מבנה המוח (0455.2777)
Neuroanatomy
חקר המבנה של מערכת העצבים חיוני להבנת אופן בו המוח, חוט השדרה ומערכת העצבים ההיקפית שולטים בפעולות הגוף, אחראיים לתחושה, תנועה, מחשבות ורגשות.
מטרת הקורס לתאר באופן מקיף את מבנה מערכת העצבים המרכזית של האדם. בקורס נסקור את ההתפתחות העוברית של מערכת העצבים ונתאר בפירוט את מבנה מערכת העצבים באדם הבוגר. במסגרת זו נתאר את מבנה חוט השדרה והעצבים הספינאליים, את מבנה קליפת המוח ומשטחי ההמיספרה, החומר הלבן והגרעינים התת-קורטיקליים, חדרי המוח והנוזל המוח-שדרתי, גזע המוח והמוח הקטן, קרומי המוח ואספקת הדם למוח.

במהלך הקורס נתאר את המערכת המוטורית ואת האנטומיה של המערכות התחושתיות השונות, את המערכת הלימבית והאנטומיה של למידה וזיכרון ואת המערכת האוטונומית.

בנוסף, יינתן דגש על שיטות מתקדמות בחקר האנטומיה של המוח ועל יישומים מחקריים וקליניים לחקר מבנה מערכת העצבים (בדגש על דימות מתקדם של מבנה ותפקוד מוח האדם). כמו כן, נסקור את הדומה והשונה בין מוח האדם לבעלי חיים אחרים ובאופן בו ניתן להסיק מחיות מעבדה על מבנה מערכת העצבים של האדם.

מבנה הקורס:

הקורס נלמד על פני שני סמסטרים.
בסמסטר א’: 3 שעות שבועיות
בסמסטר ב’: 2 שעות שבועיות

הערה: לקורס זה נלווה קורס מעבדה בנוירואנטומיה. במסגרת קורס זה מנתחים התלמידים מוחות אדם בהתאם לתכני הקורס העיוני. ההשתתפות בקורס זה ייחודית לתלמידי ביה”ס ללימודי המח.
דרישות קדם: אין
נוכחות חובה
הרכב ציון:
על מנת לקבל ציון ״עובר״ בקורס יש לקבל ציון ״עובר״ בכל אחד מהרכיבים (10% - בוחן אמצע, 20% - בחינה אמצע שנתית, 70% - בחינת סיום).
מטלת סיום: בחינה בכתב
ספרות:
בראשית השנה תינתן לתלמידים רשימת קריאת חובה לבחינה מתוך הספר הבא:

Kiernan, J. (2005) The human nervous system: an anatomical viewpoint. Lippincott Williams & Wilkins. 9th edition.

קריאה נוספת תינתן מתוך:

Kandel, E. (2000) Principles of neural science. 4th edition