ידיעון תשע"א

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

סילבוס מסופוטמיה

(קורס מספר 06714136)

סמינר מוסמך

פרופ` רן צדוק

בסמינר זה נעסוק בשלוש לשונות משלוש משפחות שונות. נקרא מבחר מכתבים בניב האשורי החדש (מכלח, נינווה ואשור), שנשלחו ע"י מלכי אשור או אליהם, בכתב היתדות האשורי החדש. הקריאה תלווה בניתוח דקדוקי ופרגמטי. נעסוק גם בכתובות התלת-לשוניות של מלכי פרס האכימנית (בעיקר דריווש הראשון), דהיינו בנוסח הבבלי המאוחר, הפרסי הקדום והעילמי האכימני. טיבו של עיסוק זה יהיה – מלבד העמקת ידיעת האכדית המאוחרת - לימוד יסודות השפה הפרסית העתיקה, שהיא בעלת קורפוס מצומצם וסטראוטיפי, אך בעלת יריעה השוואתית רחבה למדי, וכן לימוד השפה העילמית בשלבה האחרון, שהוא המפתח להבנת השלבים הקדומים שלה. שפה זו- בניגוד לתדמיתה המקובלת – אינה דלת קורפוס ושרידית, אלא בעלת טכטים מגוונים ברצף של כאלפיים שנה. היקפן המוגבל של כתובות תלת-לשוניות אלה יאפשר לקרוא אותן במשך סמסטר אחד.

Mesopotamia

Three languages of three different linguistic families will be studies in this seminar. We shall read (in cuneiform) a selection of Neo-Assyrian letters (from Calah, Nineveh and Assur), which were sent by the Assyrian kings or to these kings. The grammar and pragmatics of the letters will be analyzed. We shall also read the trilingual inscriptions of the Achaemenid kings (mainly Darius I). They are written in Old Persian paralleled by Babylonian and Elamite versions. To this end, we shall learn the basic grammar of Old Persian, a language with a limited and stereotypic corpus, but with fairly rich comparative material. Likewise, the basics of Royal Achaemenid Elamite, the latest phase of this isolated language, will be studied. Elamite is not a "Restsprache", but has a rich and variegated corpus stretching over ca. 2000 years. The limited extent of the trilingual inscriptions will enable us to read them within one semester.

דרישות קדם: ידיעת אכדית

הערות:

בחינות

  • תאריך הגשת העבודה לסיום הקורס מפורסם בלוח הבחינות של החוג.
    בקורסים בהם לא פורסם תאריך , יש להתעדכן במזכירות החוג

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer