ידיעון תשע"א

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

סילבוס בעיניים מערביות:קולוניאליזם, תרבות וחברה 1750 - 1950

(קורס מספר 06219018)

סמינר מ"א

פרופ` בילי מלמן

ההיסטוריה של הקולוניאליזם ושל המגעים הפוליטיים, הכלכליים והתרבותיים בין אירופה המערבית לעולם שמחוץ לה, היא אחד התחומים המרכזיים, הערים והחדשניים ביותר בלימודי ההיסטוריה ואף בתחומים כמו חקר התרבות, אנתרופולוגיה, כלכלה ולימודי תקשורת. ההנחה המרכזית בתחום מחקר והוראה זה היא כי בדיוק כשם שה"מערב" ובמיוחד אירופה, השפיעו על טריטוריות, חברות ותרבויות קולוניאליות, כך השפיעו אלה על אירופה. החברה והתרבות האירופית,זהויות אירופיות וההתנסות במודרניות לא היו רק לאומיות אלא גם קולוניאליות. הן עוצבו כולן במאות ה18, ה19 וה20, שבהן השתלט המערב על שטחים עצומים באסיה, באמריקות, באוסטרליה ובאפריקה.

הקולוניאליזם לא עיצב רק התנסות חומרית ותרבותית: הוא גם השפיע על האופנים שבהם התבוננו מערביים על השונים מהם. הסמינר יבחן מושגי יסוד בהיסטוריה ובהיסטוריוגרפיה של המגעים הקולוניאליים וביניהם: "שוני", "דמיון","בין-תרבותיות" ו"אורינטליזם". הוא יידע אתכם לספרות המחקר המובילה בתחום ולדיונים והמחלוקות המרכזיים בו. בצד אלה, מציע לכם הסמינר בחינה מחדש של שאלות מרכזיות ו"תחנות" בהיסטוריה האירופית של המאות ה20-18, מנקודת המבט של הקולוניאליזם. בחינה מחדש זו מציעה תובנה מחודשת ביחס להיסטוריה זו. בין הנושאים שבהם נדון: ההתבוננות ב"אורינט" בעידן הנאורות של המאה השמונה עשרה (הן האוריינט העות'מני והן הודו); אורינטליזם, ממשל וניהול אימפריות במאה התשע עשרה; קולוניאליזם, סחר וצרכנות בעידן המהפכה הצרכנית והמהפכה התעשייתית; דת, מסיון ואימפריה במאה התשע עשרה; טכנולוגיות ותרבות המונים והקשר בין התפתחותן לבין הקולוניאליזם; דמוקרטיה וקולוניאליזם; כלכלת האימפריאליזם והקשרים בין מרכזים ופריפריות כלכליים; התבוננות ב"שונה" מבחינה תרבותית בעידן הלאומיות החדשה והיחס לקולוניות בעידן הדה-קולוניזציה.

נשתמש במגוון רחב של מקורות וחומרים הכוללים חיבורים פילוסופיים ופוליטיים, ספרות מסעות, ספרות "מדעית", אתנוגרפית ואנתרופולוגית, מוסיקה וקולנוע.


דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • תאריך הגשת העבודה לסיום הקורס מפורסם בלוח הבחינות של החוג.
    בקורסים בהם לא פורסם תאריך , יש להתעדכן במזכירות החוג

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer