמוד אחרת? זהו אתגר לא פשוט, בייחוד בשל העובדה שחומר הלימוד לא השתנה. האתגר שקיבל על עצמו צוות Minducate הוא להעביר באופן חדשני יותר חומרי לימוד קיימים. כמה מן הרעיונות המקוריים כבר זכו ליישום בשטח.

 

אחד האתגרים שקיבלו משתתפי הפרויקט היה לבנות קורס שינסה להמציא מחדש את לימודי הכימיה והפיזיקה. "כימיה ופיזיקה הם מקצועות מרתקים וחשובים שמהווים אתגר גדול בקרב הסטודנטים בקמפוס ובדרך כלל נלמדים באולמות ענקיים של כ-150 סטודנטים בשיעור", מסבירה ד"ר דנה בר-און, מנהלת תחום היזמות בבית הספר למדעי המוח, "גם בתיכון אלו מקצועות שלא פשוט ללמד". הסטודנטים של Minducate חולקו לארבע קבוצות עבודה, וכל אחת מהן בנתה פרויקט סביב נושא אחר בתחום. שניים מהפרויקטים היו מכוונים לתלמידי בית ספר תיכון - מהם יצאו רעיונות מעולים כגון לימוד פיזיקה באמצעות מוזיקה ולימוד פיזיקה באמצעות כדורגל. שני פרויקטים נוספים כוונו לסטודנטים באוניברסיטה.

"הפרויקט הראשון לסטודנטים עסק בלימוד פיזיקה באמצעות סימולציות, ולא רק בהוראה פרונטלית. הסטודנטים אספו תופעות מעולם הפיזיקה וניסו להמחיש אותן על ידי סימולציות ומודלים. לדוגמא, הצבנו להם את האתגר הידוע של הפלת ביצה מבניין גבוה. האתגר הוא לבנות משהו סביב הביצה כדי שתוכל לשרוד את הנפילה. כל הפתרונות היו יצירתיים, וחלקם אפילו עבדו".

 

בתמונה: סטודנטים מתרגלים חומר מהקורס מבוא לכימיה בחדר הבריחה

 

בפרויקט השני מצאו הסטודנטים של Minducate דרך מקורית לעזור לסטודנטים לתרגל חומר לימוד בכימיה על ידי הקמה של חדר בריחה. בילוי בחדרי בריחה, בהם צריך לפתור חידות ואתגרי מחשבה כדי להצליח במשימה הסופית (לצאת מהחדר), הפך טרנדי במיוחד בשנים האחרונות. מקלט נטוש בבניין בית התפוצות עבר טרנספורמציה והפך למעבדתו של דמיטרי מנדנלייב, ממציא הטבלה המחזורית. החידות בחדר נבנו על סמך הסילבוס של קורס 'מבוא לכימיה', כדי שיוכלו להוות תרגול וחזרה אמיתית על החומר בצורה משחקית וכיפית.

נתקעת? האפליקציה תזהה דרך המסך

פרויקט נוסף של מרכז Minducate הוא האקתון למידה ומוח. מדובר בתחרות בין מפתחים, שהתקבצו במטרה לחשוב על פתרונות טכנולוגיים לשיפור הלמידה. "מדובר על 36 שעות שבהן חברו אנשים מכל הדיסציפלינות מרחבי הקמפוס, מחברותEdTech , ממערכת החינוך, אנשי מדעי המחשב, חינוך, מדעי המוח, הנדסה ועיצוב" מסבירה ד"ר בר-און.

 

"תשע קבוצות הגיעו לקו הסיום, והפרויקט הזוכה היה רשת חברתית ללמידה אונליין בשם - EDI - Your Learning Buddy - שמזהה קשיים מצד הסטודנט בנקודות מסוימות ומצמידה לו חבר ללימודים שתקוע באותה נקודה, או מישהו שהוא מנטור וכבר עשה את זה והצליח, וכך עוזרת לו להתקדם בחומר ולא להרגיש לבד בעולם הלמידה הדיגיטלי. במקום השני זכתה אפליקציית FaceMooc שמזהה פרצופים דרך המסך בעת הלמידה ומאתרת ירידה בקשב, במעורבות ובמוטיבציה. במצב כזה מציעה האפליקציה לסטודנט פתרונות כדי להחזיר אותו ללמידה ולפוקוס".

 

כעת יעבדו במרכז Minducate עם הקבוצות הזוכות על פיתוח האפליקציות שהוצעו, במטרה להכניס אותן לקמפוס בשנה הבאה. חבר השופטים בהאקתון כלל את פרופ' מנואל טרכטנברג, נציגות מחברות Google, PayPal, Samsung, IBM והחוקרים פרופ' אורי אשרי ופרופ' לילך שליו מבורך מאוניברסיטת תל אביב.

 

ב-Minducate לא שוקטים על השמרים, וחשפו בפנינו גם קצת מהפרויקטים הנוספים שלהם, הכוללים עבודת צוות של סטודנטים ורובוטים, אמצעים טכנולוגיים המעודדים אקטיביות של סטודנטים בשיעור ועוד. יובל שרייבמן, מנכ"ל מרכז TAU Online לחדשנות בלמידה, מסכם את השנה המוצלחת: "אי אפשר שלא להרגיש שרוח חדשה של למידת העתיד וחדשנות בלמידה נושבת בקמפוס, והיא פרי של שיתוף פעולה ייחודי זה"

 

​​כעת נותר רק להמתין ולראות אילו המצאות חדשות בתחום הלימוד יספק לנו המרכז בשנה הבאה.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>