לראשונה בישראל: אקסלרטור ייעודי ליזמים בתחומי תחבורה חכמה ותחליפי דלקים

האקסלרטור (מאיץ) יפעל במסגרת המכון לחדשנות תחבורתית באוניברסיטת תל-אביב, בבניין פורטר של ביה"ס ללימודי הסביבה

23 אוקטובר 2014
לראשונה בישראל: אקסלרטור ייעודי ליזמים בתחומי תחבורה חכמה ותחליפי דלקים
המאיץ בבניין ביה"ס ללימודי הסביבה: שילוב הטוב שבעולם האקדמי עם הטוב שבעולם יזמות ההייטק

אקסלרטור (מאיץ) ייחודי יוקם באוניברסיטת תל-אביב ויופעל בצוותא עם קהילת היזמות EcoMotion לתחבורה חכמה. הפרויקט יזכה לסיוע של כמיליון שקלים בשנה.

 

האקסלרטור יפעל במסגרת המכון לחדשנות תחבורתית באוניברסיטת תל-אביב, שהוקם בשיתוף פעולה בין מנהלת תחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה, ביה"ס ללימודי הסביבה ע"ש פורטר והפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן, כחלק מחזון הממשלה להפחתת התלות העולמית בנפט. כמו כן, הוא מיועד ליזמים בתחומי תחבורה חכמה ותחליפי דלקים, מתוך מטרה לעודד חברות הזנק בתחומים אלה.

 

יזמות בבניין הירוק בישראל

פעילות האקסלרטור תתקיים בבניין פורטר של ביה"ס ללימודי הסביבה, כשכל מיזם שקשור למאיץ יקבל מקום עבודה במרחב משותף. הפעילות במאיץ תתבצע בסבבים קבועים של כארבעה חודשים, כשבכל מחזור ישתתפו חמישה מיזמים. הסבב הראשון של המאיץ צפוי להיפתח בדצמבר 2014. במסגרת התכנית יקבלו היזמים תמיכה ממגוון גופים: משקיעים מקומיים, יזמים נוספים, אנשי אקדמיה, רשויות מקומיות ומגוון חברות מבוססות - מקומיות ובינלאומיות - שיסייעו להם בפיתוח הרעיון. ההשתתפות בתכנית ההאצה מתבצעת ללא תשלום, ובשונה מהמודלים הקיימים אינה גובה אחוזים מהמיזם העתידי.

 

במהלך שהותם בבניין הקפסולה יזכו היזמים הנבחרים לתמיכה כספית בשווי של כ-100,000 שקל במזומן. כמו כן, הם יקבלו שירותי ייעוץ וליווי עסקי של מומחים מתעשיות הרכב, הטכנולוגיה והפיתוח העסקי - הכל במטרה לספק להם כלים ושותפויות חדשות שיבשילו לכדי גיוס השקעה ראשונית מיד בסוף התהליך.

 

מלוא תשומת הלב לפיתוח החלום

"המאיץ שמוקם בימים אלה במסגרת המכון אמור לתת ליזמים צעירים בתחום התחבורה, הנמצאים בתחילת דרכם, זמן ותמיכה כספית לצורך הקדשת מלוא תשומת הלב לפיתוח החלום." אומר פרופ' דני רבינוביץ, ראש ביה"ס פורטר ללימודי הסביבה, המכהן גם כראש המכון לחדשנות תחבורתית. "ארבעת עד ששת החודשים שכל אחד מהם ישהה במאיץ, יאפשרו פיתוח של צדדים טכניים לצד קידום המבנה העסקי של המוצר ושל החברה שמפתחת אותו. מבחינת האוניברסיטה זהו ניסיון ייחודי לשלב ידיים עם תעשיות ההזנק בישראל, ולשלב את הטוב שבעולם האקדמי עם הטוב שבעולם יזמות ההייטק. השילוב עם מנהלת תחליפי נפט במשרד ראש הממשלה, בצירוף הניסיון שרכשה קהילת 'אקומושן', שתעסוק בפועל בטיפוח הצד העסקי של היוזמות שייבחרו, הוא נוסחא חדשנית ומקורית. בי"ס פורטר ללימודי הסביבה גאה להיות חלק ממיזם כזה".

 

להקטין את התלות בנפט

הקמת האקסלרטור מהווה נדבך חשוב ובלתי נפרד מחזון ממשלת ישראל, שבבסיסו עומדת התכנית הלאומית לתחליפי דלקים בראשות אייל רוזנר. התכנית נועדה לפתח טכנולוגיות המקטינות את השימוש העולמי בנפט בתחבורה, לחזק תעשיות עתירות ידע בתחום ולהפוך את מדינת ישראל למובילה עולמית במלחמה בתלות בנפט.

 

"מדינת ישראל הציבה לעצמה למטרה להפוך למרכז של ידע וחדשנות בתחום תחליפי הדלקים." אומר אייל רוזנר, ראש התכנית הלאומית לתחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה, "כדי להגיע ליעד זה, וכפועל יוצא של חזון הממשלה, הוקם אקסלרטור ייעודי ליזמים בתחומי תחבורה חכמה ותחליפי דלקים, מתוך מטרה לעודד יזמים להשקיע בתחום חשוב זה. הקמת האקסלרטור מהווה צעד נוסף של מנהלת תחליפי דלקים בבניית היכולות של ישראל, שיאפשרו בעתיד להוביל את העולם בתחומי החדשנות התחבורתית ובמציאת הפתרונות החלופיים לשימוש בנפט".

 

לדברי בועז ממו, מנהל קהילת EcoMotion: "המאיץ נועד כדי לנסות ולהתמודד עם המחסור בתשתיות תומכות למימוש רעיונות ייחודים בתחום התחבורה החכמה, והוא מהווה המשך ישיר לפעילות הקהילה. במסגרת הפעילות השוטפת של EcoMotion, אנו נחשפים לפער הקיים בין רעיון מוצלח ליכולת לתרגם אותו למוצר או לשירות בר מכירה. היעדר תשתיות תומכות פיתוח, הבנה עמוקה לצרכי שוק וגישה נאותה למקורות מימון, פוגעת קשות ביכולת למקסם ולהוציא לפועל את החדשנות היזמית הייחודית לישראל. אין לי ספק כי פיתוח תשתית, אשר תשרת כעשרה מיזמים בשנה במסגרת המאיץ הפיזי - ועשרות מיזמים במעגל הווירטואלי - הינה מתבקשת אל מול פעילות הקהילה בשנתיים האחרונות, ותעזור לנו במימוש הרעיונות ובביסוסם, תוך משיכת יזמים חדשים לתחום".

 

התכנית מיועדת ליזמים שלרעיון שלהם יש פוטנציאל השפעה ברמה הגלובלית. היא מיועדת למיזם שלא גייס שום מימון (קיימת אפשרות לקבל היתר מיוחד אם הגיוס לא עלה על חצי מיליון שקל). כמו כן, מושם דגש על כך שלרעיון יש פוטנציאל ממשי לגייס מימון המשך, ושלפחות אחד מהיזמים מתחייב להשקיע את מירב זמנו בתכנית.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>