נשיא אוניברסיטת תל אביב פנה לראש הממשלה, כדי שיתערב בביטול מינויה של פרופ' אמיתי לוועדה מדעית על ידי שר המדע מטעמים פוליטיים

במכתב לראש הממשלה מסביר פרופ' קלפטר, שהביטול "מקריב את האינטרסים של מדינת ישראל."

10 יולי 2018
נשיא אוניברסיטת תל אביב פרופ' יוסף קלפטר
נשיא אוניברסיטת תל אביב פרופ' יוסף קלפטר

נשיא אוניברסיטת תל אביב ויו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, פרופ' יוסף קלפטר, פנה לאחרונה לראש הממשלה, בדרישה שיתערב בביטול מינויה של פרופ' יעל אמיתי לוועדה מדעית על ידי שר המדע, משום שלטענתו קראה לסרבנות בצה"ל.

 

"מדובר בסיטואציה מביכה ביותר עבור מדינת ישראל, שבה השר המופקד על המדע לא בוחל בשום אמצעי להאדיר את שמו בקרב תומכיו הפוליטיים, ומקריב על המזבח הפוליטי את האינטרסים של מדינת ישראל, ואת מעמדה של האקדמיה הישראלית כולה, ומסכן מיליוני יורו, שאמורים להגיע לחוקרים ולמדענים הישראלים", כך כותב פרופ' קלפטר.

 

נוסח המכתב, כפי שנשלח לראש הממשלה:

 

הנדון: ביטול מינויה של פרופ' יעל אמיתי לוועדה העליונה של ה-GIF על ידי שר המדע מסיבות פוליטיות

 

מכובדי, 

אני נאלץ לפנות אליך בשם ראשי האוניברסיטאות, לאור ההתנהלות המקוממת של שר המדע אופיר אקוניס.

 

קרן המחקר ישראל-גרמניה הוקמה בשנת 1986, ומחלקת מאז בכל שנה, עשרות מליוני יורו לחוקרים ישראלים פורצי דרך בכל התחומים. הקרן מנוהלת על ידי מועצת נגידים ישראלית-גרמנית, שלושה נציגים מכל צד. מועצת הנגידים אמורה להתכנס מחר, ה-9.7.18, בהשתתפות הנציגים הגרמנים והישראלים.

 

עוד מתחילת השנה, היה חסר נציג ישראלי במועצת הקרן, ובאמצע יוני פנו נציגי משרד המדע לפרופ' יעל אמיתי מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון, מומחית לפיזיולוגיה וביולוגיה של התא. היא חברה בהנהלות של קרנות מחקר בינלאומיות רבות, ומוערכת ומוכרת כמומחית בתחום מחקרי ה-BIO. חשוב להדגיש, שתחום הידע בן הקרן מתכוונת לחלק כספי מחקר השנה הוא תחום מדעי החיים, תחום התמחותה של פרופ' אמיתי.

 

לאחר שסיימה את כל תהליכי המיון במשרד, וקיבלה את כל האישורים - הודיעו באמצע השבוע שעבר לפרופ' אמיתי שהשר לא יחתום על מינויה.

 

פניתי אישית ושוחחתי עם שר המדע אקוניס, וביקשתי להבין מדוע מונע את המינוי. הוא השיב לי, שכיוון שפרופ' אמיתי חתמה בעבר (2008), על עצומה הקוראת לסרב לשרת בשטחים, הוא אינו יכול לאשר את מינויה.

 

הבעתי בפניו את מחאתי האישית על החלטה פוליטית בסוגיה אקדמית מקצועית מובהקת! ציינתי את הנזק שייגרם לאקדמיה הישראלית כולה, אם הדברים יתפרסמו. ביקשתי שישוב וישקול את החלטתו, ולא יאפשר למועצת הנגידים של ה-GIF להתכנס בהרכב חסר, וללא איש/אשת מקצוע רלוונטי.

 

הבוקר, יום א', ה-8.7.18, מצאתי את כל הסיפור, כולל ציון שיחתי עם השר, פרוס במפורט ב"ישראל היום", כשברור ששר המדע אפילו לא טרח להסתיר את גאוותו על מהלך הרסני ושגוי זה.

 

מדובר בסיטואציה מביכה ביותר עבור מדינת ישראל, שבה השר המופקד על המדע, לא בוחל בשום אמצעי להאדיר את שמו בקרב תומכיו הפוליטיים, ומקריב על המזבח הפוליטי את האינטרסים של מדינת ישראל, את מעמדה של האקדמיה הישראלית כולה, ומסכן מיליוני יורו שאמורים להגיע לחוקרים ולמדענים הישראלים.

 

אני פונה אליך בבקשה להתערב בדחיפות בנושא, למנות את פרופ' יעל אמיתי, שכבר קיבלה לידיה את החומרים המקצועיים הרבים, והתכוננה לדיוני מועצת הנגידים, ולסגור מיידית את הנושא, לפני שייגרם נזק נוסף.

 

בברכה,

פרופ' יוסף קלפטר

יו"ר ור"ה

נשיא אוניברסיטת תל אביב

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>