ד"ר אורי בן-דוד בין 26 החוקרים הצעירים המצטיינים בעולם

נבחר על ידי הארגון האירופאי לביולוגיה מולקולרית ויקבל פרס כספי למימון מחקרו

23 דצמבר 2021
ד"ר אורי בן-דוד
ד"ר אורי בן-דוד

הארגון האירופאי לביולוגיה מולקולרית (EMBO), המשמש ארגון הגג המקצועי של הביולוגיה המולקולרית באירופה, בחר לאחרונה ב-26 חוקרים צעירים מצטיינים מרחבי העולם, ובהם ד"ר אורי בן-דוד מהפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר.

 

חיזוק קשרי המחקר שלנו עם מדענים מובילים באירופה

הארגון, שהוקם ב-1964, תומך במחקר ביולוגי ומקדם שיתוף ידע בין מדענים, מממן קורסים, סדנאות וכנסים ומוציא לאור חמישה כתבי עת. מדי שנה בוחר הארגון מספר מצומצם של מדענים בתחילת הקריירה העצמאית שלהם, אשר הוכיחו מצוינות מדעית ומהווים לדעת הארגון את ה"עתודה המדעית" של חקר מדעי החיים. החוקרים הנבחרים מקבלים פרס כספי המיועד למחקר, ומגוון הזדמנויות מקצועיות עבורם ועבור הסטודנטים שלהם, כולל הכשרות מקצועיות, השתתפות בכינוסים, גישה לתשתיות מחקר מתקדמות, ועוד.

 

ד"ר אורי בן-דוד הוא מומחה לגנטיקה של סרטן וחוקר בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב. במסגרת עבודת הפוסט-דוקטורט שלו במכון ברוד של הרווארד ו-MIT פרסם מחקר פורץ דרך שחשף כיצד האבולוציה של תאי סרטן שגדלים בתרבית משנה את התגובה שלהם לתרופות והציע גישות חדשניות להתמודד עם הבעיה. המחקר פורסם ב-Nature וזכה להיות מוצג על גבי שער המגזין.

 

"אני שמח להצטרף לארגון האירופאי לביולוגיה מולקולרית, ומעריך מאוד את ההזדמנות שהארגון מעניק למעבדה שלי", אומר ד"ר בן-דוד ומוסיף "אני מקווה שהחברות בארגון תסייע לחיזוק קשרי המחקר שלנו עם מדענים מובילים באירופה, ותספק לחברי ולחברות המעבדה שלי מגוון הזדמנויות להתפתחות מקצועית".

 

חוקר תהליכים בהתפשטות מחלת הסרטן

ד"ר בן-דוד הצטרף לפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב בשנת 2019 כחבר סגל בכיר במחלקה לגנטיקה מולקולרית של האדם וביוכימיה וכעמית (affiliate) במרכז ספרא לביואינפורמטיקה. המחקר במעבדה שלו מתמקד בתופעה חשובה שמתרחשת במהלך התפתחות והתפשטות מחלת הסרטן, אשר נקראת אנאפלואידיה - שינוי במספר הכרומוזומים בתא הסרטני.

 

התופעה מוכרת כבר מעל 100 שנים כסימן היכר של מחלת הסרטן (למעשה, זהו השינוי הגנטי השכיח בסרטן), אך ההבנה שלנו את האופן שבו היא מקדמת את התהליך הסרטני עדיין מוגבלת. במעבדה של ד"ר בן-דוד משלבים גישות ניסוי וחישוב על מנת לפענח את המנגנונים הביולוגיים שעומדים בבסיס התופעה, להבין את האופן שבו היא תורמת להתפתחות מחלת הסרטן, ולמצוא דרכים לנצל אותה לשם פגיעה סלקטיבית בתאי סרטן.

 

במחקר פורץ דרך של קבוצת המחקר שלו (שפורסם השנה, אף הוא ב-nature), מצאו ד"ר בן-דוד וצוותו נקודת תורפה של תאים אנאפלואידיים והראו שבאמצעות פגיעה ממוקדת ב"עקב אכילס" של התאים אלו ניתן להרוג תאים סרטניים מבלי לפגוע בתאים נורמליים. יישום עתידי של המחקר עשוי לאפשר פיתוח תרופות חדשות לסרטן, וכן התאמה טובה יותר של תרופות לחולים (רפואת סרטן מותאמת אישית).

 

ד"ר בן-דוד זכה במלגות ומענקי מחקר רבים, כולל מלגת קלור, פרס דן דוד, פרס האגודה האמריקאית לביולוגיה של התא עבור עבודת דוקטורט מצטיינת, כמו גם מלגות EMBO רוטשילד ו-HFSP לפוסט-דוקטורט. כחוקר עצמאי זכה ד"ר בן-דוד השנה במענק המחקר של האיחוד האירופי לחוקרים צעירים (ERC Starting Grant), במלגת עזריאלי לחוקרים מתחילים, ובשורה ארוכה של מענקי מחקר תחרותיים. בשנה שעברה קיבל ד"ר בן-דוד את פרס "החוקר המבטיח"Next Generation Star Award) ) של האגודה האמריקאית לחקר הסרטן.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>