ידיעון תשע"א

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

סילבוס חברה, משטר ותרבות בימי הביניים

(קורס מספר 06211301)

שו"ת

פרופ` גדי אלגזי, פרופ` אביעד קליינברג, ד"ר תמר הרציג

כללי: תקופת ימי הביניים באירופה משתרעת על פני כאלף שנים, מן המאה ה-5 לספירה ועד למאה ה-15. בכמה מקבוצות התרגיל יידונו ימי הביניים המוקדמים, באחרות ימי הביניים התיכונים או המאוחרים. מורים מסוימים מתמקדים בזירה גיאוגרפית אחת (למשל, ספרד או אנגליה), מורים אחרים מדגישים היבט מסוים של החברה האירופית (למשל דת או משטר).

ד"ר אביעד קליינברג
התרגיל יתרכז בתקופה שבין המאה האחת-עשרה למאה החמש-עשרה, תקופה שבמהלכה השתנו פניה של אירופה. נראה איך תרמו מסדרי הקבצנים למהפכה בתקשורת, איך התפתחה במערב שכבה של אינטלקטואלים מקצועיים מסביב למוסדות הידע החדשים, האוניברסיטאות, ואיך דווקא ההשכלה ולא הבורות הפכה את אירופה לחברה סובלנית פחות משהייתה. נדבר מעט על פוליטיקה והרבה על נשים וגברים וילדים, על יאוש ועל תקווה ועל הדברים הגורמים לבני אדם לקרוע זה את זה לגזרים או לתת את נפשותיהם איש למען רעהו ולמען רעיונות שהם מבינים רק למחצה.

פרופ' גדי אלגזי
תרגיל: תרבות וחברה בימי-הביניים
השו"ת מתמקד בימי-הביניים התיכוניים (משנת האלף עד המאה השלוש-עשרה). הוא נועד, ראשית, להציע מבוא להיבטים מרכזיים של החברה האירופית: התרבות החומרית, המיבנים הפוליטיים, העיר והכפר, יחסי המינים, משפחה וקבוצת השארוּת, התמורות בכנסיה, האריסטוקרטיה והתרבות החצרונית. שנית, בעזרת ניתוח מקורות ראשוניים וספרות מחקר, מבקש השו"ת לאפשר למשתתפים להתוודע לשיטות עבודה בסיסיות במחקר היסטורי, לדגמי הסבר ולכשלים טיפוסיים. השו"ת מבוסס על עבודה עצמית ומצריך הכנה אינטנסיבית מפגישה לפגישה, הכוללת קריאת ספרות מחקר ועיבוד מקורות לקראת דיון בכיתה. בנוסף לכך יגישו משתתפי הקורס 3 עבודות קצרות בכתב ויכתבו בחינת סיום.
קריאה מקדימה:
Robert Bartlett, The Making of Europe: Conquest, Colonization and Cultural Change 950-1350 (London: Penguin, 1994) [מומלץ לרכוש!]
Richard W. Southern, The Making of the Middle Ages (New Haven: Yale University Press, 1953 and later editions)
Marc Bloch, Feudal Society, L. A. Manyon trans. (London: RKP, 1962)

ד"ר תמר הרציג
התרגיל יתמקד בעיקר בהיסטוריה דתית ותרבותית של אירופה בתקופה שבין המאה השתים-עשרה למאה החמש-עשרה. אנו נדון במהלכו במספר סוגיות מרכזיות הנוגעות לתקופה זו. בין היתר, נעסוק בצמיחתן של האוניברסיטאות וב"רנסנס של המאה השתים-עשרה"; בהתפתחותם של מסדרי הקבצנים, תנועות המינות והאינקוויזיציה; בפריחתה של המיסטיקה ובמעמד הציבורי של נשים וגברים שנחשבו לקדושים עוד בימי חייהם; במשבר הכנסיה במאה הארבע-עשרה; במגפת הדבר ובהשלכותיה הדמוגרפיות, הכלכליות והחברתיות; ובמאפייניה היחודים של החברה העירונית האיטלקית, שבה צמחו המחשבה ההומניסטית ואמנות הרנסנס. הקורס דורש עבודה עצמית אינטנסיבית, והוא מבוסס על קריאה של ספרות מחקר ועל הכנה של מקורות ראשוניים משיעור לשיעור.

Dr. Tamar Herzig
This course will focus on the cultural and religious history of Europe from the twelfth century to the fifteenth century. We will discuss major topics in the history of this period, including the rise of the universities and the Renaissance of the Twelfth Century; the evolution of the Mendicant orders, medieval heretical movements and the Medieval Inquisition; the flourishing of mysticism and living saints; the crisis of the Church in the fourteenth century; the Black Death and its demographic, economic and social impact; and the unique conditions that prevailed in Italian cities, where humanistic thought and Renaissance art first came into existence. The course requires intensive preparation (a close reading of historical literature and the preparation of primary sources) from one meeting to the next.


דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 14/02/2011 בשעה 9:00
  • מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 25/03/2011 בשעה 9:00
  • מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 26/06/2011 בשעה 13:00
  • מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 26/07/2011 בשעה 13:00

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer