ידיעון תשע"א

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

סילבוס סטליניזם וקולנוע

(קורס מספר 06213256)

סמינר ב.א.

פרופ' יגאל חלפין


רבים רואים במהפכה הבולשביקית תופעה פוליטית. אחרים טוענים כי מדובר בשינוי חברתי דווקא. אבל מדוע להתעלם מטענת בני הזמן כי מהפכה אמיתית תתרחש רק אם בני אדם ילמדו לחוות אחרת, והיא איננה רק עניין של שינוי אידיאולוגי או פוליטי? במרכזה של המהפכה הסוציאליסטית עמד הרצון ליצור אדם חדש, אדם חופשי ומאושר שעצם קיומו הוא שיהפוך את החברה הסוציאליסטית השיוויונית והחופשית לאפשרית. בסמינר זה – שיתנהל במתכונת של סדנה -- נבקש לבחון את תרומת הקולנוע לפרוייקט אסטטי זה. הסמינר יעסוק לא רק בקלאסיקות של הקולנוע הסובייטי המוקדם אלא גם בקולנוע הסטליניסטי עצמו.
נבחן את המונטז של קולשוב כאמצעי להגברת תודעה, נעסוק בקולוע של ורטוב, פודובקין ודובזנקו ונשים דגש על ההתפתחות בסגנונו הקולנועי של איזנשטיין.
לאחר מכן נעבור לקולנוע של שנות ה30- המאוחרות ונבחן את האוטופיה הסוציאליסטית כפי שהיא מצטיירת בקולנוע. בהקשר זה ננתח את הסרטים המוזקליים של התקופה. לצד אלו נצפה בסרטים המתארים את האיומים כביכול על הסדר האוטופי החדש – אותם סרטים שליוו את הטרור הגדול (1937-38). החומרים הקולנועיים יבחנו בסמינר לצד זנרים סמוכים של עשייה – צילום, אומנות קונסטוקטיביסיטית ואולי אף התיאטרון של מיירכולד. ננסה ליצר תמונה של מהפכה כפרויקט אסטטי כולל.


דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • תאריך הגשת העבודה לסיום הקורס מפורסם בלוח הבחינות של החוג.
    בקורסים בהם לא פורסם תאריך , יש להתעדכן במזכירות החוג

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer