הוכרזו הזוכים לפרס דן דוד הבינלאומי לשנת 2015 על הישגיהם יוצאי הדופן ותרומתם לאנושות

שלושה פרסים בשווי מיליון דולר כל אחד, יוענקו ל-6 זוכים מרחבי העולם. פרס דן דוד היוקרתי המחולק בישראל נמנה עם צמרת הפרסים הבינלאומיים

11 פברואר 2015
פרס דן דוד
לצפייה בהכרזה
פרופ' יוסף קלפטר, יו"ר מועצת המנהלים של פרס דן דוד ונשיא אוניברסיטת תל-אביב ופרופ' איתמר רבינוביץ, יו"ר קרן דן דוד, הכריזו היום על חתני פרס דן דוד לשנת 2015.

 

פרס דן דוד, המוענק מדי שנה, יחלק זו השנה ה-14 שלושה פרסים בשווי מיליון דולר, כל אחד בתחומים הנבחרים, בשלושת ממדי הזמן - עבר, הווה ועתיד - על הישגים יוצאי דופן התורמים לאנושות, בתחומי המדע, הרוח, האמנות, השירות הציבורי ועולם העסקים. הפרס הינו פרי יוזמתו של איש העסקים והנדבן הבינלאומי דן דוד שהלך לעולמו לפני מספר שנים.

 

הזוכים תורמים 10% מכספי הפרס ל-20 מלגות המיועדות לחוקרים צעירים בשלבי הדוקטורט והבתר-דוקטורט בארץ ובעולם.

 

עם זוכי פרס דן דוד בעבר נמנים הצ'לן יו יו מה (2006), מאסטרו זובין מהטה (2007), הסופר עמוס עוז (2008), סגן נשיא ארה"ב לשעבר  וזוכה פרס נובל לשלום מר אל גור (2008), ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר (2009), ממגלי נגיף האיידס פרופ' רוברט גאלו (2009), הסופרת מרגרט אטווד (2010) וצמד הקולנוענים האחים איתן וג'ואל כהן (2011) האומן ויליאם קנטרידג' (2012) הפילוסוף ליאון ויזילטיר (2013) והנוירופסיכולוגית פרופ' ברנדה מילנר (2014).

 

הפרסים יוענקו בטקס חגיגי בהשתתפות אישים מהארץ ומהעולם ב-17 במאי 2015, באוניברסיטת תל-אביב.

 

חתני פרס דן דוד לשנת 2015:

 

ממד זמן עבר - אחזור העבר: היסטוריונים ומקורותיהם

  • פרופ' פיטר בראון, מחשובי ההיסטוריונים של שלהי העת העתיקה. ספריו פורצי הדרך שינו את הדרך שבה אנו תופסים שינוי חברתי ותרבותי.
  • פרופ' אלסנדרו פורטלי, מחשובי ההיסטוריונים המבססים מחקרם על היסטוריה שבעל פה. מחקריו על הדרך שבה פועלים הזיכרון האישי והקולקטיבי מאתגרים את הדרך שבה אנו תופסים את תיעוד העבר.

 

ממד זמן הווה - מהפכת המידע

  • מר ג'ימי וולס, ממייסדי וויקיפדיה, האנציקלופדיה האינטרנטית הגדולה ביותר בעולם, המספקת תוכן חופשי שלא למטרות רווח ומתבססת על שיתוף פעולה בין אנשים כמקור מידע. החזון המוצהר של וולס בהקמת וויקיפדיה היה "ליצור עולם ידע שלכל אדם על כדור הארץ תהיה גישה לכל מידע באופן חופשי."                                                                                                                         

                       

ממד זמן העתיד - ביואינפורמטיקה

  • פרופ' מייקל ווטרמן, תרם תרומה יסודית ומשפיעה לניתוח רצפים של DNA ,RNA  וחלבון, ופיתח אלגוריתם למיפוי הגנום האנושי. לווטרמן תפקיד מרכזי בהפיכת הביואינפורמטיקה לתחום מחקר מדעי וביצירת קהילת המחקר בתחום.
  • פרופ' דיויד האוסלר, שותף מוביל בבניית הטיוטה הראשונה של הגנום האנושי וחלוץ בשילוב שיטות למידה חישובית במחקר ביואינפורמטי. פרופ' האוסלר מוביל פיתוח של כלי חישוב ותצוגה המסייעים לפענוח גנומים בכל העולם.
  • פרופ' סירוס צ'וטיה, חלוץ בהבנה של הקשר בין רצף, מבנה ופעילות של חלבונים. גילה את קיומן של תת-יחידות מבניות חוזרות בחלבונים, שבעזרתן ניתן לנבא הן את מבנה החלבון והן את פעילותו.

 

לאתר פרס דן-דוד >>

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>