ידיעון תשע"ב

קישוט

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

מבנה הלימודים

  1. התכנית תכלול בכל שנה (בהתאמה לסוג המסלול)
  2. סמינריונים ייחודיים של התכנית
  3. מקבצים
  1. התכנית תכלול בכל שנה (בהתאמה לסוג המסלול):

    • א. "סמינריון חובה תחומי" של התכנית או של אחד החוגים, בכל אחד מן התחומים המרכזיים של הלימודים הקוגניטיביים של השפה ושימושיה.
    • ב. "סמינריון חובה רב-תחומי" של התכנית, בצירופים הרב-תחומיים הרווחים בלימודים הקוגניטיביים של השפה ושימושיה.
    • ג.  "סמינריון המחקר" של התכנית, שהוא פורום אינטגרטיבי של תכנית הלימודים הקוגניטיביים של השפה ושימושיה.
    • ד. סמינריונים של התכנית ושל החוגים, בכל אחד מן התחומים המרכזיים של הלימודים הקוגניטיביים של השפה ושימושיה ובצירופים הרב-תחומיים הרווחים בלימודים הקוגניטיביים של השפה ושימושיה.

    כל סמינריון חובה (סעיפים א'-ג' לעיל) יהיה בהיקף של 4 ש"ס או של 2 ש"ש.

  2. סמינריונים ייחודיים של התכנית

    התכנית מציעה סמינריונים ייחודיים משני סוגים:

    • א. סמינריון חובה רב-תחומי יוקדש לסוגיה הנבדקת במשותף על ידי חוקרים מתחומים שונים. לעתים קרובות ישתייכו החוקרים לדיסציפלינות שונות. הסוגיה הנבדקת לא תהיה קבועה, אבל תמיד תתאים לדיון ברמת הלימודים המתקדמים של התואר השני. סמינריון זה יינתן בכל אחד מן הצירופים הרב-תחומיים הרווחים במחקרים הנעשים בקבוצת הלימודים הקוגניטיביים של השפה ושימושיה.

      הסילבוס של הסמינריון תלוי בסוגיה הנבדקת, ובדרך כלל יכלול מאמרים מן התחומים הרלוונטיים השונים, שיאפשרו לתלמידים גם להגיע להבנה מתקדמת של תרומות התחומים השונים למחקר הסוגיה וגם להבין את הטעם, את האופי ואת ההישגים של האינטגרציה הרב-תחומית במחקר הסוגיה.

      לדוגמה: סמינריון רב-תחומי בדבר מקומו של ההקשר במערכות הידע של השפה יוכל להתנהל על ידי פילוסוף של הלשון ועל ידי בלשן. סמינריון כזה יוכל להתמקד בסדרת מאמרים שכתבו פילוסופים בני-זמננו, בדבר תלות-ההקשר של ביטויים רבים בשפה ובדבר עקרונות כלליים לייצוג ההקשר ולניהול הייצוג במהלך שיחה, וכן במאמרים שכתבו בלשנים בני-זמננו בדבר מרכיבים מסוימים של הקשרי השיחה והתכונות הכלליות של החוקים השולטים בהם.

      במסגרת לימודי התואר השני בחוגים השונים של הפקולטה ניתנים סמינריונים רבים המסוגלים לשמש כתשתית טבעית לסמינריוני החובה הרב-תחומיים הדרושים.

      התכנית מנסה להפקיד כל סמינריון חובה רב-תחומי בידי שני מורים. חלק מן המורים השותפים יהיו אורחים ידועי-שם מתחומים שונים וממדינות שונות. בדרך כלל הם דוברי עברית ובעלי עניין מחקרי מובהק בלימודים הקוגניטיביים של השפה ושימושיה.

    • ב. סמינריון המחקר הוא פורום אינטגרטיבי של התכנית. בכל שנה יוקדש הסמינריון לנושא מתאים וישתתפו בו מורים מן התחומים השונים וכל תלמידי התכנית. במסגרת זו יוצגו מחקריהם של המורים, של התלמידים ושל אורחים, באופן שיבליט את התרומה של כל אחת מן הדיסציפלינות בפני עצמה ואת חשיבותה המיוחדת של האינטגרציה הרב-תחומית.

      הסילבוס של סמינריון המחקר יכלול מאמרים שיציגו את הנושא השנתי וכן מאמרים של המורים השותפים, של האורחים ושל תלמידים מסיימים, בצדדים שונים של הנושא הרב-תחומי.

  3. מקבצים

    • א. המקבץ הסימטרי:

      תלמידי מקבץ זה יקבלו הכשרה נאותה בשני תחומים של הלימודים הקוגניטיביים של השפה ושימושיה, בלא להדגיש אחד מהם.

      בשנת לימודיהם הראשונה ישתתפו תלמידים אלה בסמינריון החובה של כל אחד משני תחומי ההתמחות שלהם, בסמינריון החובה הרב-תחומי המתאים לצירוף התחומים שלהם ובסמינריון המחקר של התכנית. ההיקף הכולל של לימודיהם בשנה זו: 16 ש"ס.

      בשנת הלימודים השנייה ישתתפו התלמידים בסמינריון החובה הרב-תחומי המתאים לצירוף התחומים שלהם, בסמינריון המחקר של התכנית ובשני סמינריונים לבחירה, בהתאם לייעוץ. ההיקף הכולל של לימודיהם בשנה זו: 16 ש"ס.

    • ב. המקבץ הלא-סימטרי:

      תלמידי מקבץ זה יקבלו הכשרה נאותה בשני התחומים של הלימודים הקוגניטיביים של השפה ושימושיה, בהדגשה של אחד מהם.

      בשנת לימודיהם הראשונה ישתתפו תלמידים אלה בסמינריון החובה של תחום ההתמחות המודגש שלהם, בסמינריון החובה הרב-תחומי המתאים לצירוף התחומים שלהם, בסמינריון המחקר של התכנית וסמינריון לבחירה, בהתאם לייעוץ. ההיקף הכולל של לימודיהם בשנה זו: 16 ש"ס.

      בשנת הלימודים השנייה ישתתפו התלמידים בסמינריון החובה הרב-תחומי המתאים לצירוף התחומים שלהם, בסמינריון המחקר של התכנית ובשני סמינריונים לבחירה, בהתאם לייעוץ, מתוכם אחד לפחות בתחום ההתמחות המודגש שלהם. ההיקף הכולל של לימודיהם בשנה זו: 16 ש"ס.

    • ג. המקבץ הישיר:

      בהתאם למדיניות הפקולטה למדעי הרוח בדבר מסלול ישיר למ"א, פתוחים לימודי המקבץ הישיר בתכנית זו רק בפני תלמידי התכנית האוניברסיטאית לטיפוח המצוינות.

      תלמידי מקבץ זה יקבלו הכשרה נאותה, ברמות התואר הראשון והשני, בשני תחומים של הלימודים הקוגניטיביים של השפה ושימושיה, בלא חובה להדגיש אחד מהם.

      בשנת הלימודים הראשונה ללימודיהם בתכנית זו ובחלק משנת הלימודים השנייה ישלימו התלמידים במקבץ זה את לימודיהם בארבעת ההקבצים (כל אחד בהיקף של 8 ש"ש) של הלימודים הקוגניטיביים של השפה בתכנית הלימודים הכלליים במדעי הרוח.

      במהלך שנת לימודיהם השנייה בתכנית זו, כאשר יהיו קרובים להשלמת לימודי ההקבצים, יעברו התלמידים במקבץ זה למתכונת הלימודים של המקבץ הסימטרי או של המקבץ  הלא-סימטרי, כמפורט לעיל.

    • ד. לימודי השלמה:

      כדי לקבל הכשרה במסגרת תכנית זו, בתחום כלשהו של הלימודים הקוגניטיביים של השפה ושימושיה, על התלמיד להיות בעל הכשרה קודמת בהיקף של שני הקבצים לפחות (כל אחד בהיקף של 8 ש"ש), באותו תחום.

      תלמיד ללא הכשרה קודמת כזו יוכל להשתתף בלימודי השלמה. במסגרת זו הוא ישלים את לימודיו בתחום המבוקש להיקף של שני הקבצים.

      כדי לעמוד בלימודי ההשלמה יהיה על התלמיד לעמוד בדרישות של כל אחד מהם וכן לקבל בהם ציון 80 או יותר, בממוצע משוקלל.

    • ה. הנחיה כללית:

      כל מרכיב סטנדרטי של תכנית הלימודים שאינו נדון במפורש בתכנית זו יוסדר על פי התקנונים הכלליים של האוניברסיטה ושל הפקולטה למדעי הרוח, לפי העניין, או על יסוד החלטות ועדת ההוראה של התכנית או של ראש התכנית, לפי הצורך.

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer

אתר זה מומלץ לצפיה בדפדפנים firefox או internet explorer בגרסה 7 ומעלה.