לראשונה בישראל: קורס חדשני ילמד אנטומיה במציאות מדומה

הטכנולוגיה החדשה תאפשר ללמוד את החומר מכל מקום - מרכז ה-VR באוניברסיטה, בתים פרטיים ומקומות שונים שבהם ממוקמים חדרי מציאות מדומה

15 ינואר 2023

כשאנחנו חושבים על לימודי רפואה, לרובנו עולה בראש תמונה של חדר ניתוח, ובו סטודנטיות וסטודנטים עם חלוקים לבנים מתגודדים סביב הרופאה או הרופא המנתח, ומביטים בכל צעד וצעד בריכוז קדחתני, פן יפספסו שלב משמעותי בלמידה. ואכן, זוהי מציאות הלמידה ברוב האוניברסיטאות בישראל ובעולם. קורס האנטומיה החדש באוניברסיטת תל אביב מאפשר לראשונה לסטודנטיות ולסטודנטים ללמוד על גוף האדם  בשילוב הוראה חדשנית ומציאות מדומה (VR).

 

עולם למידה חדש ומרהיב

לדברי פרופ' קרן אברהם, דיקנית הפקולטה לרפואה, "זהו צעד נוסף של עולם המדע והרפואה אל העתיד, ואני גאה באוניברסיטת תל אביב שבחרה להיות ראשונה במציאות המשתנה ולהוות גורם משפיע. אני בטוחה שהקורס יוכיח את עצמו ואת יעילותו, ויהווה אבן דרך משמעותית לכיוון עולם למידה חדש ומרהיב".

 

הקורס "נוירואנטומיה", שבו לומדים על מבנה המוח ומערכת העצבים מובל ע"י ד"ר עידו תבור מהפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר ובית הספר סגול למדעי המוח באוניברסיטת תל אביב. מאמץ זה הוא חלק מאסטרטגיה רחבה תחת תוכנית 'משת"אנה 2030' בביה"ס לרפואה לשינוי הקוריקולום. כמו כן, יצוין כי הפיתוחים הטכנולוגיים החדשים בקורס ממומנים, בין היתר, ע"י מענק של הועדה לתכנון ולתקצוב מטעם המל"ג, המעודד השקעה בפיתוח ההוראה במציאות מדומה.

 

 

ד"ר תבור מספר: "במשך שנים למדו נוירואנטומיה עם חוברת עבה ומיושנת, שהיו כתובים עליה בכתב יד תיקונים והערות חשובות. בתמיכת הדקאנט לחדשנות בלמידה והוראה של אוניברסיטת תל אביב פיתחנו תכנים דיגיטליים חדשניים: בתהליך הנקרא פוטוגרמטריה צילמנו מוחות אמיתיים בשלבים שונים של נתיחה. בעזרה צילומים רבים מזוויות שונות יצרנו מודלים תלת-ממדיים. ובנינו אתר אינטראקטיבי ייעודי המלווה את הסטודנטים בלמידה בקורס. הצעד הבא היה להטמיע מודלים בסביבה וירטואלית לחלוטין, ובמקום ללמוד עם גופות בלבד, הסטודנטים חובשים משקפי VR ובוחנים את האנטומיה של המוח באופן וירטואלי. חשוב לציין שהדבר לא מייתר את הצורך בדיסקציות אמיתיות, אך ההכנה לתהליך עם עזרים וירטואליים מייעלת את זמני השהות בחדרי גופות אמיתיים".

 

"עד היום, בתקופות שלפני מבחנים באנטומיה הסטודנטים צריכים להגיע לקמפוס וללמוד בחדר הדיסקציות שעות רבות לקראת הבחינה. הם לומדים בימים מרוכזים, ארוכים ומתישים. הטכנולוגיה החדשה יכולה לעזור להם ללמוד את החומר מכל מקום - מרכזי ה-VR באוניברסיטה, בתים פרטיים ומקומות שונים שבהם ממוקמים חדרי מציאות מדומה. השאיפה שלנו היא שבעתיד כל קורסי האנטומיה ישלבו שיטות מתקדמות בהוראת המקצוע," מסכם ד"ר תבור.

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>